Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Voor een eerste beginner kan het echt veel goedkoper:
https://www.hbm-machines.com/producten/lassen/autogeen-las-en-hardsoldeertoestel/las-fix-sf-3100-autogeen-las-en-hardsoldeertoestel
nadeel: snel leeg…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het begint op een gereedschapstopic te lijken…
In de top 10 van must-haves voor een goede restauratie komt deze brander niet voor. Ik maak voortdurend de afweging of ik permanent of incidenteel over iets dien te beschikken. Ik heb de bussen aan mijn chassis van beide breaks opnieuw doorgelast, of beter: Egbert heeft dat gedaan. Bij mijn rijdende break met zijn eigen TIG-apparat, bij mijn IDylle (onderhavig project dus) met een professioneel watergekoeld TIG-apparaat van 5.000 euro. Mijn idee/ ID: dit soort klussen zijn incidenteel en daarbij is het belangrijker dat je over bepaald gereedschap (en de kennis en vaardigheden om het correct te gebruiken) kan beschikken, dan dat je het zelf in huis hebt.
Overigens heeft een trouwe lezer van dit topic mij een maand geleden reeds zijn brander te leen aangeboden. Tbv het solderen van de genoemde hoekjes aan de bovenzijde van de portieren. Chapeau en een goede jaarwisseling allen!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De ‘methode Hydro’ via Pavang getipt werkte feilloos met groene zeep, dus geen Frnase afwasmiddel nodig. Ik kan jullie ook melden dat ik in de tijd die ervoor nodig was nog aan het verwarmen zou zijngeweest met de brander en het koper nog niet gesmolten zou zijn geweest. Hij floepte er zo op.
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Vervolgens bezig gegeaan met de baggerbak vol met hydraulische leidingen. Alles gaat momenteel langs de ontvetterbak. Daarna worden ze beoordeeld, bij twijfel een 2nd opnion door Herman Jansen en zo nodig volgt daarop vervanging. Tot nu toe was dat in elk geval noodzakelijk voor de leiding tbv veerbol en rem RA. IK had ze gestraald en tbv contrast even wat primer erop, zodat het beeld wel duidelijk is. Over het algemeen zijn alleen de leidingen die in weer en wind hebben gezeten aangetast, de rest is nog roestvrij. Deze worden licht gestraald en in een roestwerende primer en Inoxlak gezet.
Untitled by , on Flickr
Herman Jansen had de leidingen voor RA nog liggen, deels zelfs new old stock in originele verpakking, wel zo leuk! De doorvoerplastickjes heb ik nog liggen. Het gat met doorvoerrubber gaat straks dienen voor de vulslang van de LPG-tank.
Untitled by , on Flickr
Intussen gaan ook div andere grotere zaken door de ontvetterbak. Motorsteunen laat ik ook door Herman beoordelen en zo nodig worden ze vernieuwd. Komende week ‘s avonds weer flink aan het stralen, nog een draagram achter en dan kan dat spul ook beoordeeld worden op slijtage (lagers) en zo nodig vernieuwd worden.
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vanavond was het eind van al die meters vette baggerleiding in zicht: ik zie de bodem!!
Untitled by , on Flickr
Hier de kluwen ‘goedgekeurde leidingen’, in een aparte bak de afgekeurde leidingen en twijfelgevallen die na 2nd opnion vervangen worden of retour gaan.
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Tja, als je begint aan zo’n bak vettigheid moet je wel even moed houden. Des te leuker is het naderhand monteren van de “nieuwe” onderdelen.
Als je leidingen straalt, plak je dan de uiteinden vooraf ook af? Die paar leidingen die ik hergebruikt heb, durfde ik eigenlijk niet te stralen, bang om toch grit in de leiding te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Het is even vies werk waar je doorheen moet. Daarna wordt het alleen maar beter!
Als je leidingen nieuw laat maken krijg je er meestal een wartel bij met een grotere sleutelmaat. Ik zaag de oude wartel van de afgekeurde leidingen en laat ze verzinken. Daarna zijn ze gereed voor hergebruik en zit je met één sleutel altijd goed en je houdt het origineel.
De leidingen die ik straal krijgen een afdekdopje. Herman Jansen straalt ze ook, sinds jaar en dag. Daarna goed met perslucht doorblazen, moet sowieso.
@Dick, goed datje dat meldt, ik zal eens kijken: ik heb nu 2 nieuwe leidingen achter, die waren kant en klaar en van de leidingbundel in de linker kokerbalk is er 1 vernieuwd, deze is op maat gemaakt. Zal de wartels eens bekijken. De andere 3 leidingen waren roestvrij. Heel gek: de leiding die ik moest vernieuwen maakte GEEN deel uit van de bundel. Dus: de andere 3 zitten in een bundelblokje (rubber) van 3. Itt wat alle onderdeelboeken aangeven. Iemand een idee hoe dat zit?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij het vervangen van de leidingen naar achteren lijkt het mij ultiem essentieel om daar iets roestvrij-achtigs voor te kiezen. Bijvoorbeeld cunifer, zoals bijvoorbeeld door Chyparse geleverd.
Erg veel DS’en en ook XM’s zijn voortijdig op de sloop beland door doorgerotte leidingbundels naar achteren.
Originaliteit is mooi, maar niet tot elke prijs.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Volgens Jansen, met meer dan 30 jaar ervaring in het DS-vak, is originaliteit voor deze achterste leidingen het mooiste, mits je ze goed tegen roest beschermt. Daarbij wordt mijn break een binnenslaper. Tegen die achtergrond steek ik überhaupt idioot veel tijd in roestbescherming…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Staal roest.
Op plekken met vocht en scherpe hoeken.
Daar waar de beschermlaag beschadigd wordt.
Dus daar waar de leidingbundel door openingen loopt en daar metaal-metaal contact kan krijgen door gerammel en zo.
Kwestie van tijd.
En ja, met jouw exhibitionistische restauratiedrift kan dat lang zijn….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
en daarom horen de leidingen middels diverse kunststof en rubber beschermringen vrij tov elkaar en vrij tov elke scherpe rand te liggen…! Tot slot: wel eens de exhibitionistische vetheid van Mike Sanders vet gevoeld?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Oja, Dick, alle wartels, ook de RVS exemplaren die Jansen zelf op de nieuw gemaakte leidingen monteert, zijn 9 mm, net als het origineel.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Tussen het schoonmaken, stralen en sorteren door denk ik ook dikwijls na over de stappen die nog volgen met de keuzes en investeringen die daarbij horen.
Qua interieur heb ik eerder al besloten dat ik er een berline interieur in wil hebben. Overwegingen: ik heb kinderen die snel groeien. De standaard achterbank wordt straks te beperkt qua afmetingen. Ik ga de godin inzetten als vrije tijds-auto maar niet als pakezel. De auto heeft LPG op kenteken en dat houd ik zo. Bij LPG vind ik een ringtank te klein, of het past niet goed, een cilinder van 85 liter heb je meer aan. Die komt op dezelfde wijze als in mijn andere break te liggen. Dusdanig dat hij er zonder sporen na te laten ook weer uit kan. De bank kan en hoeft dan dus niet meer plat te kunnen. Berline-interieur dus. De dwarsbalk had ik vorig jaar al ingeslagen. Origineel break-accessoire. Hetzelfde geldt voor lederen bekleding. Deze was optioneel leverbaar. Hoewel ik stof in de juiste kleur heel charmant vind, vind ik de gebruikte stoffen niet erg sterk en schuif ik door de zachte vorm van de stoelen niet heel lekker de auto in. Leer is dan domweg fijner, daarbij slijtvaster en ik vind het meer ‘cachet’ hebben. Tegen de achtergrond van het zwarte dashboard, de grijze dorpelbekleding, zwarte skai van de motortunnel vind ik zwart leer dan de meest passende keuze. Ik geloof dat bij AC639 (bleu lagune) officieel leer in de kleur ‘brun tabac’ leverbaar was, maar eerlijk gezegd zal me dat jeuken. Bruin vind ik echt een dissonant in dit kleurengeheel. Daarbij wil ik nog customized hoofdsteunen tbv de achterbank plaatsen, zie die maar eens in de juiste kleur bruin te vinden. Zwart is zwart, handiger.
En laat ik op mijn verjaardag tegen een zwart leren interieur aanlopen! Helemaal compleet met armsteun en 2 hoofdsteunen en de deurpanelen. Hoofdsteunen en deurpanelen ongebruikt nieuw. De rest gelukkig gebruikt, maar goed. Gelukkig gebruikt: nieuw leer vind ik nog niet leven. Te strak. Kortom, gaan kijken en tegen een verjaardagsprijs ingeladen. Desondanks het duurste verjaardagspresent dat ik mezelf ooit kado heb gedaan… Verkoper bleek een clubgenoot met mooie DS-verhalen en dito collectie. Kleine wereld. De volgende dag de meubels maar meteen in de godin gezet, want daar staat het spul het minst in de weg. Inmiddels gereinigd en in de -geurloze- baby-olie gezet om het leer goed te voeden.
Plaatjes:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by [url=https://www.flickr.com/photos/139347011@N05/]/url], on Flickr
Ik moet zeggen dat ik zelf erg gecharmeerd ben van het resultaat en het zit ook nog eens heel erg prettig. Deze pallasstoelen zijn net wat groter en bieden iets meer en steviger steun (of de stoelen in mijn andere break zijn doorgezeten, alles is relatief). Moet alleen nog de bevestigingsbuisjes voor de hoofdsteunen op de kop tikken.
Weer een stapje verder dus.
Was gisteren op Interclassics in het MECC. Ik weet dat het de laatste jaren een snobistenbeurs is geworden, met gebakken lucht prijzen, maar toch gewoon leuk om er een halve dag rond de kuieren en daarna culinair na te genieten in de binnen stad van Maastricht, waar ik een tijdje heb gewoond. Ik vond het club-paviljoen het leukst. Nog het rustigst ook. Tijd gekletst met iemand van de Saab-club en in mijn eerste auto-jeugdliefde gezeten: een Saab 99. Kreeg er spontaan de kriebels van. Verdomd leuke auto’s. Met ontzettend veel leuke technische vondsten ook. En totaal ondergewaardeerd dus gevrijwaard van graaierige handelaars en snobistische nitwits. Ik zie me er nog een keer een hebben. Uit autoliefde.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Weet je heel zeker dat leer in de break een fabrieksoptie was?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Volgens le NuancierDS wel…
Al zou het niet zo zijn: ik restaureer mijn DS om er een fijne en mooie rijmachine van te maken, niet om hem in een correct museum weg te zetten.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection