Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leer is wel warmer dan stof in de zomer. En het is iets lawaaiiger dan stof.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En nu weer on-topic, dank.
DS Am(b)rulance schreef:Ik zou ook zeker gaan voor het verwijderen van het restant op de dorpel en de nieuwe er als origineel weer oplassen.Is nauwelijks meer werk, veel mooier (denk ook aan het voldoeningsgevoel na de werkzaamheden). Alleen zo krijg je een mooie aansluitende naad links,rechts en boven, zonder hoogteverschil.
Ben al overtuigd, ik haal het er af. Het is jammer dat je gezonde lasverbindingen staat weg te frezen, maar ach.
Gold ook voor het onderste stukje B-stijl: heb vervanging van CC liggen, maar na het wegslijpen van dat deel dat aan de buitenzijde vliegroest had, bleek de binnenzijde en de zaagsnede kerngezond, stond helemaal vol met ML…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
SPAM schreef:Ter aanvulling .....
Het bleek niet aan mijn ogen te liggen: het plaatje met d motorcode is bij mij verdwenen. Er steken alleen 2 popnageltjes uit. Zijn er andere manieren om de motor te identificeren? De carburateur is een Weber 28-36, hoort op de DY3, maar is op meerdere motortype toegepast dus dat zegt ook niet alles.
Dorpel zonet ontdaan van tectyl in een verloren uurtje. Ziet er goed uit. Foto’s volgen t.z.t..
Vraag: hoe lokaliseer ik de puntlassen op een handige manier? Heb een mooie putlasboor maar ik vind ze erg moeilijk te vinden (die van de instapdorpels, bovenrand). Heb ze al kaalgedraaid, maar dan nog steeds lastig te vinden. Ze zitten ook op onrgelmatige afstand t.o.v. elkaar (Franse slag?), dat maakt het alleen maar lastiger. Iemand de gouden tip?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik plaatste meestal een bouwlamp haaks op het plaatwerk, de oneffenheden bleken de puntlassen…
SPAM schreef:Ik plaatste meestal een bouwlamp haaks op het plaatwerk, de oneffenheden bleken de puntlassen…
Ok, dat deed ik vanavond met een LED-lamp, dat levert inderdaad nog de beste indicatie van de locaties op. We gaan het gewoon proberen. Wordt vervolgd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Er zijn natuurlijk ook mooie 10 Watt bouwlampjes, die voor dit doel gebruikt kunnen worden.
Ze worden niet warm kunnen tegen flinke stoten en zijn ideaal bij het sleutelen.
En ik kan het weten Iemand die belangstelling heeft laat maar een PB achter. Ik zal de link wel doorsturen.
Groet.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
SPAM schreef:Ik plaatste meestal een bouwlamp haaks op het plaatwerk, de oneffenheden bleken de puntlassen…
oppervlakkig opschuren maakt ook dat je de oneffenheden beter ziet.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:SPAM schreef:Ik plaatste meestal een bouwlamp haaks op het plaatwerk, de oneffenheden bleken de puntlassen…
oppervlakkig opschuren maakt ook dat je de oneffenheden beter ziet.
Zie boven, dat had ik dus reeds gedaan….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Je bedoelt dan jouw ‘kaalgedraaid’ actie?
Ik stelde het opschuren voor omdat hierbij de verf/roest in de puntlas-deukjes blijft zitten. Hier krijg je dus meer contrast dan alles ‘kaaldraaien’, want daarbij heb je strijklicht nodig.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Aha! Op die manier. Heb kaalgedraaid met 3M-schijf, dus niet met een borstel, dus eigenlijk zelfde effect als met schuren.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Even een update, was stil maar heb niet heemaal stilgezeten:
Ben inmiddels in afwachting van een kantelbrug t.b.v. bodem en stukje dorpelwerk. Sta op de lijst en ben waarschijnlijk binnenkort de volgende huurder die hem kan huren.
Heb via een forummer een nette voorste balk (voorsnep) ontvangen, de mijne heeft ooit de kogel van een trekhaak van dichtbij bekeken en is wat gedeukt.
