Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik ben echt onder de indruk, vooral de balans tussen verbeteren en origineel houden is heel vaak lastig om dat goed te krijgen maar bij deze restauratie lukt dat perfect.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Strak werk.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
mbender schreef:vooral de balans tussen verbeteren en origineel houden is heel vaak lastig om dat goed te krijgen maar bij deze restauratie lukt dat perfect.
Dit dus. Helemaal goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank voor jullie bemoedigende reacties!
Ik ben kritisch op mijn werk en word dan ook graag kritisch, op waarde, beoordeeld.
H@ns: [incasseer-modus aan] je hebt helemaal gelijk, daar zit een klein ongerechtigheidje onder. En ik heb even getwijfeld of ik het eronderuit zou halen… Je ziet het bij de lichtval van de foto, maar onder de meeste omstandigheden niet gelukkig.
Leuk dat jullie zien dat ik die balans probeer te bewaren tussen originaliteitsbehoud en -zo min mogelijk zichtbare- productverbetering. Zo zal ik nog de nodige dilemma’s op mijn pad ontmoeten. En dan maak ik dankbaar gebruik van de kennis en ervaring van de lezers van dit ‘reisverslag’.
Ik kijk ook uit naar CitroMobile waar ik dit jaar voor het eerst sinds ik mij in de Citroen-scene begeef bij aanwezig kan zijn omdat de meivakantie dit jaar een week eerder valt. Wellicht een idee om een badge met mijn alias op te spelden!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
IDealist schreef:Dank voor jullie bemoedigende reacties!
Ik kijk ook uit naar CitroMobile waar ik dit jaar voor het eerst sinds ik mij in de Citroen-scene begeef bij aanwezig kan zijn omdat de meivakantie dit jaar een week eerder valt. Wellicht een idee om een badge met mijn alias op te spelden!
Kan je niet deze break achterop een trailer meenemen om bewonderd te worden
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
In deze werkplaats (carrosseriebedrijf, spuiterij) worden hele mooie dingen gedaan.
Kijk maar:
Mijn dak. Gespoten in de epoxy (beide zijden), strak gemaakt en afgewerkt met 2K lak, heel dik…
Ik heb nog nooit zo op kousevoeten met een aanhanger gereden. Jammer dat het plensde van de regen, maar daar dit dak voorlopig wel even tegen…
Tijdelijk op rubbers op de auto gelegd:
Ik word er wel blij van…:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En je bent weer een stapje verder.
Ziet er mooi uit.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
In een woord: prachtig! Heeft wel even geduurd als ik je postings goed gelezen heb, maar dan heb je ook wat!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Prachtig. De komende tijd lekker opbouwen en genieten!
Zeker, ik geniet van het opbouwen en de afwezigheid van het eeuwige stofhappen van de afgelopen jaren…!
Ben nu bijna rond met het lijmen en op maat leggen van (onder)tapijt en bekleding. Zodat ik de holle ruimtes kan gaan volblazen.
Aanpak m.b.t. dak wordt als volgt: de dakbouten terugplaatsen, enkele moet ik vervangen maar die heb ik bij m’n favoriete DS-specialist hier in de buurt al gevonden.
Daarna de dwarsbaleinen van de imperial polijsten en monteren met de nieuwe rubberset. Daarna kan het dak al veilig worden omgekeerd op een werktafel. aan de onderzijde komt er eerst een laag Duralay in. Geluiddempend. Daaroverheen lijm ik de nieuwe vinyl-hemelbekleding (wit). Onderste rand van binnenzijde in de RX5. Daarna is het dak gereed voor montage, daarvoor komt mijn favoriete DS-specialist van een naburig dorp het dak met mij monteren en afkitten. Nadat ik eerst alle sierlijsten op dakrand en vooruitomlijsting heb geplaatst. Die voor dat doel nog gepolijst moeten worden. Ik laat hem dan meteen een nieuwe (gelaagde) voorruit plaatsen. Kortom: nog genoeg te doen. Foto-update volgt.
Vraag: wat is handig: eerst de voorruit en dan het dashboard, of andersom? Of maakt het niet uit?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik heb eerst het dashbord erin gezet, en daarna de voorruit. Maanden later de voorruit er weer uit gehaald om een gebruikt maar voorgevormd voorruitrubber te plaatsen. Daarbij geen hinder van het dashbord gehad. Het lijkt me dat je gemakkelijker het dashbord monteert als je er door de voorruit bij kunt. Maar misschien maakt de volgorde niet veel uit.
Wat ik me wel herinner is dat het eenvoudiger is om de rvs/alu sierlijsten rond de voorruit pas te monteren als de voorruit erin zit.
De tijd staat niet stil. Zo ook ikzelf niet, dus even een update.
Ik heb de trekhaak in de RX5 en 10 gezet:
Het is de trekhaak die ik graag wilde ipv het Belgische geval dat erop zat.
