Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kunt ze er ook op laten zitten en de draden er af halen. Dan doormeten tussen + aansluiting en blok. Ongeveer 0 ohm is goed. Veel ohm is slecht.
Ik heb hetzelfde gehad met een cx. 3 van de 4 waren slecht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
als je ze niet kan doormeten, kan je ze er idd ook gewoon uitdraaien.
Als je ze dmv van startkabel van een plus voorziet kan je hem tegen de masse van je accu houden en zien of ze goed gloeien. Geen enkel probleem wel even zorgen dan je je niet kan verbranden (tang) want heet worden ze natuurlijk wel als ze werken.
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Heb de boel nog niet doorgemeten, gezien de kou en regen en dergelijke, maar al wel wat anders geprobeerd.
Las ergens op het forum dat je het lampje op het dashboard gewoon moet negeren, en moet wachten op de “klik” om te weten wanneer de auto voldoende is voorgegloeid.
Zo gezegd, zo gedaan. Gisteren geprobeerd de wagen te starten (voorgloeien tot klik, contact af, nogmaals voorgloeien tot de klik) en sloeg na 3 keer rondgooien aan. Nu was het gisteravond niet zo koud, maar toch. Auto sloeg overigens direct weer af, maar bij de 2e startpoging bleef ie gewoon lopen.
Lost het probleem niet op natuurlijk, maar neemt iig wat vrees van grotere problemen weg.
Andere vraag.
Het interieur van de auto is een drama, daar wil ik een ander in hebben. Nee.. Moet ik iets anders in hebben. Als in, rechts andere deurpanelen dan links, links een andere voorstoel dan de rest (matcht dan wel weer met de rechter deurpanelen ). Nu neem ik aan dat stoelen en deurpanelen uit nieuwere types gewoon passen, maar wat is nu mooi om te monteren in een Type 1 diesel?
Mijn andere TRD (1988) is voorzien van een GTI visgraat interieur, en dat bevalt goed. Zit prima en oogt leuk. Maar ik ben benieuwd wat de verschillende meningen zijn om een dergelijk interieur in een type 1 te bouwen.
Tuurlijk is het mijn eigen auto, maar ben toch nieuwsgierig of jullie vinden of je dat kunt “maken” in een type 1. Want zover ik weet hoort zo’n interieur oorspronkelijk niet in een type 1 diesel thuis toch?
Ach, of je dat kunt maken is een kwestie van eigen voorkeur. Ik heb in de TRD van 84 die ik enige jaren geleden heb geimporteerd een interieur van een Sport gezet, in combinatie met het zwarte dashboard van de sport, uiteraard met de originele tellerbak. Als je het consequent doorvoert is het best wel mooi. Zolang je er maar geen verkeerde combinaties op loslaat.
Alleen de deurpanelen moeten wel matchen vind ik, want type 2 panelen passen niet.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ok.. Das goed om te weten, en een extra probleempje.
Rechts zitten namelijk Type 2 deuren uit een Leader, links de originele Type 1 deuren.
Dan moet ik dus eigenlijk sowieso op zoek naar nieuwe type 1 deuren, want anders lukt het me nooit om links en rechts dezelfde panelen te monteren dus…
de deuren zijn het probleem niet. De panelen van type 1 zijn anders maar passen wel op deuren type 2.
