Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die filterhuizen staan erom bekend dat ze kunnen gaan lekken, als in valse lucht trekken. Ik zou als ik jou was niet eens gaan mieren en een ander filterhuis zoeken. Volgens mij kun je die zelfs nog nieuw kopen, vraag me alleen niet waar. Ik weet wel dat het exemplaar van mijn TRD ook al een keer vervangen is.
Als het goed is voel je (als er geen lucht meer in de leidingen zit) weerstand in de dop van de pomp.
Eventueel kan je de slang tussen filterhuis en pomp even loshalen en dan de knop indrukken er moet dan een behoorlijke straal diesel uitlopen
C180 is het nummer van PURFLUX , je levernacier heeft vast wel een cross reference list waar hij een het juiste type van een ander merk kan vinden.
Je wilt geen dieselolie op je distributie riem en dynamo snaar hebben , daarom is het beter het filter er voor het vervangen even uit te halen
Voor het filterhuispompje zijn losse deksels met membraan leverbaar,mocht je ze nergens kunnen krijgen dan heb ik er nog wel en voor je
Een kwestie van drie lipjes wegbuigen.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zo.. Zaterdag een stuk slang erop gezet, en inderdaad, het filterhuis pakte valse lucht.
Ik heb nog geen nieuw filterhuis of pompje op de kop weten te tikken, maar ik heb nu de deksel van een spuitbus over het pompje gemonteerd, en daarna met tape geprobeerd luchtdicht af te sluiten.
Zaterdag de auto stilgezet, zojuist na 48 uur stilstand geprobeerd te starten. 1x gloeien, draaien, 2 keer rondgooien, en lopen. Het is nu echter niet heel koud meer, dus het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik ga het zo maar eens een week aankijken. Als ik zo geen problemen meer heb, is het wachten op de echte vorst om te kijken of het écht opgelost is.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ook vanmorgen vroeg, met het ijs op de motorkap, een probleemloze start in enkele seconden.
Gaat overigens binnenkort een nieuwe distributie set (waterpomp, spanrol, riem) op de wagen, want ik vertrouw het voor geen meter. De hele handel zou in 2011 vervangen moeten zijn en heeft er zo’n 12.000 km op zitten, maar ik vertrouw het zaakje niet. Dus voor de gemoedsrust, wordt die handel dus ook maar weer vervangen. Wagen heeft toch al geld zat gekost
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Mooi! Rijd toch net wat prettiger als alles vervangen is
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Het kwam al even kort in het “gepost” gedeelte voorbij, en ik vrees nu dat ik een serieus lekkage probleem heb aan de brandstofpomp…
De diesel gutst er in een aardig tempo uit, en heb nu in ieder geval de oorzaak gelokaliseerd. Het is dus de pomp zélf die lekt…
Onder op de pomp zit aan twee zijden een soort plaatje, waarvan ik niet weet wat het is. Het plaatje aan de achterzijde lekt behoorlijk diesel.
Iemand enig idee wat dit precies is?
Voorzijde: Deze lekt niet, maar is een veel duidelijkere foto.
Achterzijde, rood omcirkeld. Hier sijpelt de diesel dus in rap tempo uit als ie stationair loopt.
2e foto is niet heel duidelijk te zien, maar ik ga er van uit dat dat in het verlengde van de “dop” aan de voorzijde zit…
Wat is het en waar dient het voor? Zit er bijvoorbeeld een pakking in die zou kunnen lekken?
Zo ja, dan zal vervangen vrij eenvoudig zijn, alleen voorzie ik een héél groot probleem…
Ik kan daar volgens mij in geen 100 jaar bij komen, zonder de hele pomp en toebehoren te verwijderen, of wel? En dat kan wel eens héél veel uurtjes gaan kosten, die ik niet zelf kan uitvoeren…
Hoe groot is dit probleem?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Kan het niet goed zien op m’n telefoon wat of waar er iets omcirkeld is?
Het riemwiel kan los van de pomp gemaakt worden zodat de d-riem kan blijven zitten. Met de twee m8 bouten zit dat riemwiel dan vast.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Even een wat duidelijkere cirkel gemaakt.
Achter met lek:
Voorzijde:
Foto van de achterkant is beroerd en lastig te zien, je kunt er daar moeilijk bij, maar de voorzijde is een heel stuk duidelijker.