Die trekhaak zat echter nog wel wat werk in, want er blijkt een extra plaat opgelast te zijn:
Hier goed zichtbaar. Een extra strip is er achter gelast waardoor de trekhaak 20 mm omlaag is geplaatst. Geen idee met welk motief, maar resultaat was zichtbaar: div sleepsporen van voorbijvliegende verkeersdrempels. Ik heb met mijn andere break nog nooit een drempel onder m’n trekhaak (dezelfde) gevoeld, dus dat moet niet nodig zijn. Ben de afstanden tussen trekhaak en koetswerrk op div punten gana meten bij mijn andere break waarbij de achterklep netjes horizontaal open kan. Die hangt 200 mm hoger.
Kortom: ik heb die strip (4mm) eraf geslepen en 4 nieuwe gaten geboord op de plek waar ze zaten (waren dichtgelast). Omdat ze overlappend gelast waren dus 8 mm staal… De trekhaak komt dus 4 mm verder naar achteren dan bij mijn andere break.
Nog een klein verschil: mijn andere break heeft aan de binnenzijde een buis met plaat waaraan de trekhaak aan de binnenzijde verbonden is met de buitenplaat en die buis heeft 2 begeles die op de langsbalk in de kofferruimte steunt. waardoor verticale krachten niet alleen op de plaat van de kofferbakbodem (Z-profiel) komen. Deze trekhaak heeft echter alleen een L-profiel (5 mm dik) dat tegen het Z-profiel zit, meer niet. Daar heb ik een extra L-profiel van 5 mm dikte voor laten maken met 4 gaten erin en 2 die op de langsbalk vastzitten:
Zo ziet dat er van binnen uit:
Et voila: daar kan de drager met 4 fietsen op (80 kg). De vier gaten op de bovenzijde van de dwarsbalk waren van de Belgische trekhaak. Straal vergeten dicht te lassen, ik zet er rubber doppen in, gaten makkelijk voor HR-behandeling.
Ook steviger beugels (accessoire) tbv hoogteversteling bestuurdersstoel laten maken:
Hiermee laat de stoel (heb ik er even op gezet) zeer soepel en degelijk bedienen. Stoelrails opnieuw gespoten en nieuw vet erin: spelingvrij en toch een fijne soepele werking. Het zijn de kleine dingen….
Tussendoor straal en spuit je dan nog wat klein spul:
[
Nieuwe dakimperiaalboutjes, althans oud maar gestraald en in inox-primer:
En tussendoor de vervelendste klus tot nu toe: het polijsten van de alu delen vd imperiaal. Als je behebt bent met eksterogen vind je dit waarschijnlijk leuk (Zundapp en Harley-rijders) maar ik vind het geen leuk werk. Zelfs met zo’n professionele machine (van ex-juwelier uit Amsterdam):
Maar ben gelukkig dol op resultaat, dus dat houdt de moed erin. Ik ben voor het niveau “ziet er nieuw uit, maar met licht patina” gegaan.
Hier het eerste stuk vd imperial erop, met nieuwe rubbers. Zodra de imperial zit kan het dak omgekeerd worden en de dakisolatie en nieuwe hemelbekleding erin gelijmd worden. Daarna kan het dak definitief op z’n plaats geschroefd en gekit worden. Zijruiten koffer erin etc.
Daarna dashboardisolatie opnieuw knippen (oude delen bewaard) en lijmen. Dan de deurrubbers erin kitten zodat de HR behandeling (vet!!) kan plaatsvinden. Daarna ventilatiehuizen, kabelboom dashboard en dashboard erin. Intussen benzinetank en leidingen.
Daarna wielophanging, leidingwerk en zo werken we naar voren het motorcompartiment daarna vol.
Behandeling tank: ziet er van binnen best schoon uit. Tips/ ideeen mbt aanpak? Sealer erin?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat ziet er allemaal weer mooi uit.!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Prachtig! ,ik blijf het volgen.
IDealist schreef:
Behandeling tank: ziet er van binnen best schoon uit. Tips/ ideeen mbt aanpak? Sealer erin?
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar…
Er gaan vele verhalen de ronde over sealen. Positief en negatief.
Negatief waarbij het spul toch oplost en aan de kleppen blijft plakken onder andere…
Maar dat zou ook de kunststof van de tank zelf kunnen zijn.
Gelukkig is die van ons van staal.
Er zijn ook specialisten die het mogelijk beter uitvoeren…
http://www.motopaint-hogenboom.nl/wat-doen-wij/motor-tank-ontroesten/16/?gclid=Cj0KEQjwkN3KBRCu2fWmy9LLqN4BEiQANP9-Wk6b2k2QAnvtPw_N_M-YIZFFTbL5Rt-IfjdVy7x2CZIaApzW8P8HAQ