Het gaat om de aansluiting met het dashboard. Je hebt specifieke type 1 deurpanelen nodig.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wat Beek3762 bedoelt is dat de kunststof stukken (die dingen waar de voorspeakers en schakelaars tbv elektrische raambediening in zitten) die voorop de deurpanelen van types 2 en 3 zijn geschroefd mogelijk in de weg zullen zitten bij het type 1 dashboard. Dat is ook gelijk het grootste verschil met de latere interieurs, de rest is volgens mij gewoon zo 1 op 1 over te zetten. Hoewel…. ik herinner me wel dat de middenconsole bij type 3 iets uit het midden lijkt te staan tov de middentunnel, iets waar ik tegenaan liep toen ik mijn type 2 visgraatinterieur uit de GTi overplaatste in mijn type 3 TZD Turbo. Maar dat is met een beetje zaagwerk ook aan te passen. Ik kan me overigens wel vaag herinneren dat ik type 2/3 voordeurpanelen icm een type 1 dash gemonteerd heb gezien in een type 1, dus of het nou echt onmogelijk is vraag ik me af. Maar echt mooi is het natuurlijk niet. Als je het qua kleur een beetje matchend wilt houden zou je wellicht ook een latere TZx-interieur kunnen overwegen, en dan de voordeurpanelen aanpassen. Er vanuit gaande dat jouw interieur grijs is. Ik vind namelijk de gebruikte kunststoffen van type 2 en 3 wel een stuk beter eruitzien dan het spul uit de vroege types.
Wat je startprobleem betreft, misschien dat je brandstofsysteem ergens wat lucht aantrekt in stilstand? Zodat je tijdens het starten eerst alleen maar lucht aanzuigt via de brandstofpomp, en dat wil natuurlijk niet zo geweldig ontsteken. Je kan eens kijken of het goed gaat als je vóór het starten eerst de brandstof een beetje oppompt, dit doe je met de zwarte knop die op de behuizing van je dieselfilter zit, vlak achter het LHM-voorraadvat. Een waarschuwinkje: die dieselfilterbehuizingen willen na gebruik van die knop alsnog ineens daar lekkages geven zodra wat verouderd zijn. Een dieselspecialist heeft enkele jaren geleden gewoon een nieuwe geplaatst toen ik mijn dieseltje daar bracht voor een verstuiverrevisie, dus indien nodig moet er nog gewoon aan te komen zijn.
Mocht dat oppompen voor de start goed werken, dan is het raadzaam om de brandstofleidingen vóór de brandstofpomp eens goed na te lopen. Na de pomp checken is uiteraard ook een goed idee, maar zou in dit verhaaltje voorzover ik kan beredeneren geen invloed mogen hebben op het goed of slecht starten. Maar ik ben geen monteur, misschien dat een echte professional hier een beter advies over kan geven.
Enne: gefeliciteerd met je aanwinst!! Jammer dat het met die witte niks was, ik had er eigenlijk ook veel meer van verwacht.
Hoe is het gesteld met de koude-startvoorziening? Als die niet meer werkt/gangbaar is krijg je ook dit soort verschijnselen.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bij mij zaten type 2 panelen er in, past dus gewoon met het type 1 dash maar type 2 heeft er een heel stuk plastic aanzitten met speaker roosters. Vond ik niets dus weer de originele type 1 panelen terug gezet. Ik zou er wel voor zorgen dat de panelen bij de stoelen matchen anders wordt het gelijk zo rommelig. Ik heb kale deurpanelen nu en bruine type 2 stoelen maar omdat de deurpanelen geen stof hebben matched het goed! Luxe stoelen en toch 1 geheel
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
beek3762 schreef:Hoe is het gesteld met de koude-startvoorziening? Als die niet meer werkt/gangbaar is krijg je ook dit soort verschijnselen.
Ik kwam dit elders op het forum tegen:
“Wasthermostaatjes.. check dat de koudestartkabel op de brandstofoomp( zit bij een Lucas pomp voorop de pomp, bij een Bosch achterop) volledig is aangetrokken bij koude motor. Bij warme motor moet deze openstaan.”
De kabel zit goed strak, maar of dat dan de goede stand is?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Allochteun schreef:Las ergens op het forum dat je het lampje op het dashboard gewoon moet negeren, en moet wachten op de “klik” om te weten wanneer de auto voldoende is voorgegloeid.
Dit doe ik inmiddels al zo’n 10 jaar (met diverse Troens) met succes!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Allochteun schreef:...Ik kwam dit elders op het forum tegen:
“Wasthermostaatjes.. check dat de koudestartkabel op de brandstofoomp( zit bij een Lucas pomp voorop de pomp, bij een Bosch achterop) volledig is aangetrokken bij koude motor. Bij warme motor moet deze openstaan.”De kabel zit goed strak, maar of dat dan de goede stand is?
Oh…? Ik heb ook een tijdje met een rottige wasthermostaatje rondgereden, maar daar startte ze niets minder om. Alleen rammelde en dreunde het wat meer door het erg lage toerental bij koude motor, maar ze heeft altijd maar een halve slag van de startmotor nodig gehad om aan te slaan na fatsoenlijk voorgloeien. Ik denk dus dat het probleem toch ergens anders ligt.
Had je die gloeispiraaltjes al gecheckt? En wellicht kan het geen kwaad om eens te kijken hoe het met de klepspeling gesteld is. Niet dat dat zo makkelijk af te stellen is, maar dan weet je in elk geval al wat meer over de conditie van het blok. Te weinig klepspeling kan volgens mij wegens compressieverlies namelijk ook heel goed startproblemen opleveren.
In onderstaand topic is bij een turbodiesel iets soortgelijks gaande, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214615/
Tja…ik heb verschillende auto’s uit Frankrijk gehaald en mijn ervaring is dat de informatie die je vooraf krijgt behoorlijk onbetrouwbaar kan zijn. Rijd dus nooit voor één auto helemaal naar Lyon om dan (zie boven) nijdig weer naar huis te moeten. BX-en zat in Frankrijk, dus als iemand nog eens zo’n auto wil halen, dan volgen hier wat tips:
- Zorg dat er iemand meegaat die (redelijk) Frans spreekt.
- Koop auto’s op het platteland en niet in de stad!!!
- Maak een selectie van 7 a 10 auto’s die in een straal van 250 a 300 km in Frankrijk bij elkaar in de buurt staan. Leboncoin staat er vol mee. Vergeet vooral de advertenties zonder foto’s niet, daar heb ik de mooiste auto’s gevonden. Rijd er heen, zonder ambulance, pak ergens voor een paar tientjes een F1 hotel en zorg dat je ‘s ochtends om half negen bij de eerste auto staat.
- Wees kritisch op roest en uiterlijke staat. Fransen geven hier niks om en vinden een auto die rijdt zogenaamd al vaak duizenden euro’s waard.
- Doe een bod op een auto die je aanstaat en hanteer hiervoor ongeveer 30 a 40% van de vraagprijs (auto’s worden meestal erg overvraagd in Frankrijk). Trek je niets aan van de toneelvertoning die je dan te zien krijgt. Ah non, cette prix est pas possible, monsieur!!! Na veel kopjes koffie, veel moeilijk kijken en heen en weer bieden, kom je meestal op een leuke prijs uit.
- Ik weet niet wat de opener van dit forum voor de auto betaald heeft, maar voor ca. 500 a 700 euro kun je in Frankrijk echt een fatsoenlijke BX Serie I diesel vinden.
- Gekocht? Je kunt je auto via diverse verzekeringsmaatschappijen verzekeren op chassisnummer en Frans kenteken en dan kun je lekker naar huis rijden. Hoef je dus niet dat hele eind met zo’n ambulance te karren en je hebt meteen een mooie testrit te pakken. De ware Citroënrijder neemt natuurlijk wel wat gereedschap, de ducktape en de tai-rips mee.
Veel succes, wie er wat wil vragen, stuur maar een PB-tje.
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Zoals deze bijvoorbeeld:
http://www.leboncoin.fr/voitures/261071431.htm?ca=17_s
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Alleen als de auto niet rijdbaar is (kan een simpel euvel zijn, maar misschien niet ter plekke op te lossen) heb je dan dus niets aan zonder ambulance.
Ik zou zelf toch wel overwegen om een ambulance aan te koppelen (indien niet in bezit, te huur voor zo’n 5 tientjes voor een dag).
Verder goede tips
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa