Hallo allemaal.
Na een tijdje zonder problemen rond gereden te hebben maakt mijn auto sinds vandaag een raar geluid.
Het geluid is spontaan ontstaan bij het intrappen van mijn koppeling voor het stoplicht hiervoor heb ik nooit problemen of rare geluide gehad.
Het geluid doet zich voor zodra ik mijn koppelingspedaal intrap, het geluid is het beste te omschrijven als een krakend geluid net alsof er iets aan loopt.
Zodra de koppeling los is is het geluid weg en ook tijdens het rijden is er niks anders hoorbaar of merkbaar als normaal.
Ik heb een filmpje toegevoegd van het geluid misschien verduidelijkt dat het een beetje.
Het geluid doet zich alleen bij een stationair toerental en met ingetrapte koppeling voor tussen de 1000 en 1500 toeren.
Wie weet wat het is? Zelf denk ik dat het de druklager is welke aan het stuk gaan is.
http://www.youtube.com/watch?v=0wcuBDO1mx8&context=C2f404ADOEgsToPDskJFHJXdEPkZhqCMnfYDzIj6
Het filmpje is opgenomen in de garage dus het geluid lijkt erger dan het is.
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Lijkt me duidelijk, druklager stuk.
succes ermee!
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Het lijkt mij dus ook het druklager.
Echter als ik op internet lees dan moet dit juist te horen zijn bij een opgekomen koppeling en bij het intrappen zou het minder moeten worden. Bij mij is het juist andersom bij het intrappen hoor ik het bij het opkomen is het geluid helemaal weg.
Wat me ook opvalt, is dat het zich alleen voor doet tussen de 1000 en 1500 rpm hierbij voelt het laatste stukje van het intrappen van de koppeling ook trillerig/stroef aan.
Als ik het toerental boven de 1500 toeren heb dan voelt de koppeling weer normaal aan.
Als ik het druklager ga vervangen kan ik ook beter de rest mee nemen omdat dan toch de bak al van de motor af is neem ik aan. En wat gaat het kosten als ik het laat doen koppeling en druklager?
Ik zit zelf rond de 600 euro te denken.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het druklager doet zijn werk op het moment dat het pedaal wordt indrukt. Het statische koppelingssysteem drukt, via dat lager, je de ronddraaiende drukgroep naar binnen zodat de plaat vrij komt. Als het pedaal niet ingedrukt wordt dan is het lager buiten gebruik.
Volgens mij verloopt het slijtageproces ongeveer zo:
Lager loopt droog en begint te slijten -> speling in het druklager -> ruimte voor resonanties -> druklager draait 99,9% van de tijd bij stationair toerental -> de specifieke resonanties bij stationair versnellen het slijtageproces -> nog meer speling, vooral passend bij de stationaire resonanties. De slijtage wordt a.h.w. op maat gemaakt. Daardoor is er veel minder geratel bij andere toerentallen.
Zodra het lager vastloopt verandert het geratel in een schrapend geluid. Vanaf dan zal de drukgroep heel snel inslijten en komt er ras het moment dat het pedaal op de grond blijft liggen.
Ik zou alles in een keer vervangen, ben je er weer voor een hele tijd vanaf. Wat dat zal kosten? Even ruim rekenen: 200 euro voor de onderdelen, 200 euro voor de uren, BTW… Tussen de 4 en 600 euro denk ik.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30