Als ik het riemwiel demonteer, kan ik dus de pomp gewoon loshalen? Moet de pomp dan weer opnieuw op tijd gesteld worden of iets dergelijks? Anders zou dat wel een heel grote meevaller zijn…
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Timing staat naar mijn weten dan nog goed. Het riemwiel zit weer op een tussenstuk. Verdraaiing tussen die twee bepaald de timing. Als je de grote moer losdraait haal je beide delen in een keer van de as van de pomp en blijft de timing behouden. Weet het niet allemaal zeker meer dus check het nog even, staat volgens mij gewoon in de vraagbaak hoe die timing ingesteld wordt.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Als inderdaad de timing dan gewoon goed blijft, dan is er weinig aan de hand lijkt me.
Heb de vraagbaak hier voor me liggen. Aan de foto te zien heb ik een Bosch pomp, aangezien iemand de moeite heeft genomen er de letters “Bosch” in te slaan.
Als ik in de vraagbaak kijk, kom ik het volgende tegen:
-Maak alle kabels en leidingen los.
-Verdraai de motor en blokkeer het riemwiel met 2 M8 bouten.
-Draai de moer van het inspuitpompriemwiel zover los dat deze vrij komt van het riemwiel.
-Draai de pompbevestiging los en verwijder de onderlegringen.
-Verwijder de inspuitpomp door deze met moer 14 uit het riemwiel te drukken.
Ik denk dat dit is wat je bedoeld met de pomp losmaken van het riemwiel, toch?
Lijkt me goed te doen. Echter…
Nu komt het volgende, de montage:
-Omgekeerde volgorde, maar let op de spie. (Spie?)
-Stel het inspuitbegin af en ontlucht het systeem door met geheel ingetrapt gaspedaal te starten.
Als ik dan kijk bij het hoofdstuk “inspuitbegin afstellen”, dan wordt ik wat zenuwachtiger.
Namelijk, waarom zou ik het af moeten stellen, als de timing niet veranderd?
Dan kom ik namelijk dingen tegen die ik moet doen om de pomp af te stellen, die een stuk ingewikkelder over komen. Meetklokken aanbrengen, speciale pennen gebruiken.. Dan wordt het toch een stuk lastiger…
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Misschien iemand die hier een uitspraak over durft te doen?
Heb tientallen topics doorgelezen, maar helaas niet echt een antwoord kunnen vinden.
Belangrijkste vragen:
-Wat is nu dat ding wat er lekt, en belangrijker, wat zit er achter?
-Kan ik nu wel of niet de pomp demonteren/monteren zonder de boel opnieuw op tijd te moeten stellen?
Anders moet ik morgen maar eens met Hegru gaan bellen, maar het vervelendste is dat de auto absoluut niet mobiel is, stationair lopen geeft al een enorme zooi, dus de wagen zal helaas per ambulance vervoerd moeten worden
Wat er achter het dekseltje zit weet ik niet precies,het is iig een deel van het vervroegingsmechaniek.
Maar je kunt het er afhalen zonder dat er onderdelen wegspringen.
Onder het dekseltje zit een O ring een BOSCH servicepunt kan je er vast wel aan helpen.
Ik hoor nu voor het eerst dat die O-ring het begeven heeft,dat dekseltje heb ik dan ook nog nooit losgehad.
Had nog een losse pomp en daar heb ik zojuist even op geoefend
En de pomp er afhalen zonder de riem los te nemen zou ik niet doen er zit een spietje in de as en met de riem nog om de poelie heb je niet genoeg gevoel om het spietje weer in het sleufje te mikken.
Maar de riem loshalen is niet moeilijk,de uitleg in wph’s is duidelijk genoeg.
Maak wel met een afteken pen een merkteken op de flens van de pomp en de aluminium houder waar de pomp aan vast zit.
Op deze manier kan je de pomp weer op het originele inspuitmoment monteren.
Mocht je het aandurven dan is dit natuurlijk ook het moment om spanrollen waterpomp en riem te vervangen
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Edit: lees Nanko’s post .
In de pomp zitten sleufgaten,eerst merktekens aanbrengen anders gaat het mis met de timing.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ah ok, goed om te weten.