Verder de laatste weken naast een loeidrukke baan vooral druk geweest met het fabriceren van diverse meubels in de avonduren, een andere hobby dus. In maart gaat de garage verbouwd worden: er gaat een dragende spouw-tussenmuur uit, waarmee 1 grote ruimte wordt gecreeerd (nog meer ruimte) en de garagedeur kan worden verplaatst. Die ligt nu deels achter ons zwembad, onhandig, de vorige bewoner had de garage niet als zodanig in gebruik en had er gaan last van. Straks dus normaal toegankelijk vanaf de nieuwe oprit en er komt een aparte loopdeur in voor snelle entree.
Tot slot ga ik nog een veranda bouwen aan de garage (12 x 4), dakpannen inmiddels op de kop getikt. Kunnen we straks lekker vanonder de veranda het zwembad in duiken… Wat heeft dit met Citroen te maken? Alles: wij zijn bovenal levensgenieters!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ben veel met huis en tuin bezig geweest (woon hier nog maar kort natuurlijk) en tussendoor nu en dan wat aan de ID.
Waar ik nu mee zit: kan iemand mij vertellen waar ik precies kan vinden op welke positie de instapdorpels op de bovendorpels worden geplaatst? Ik heb nieuwe gekocht bij Citroclassique (in 2 delen per zijde), maar deze zijn langer gehouden, zodat je kunt kiezen of je meer of minder van de bestaande dorpel wegsnijdt. Ik zit nu nauurlijk met de positie van de gaten tbv de deurvanger. Waar kan ik de dimensies vinden? Heb nog geen tijd gevonden om een dinsdagavond naar het magazijn te gaan voor een wpb.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De gaten van de deurvanger zijn makkelijk uit te meten met de deurvanger erbij en het andere gat als vast punt….
De instapdorpel moet als een rechte lijn zitten. Dus als je de dorpel op de voor en achtergrens uitpijlt en even vastzet met griptangen of een hechtlasje kun je daarna de proplassen bovenop leggen.
Origineel zitten de instapdorpels nog onder de a, b en c-stijl buitenschaal.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Inmiddels zijn we ruim 6 maanden verder. Het project heeft in die periode zoals gepland stilgelegen maar wordt inmiddels weer hervat. Afgelopen periode ben ik druk geweest met de verbouwing van de garage waarin dit project plaatsvindt. In het kort betrof het: uitbreiding (spouwmuur er tussenuit en koppelen aan andere ruimte), deels nieuwe (ook geisoleerde wanden), reorganiseren elektra, aanbouw 12m afdak/ veranda, inrichten smeerput annex brug, uitbreiden CV-systeem (leidingen, radiatoren), schilderwerk en (her)inrichting. Inmiddels een idyllisch sleutelparadijs. Foto’s volgen en binnenkort volgt hier het verdere verslag van het project ID(ylle). Tipje van de sluier: tot nu toe voltrekt zich het demontagewerk en de conditie van de onderdelen die ik daarbij in handen heb volgens de kenmerken van een idylle.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Foto’s volgen later. Nu een vraag: ik kom voor het eerst gedurende de hee demontage van de auto een onnavolgbare instructie tegen in het WPB (dat overigens een boekwerk is met de meeste spelfouten dat ik ooit heb gelezen, maar dat terzijde).
Er wordt beweerd dat ik de veercilinders naar onderen kan verwijderen. Ik heb alle daartoe vereiste stappen gezet, maar de nok van de HD-leiding op de cilinder verhindert de passage door het ronde gat in de halve voortrein. Hier klopt dus iets niet.
Nu ga ik ook de halve voortreinen verwijderen, maar wel in de juiste volgorde, zoals in WPB staat beschreven. Alle demontage die ik zonder het WPB heb gedaan (het meeste) ging voorspoediger dan de vaak dubbelzinnige en niet even logische volgorde van het WPB.
Wat ik verder nog opmerk is dat de linker veercilinder (voor dus) een verlengingsstuk bevat tussen de bol en de cilinder, de rechter veercilinder heeft dat niet. Klopt dat?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection