Overkomt mij ook regelmatig
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Heb er even een foto bij gepakt, zie inderdaad geen stelmogelijkheden op het riemwiel. Zitten de sleufgaten in de houder van de pomp?
Deze lekkage van de dieselpomp is waarschijnlijk een gevolg van de franse diesel.
In Frankrijk hebben ze een veel hoger percentage bio toevoeging als in nederland waardoor dit soort O ringen oplossen.
Ik heb deze info van mijn dieselspecialist EDSL in Sittard.
Normaal gesproken kan de voorste O-ring vervangen worden zonder de pomp te demonteren. De dieselpomp moet met 3 bouten door het distributie-tandwiel geblokkeerd worden zodat deze op tijd blijft staan.
Een mogelijk trukje is als je de pomp inderdaad moet demonteren deze compleet met steun van het blok los te maken zodat de timing nagenoeg juist blijft staan, is mij bij een berlingo uit 1996 zo wel gelukt.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Vermond schreef:Heb er even een foto bij gepakt, zie inderdaad geen stelmogelijkheden op het riemwiel. Zitten de sleufgaten in de houder van de pomp?
Ik ben net zo nieuwsgierig als jij
Pff.. Al met al vind ik het toch wel lastig en riskant klinken..
Misschien toch morgen eerst eens de Hegru bellen voor een prijsindicatie. En dan inderdaad in één keer de distributieset mee laten nemen.
sleufgaten zitten in de flens van de pomp
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Prijsindicatie Hegru:
50 - 350 euro, afhankelijk van het werk. Aangezien de pomp in mijn ogen gedemonteerd moet worden, verwacht ik dus een bedrag richting de 350 euro.
Ga er vanavond in ieder geval nog even langs, om in ieder geval een radiateur op te halen voor mijn andere BX, kan ik die in ieder geval weer mobiel maken en het een keer wat concreter over de prijs hebben.
Voor een exacte prijs moet ik natuurlijk langs komen met de auto, maar das lastig met een diesel die 1:3 loopt en achteropkomend verkeer richting de berm laat glijden
Weet je heel zeker dat het dekseltje lekt ? komt het niet van boven door een lekke slang of zo ?
1:3 met een lekke O-ring lijkt me wat onwaarschijnlijk
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
De 1:3 is uiteraard niet waar, was maar bij wijze van spreken, de auto heeft uiteraard geen meter meer gereden met dat lek. Excuses voor de verwarring. Al lekt het wel echt een flinke straal.
Het lijkt toch echt uit dat ding te komen, en wel in een flinke straal.. Boven dat plaatje is het ook gewoon droog, dus het lijkt er echt op.
Zaterdag ga ik in ieder geval mijn andere TRD weer rijdend maken. Heb er zojuist bij de Hegru de onderdelen voor mee genomen, dan heb ik in ieder geval weer vervoer. (lekke radiateur, dus geen al te lastige klus). Beetje jammer om 2 auto’s te hebben en dan nog de auto van je zusje te moeten lenen
Heb het met een oud-monteur over de pomp gehad, en nu begrijp ik wat meer hoe het principe werkt. Ik maak eerst de andere, en dan ga ik op mijn gemak toch eens naar deze kijken hoe ver ik kom. Die man wil ook wel een keer mee kijken, dus dat doet altijd wonderen. Heb ik zaterdag nog veel tijd en zin over, komt deze ook aan de beurt. Heb in ieder geval nu ook een nieuwe distributieset liggen (pomp, rollen, riem), dus die nemen we ook maar gelijk mee.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik zeg, goed bezig!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Distributie wissel lijkt me eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld als ik vreesde.
Even een edit: Kom net een zijaanzicht van Vermond tegen in een oud topic, en dat verklaart een hele hoop.
Openstaand puntje:
Wat is een goed punt om de motor op te krikken? Heb geen zin om een krik door mijn carter te jagen…
En ik neem aan dat als ik het vliegwiel blokkeer, dat mijn krukasriemwiel dan ook geblokkeerd is?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Motor kan je opkrikken bij de carterpan, maar verdeel wel de druk met wat hout. Vliegwiel blokkeren = krukas blokkeren = krukasriemwiel blokkeren.
Meer handige foto’s staan hier:
http://www.jvsound.nl/wb/pages/citroen/bx-1.4-type-1-4-bak/benzine-diesel-conversie.php
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Goed… Deze auto wordt voor vandaag even gedegradeerd tot donor…
Ten minste, als de radiatoren van een type 1 en type 2 uitwisselbaar zijn? Volgens mij wel namelijk…
Koelvloeistof verversen stond toch nog op het lijstje.
De radiateur die ik zojuist in de type 2 heb gebouwd, is namelijk… jawel.. lek…
Het is maar een heel kleine lekkage, maar het druppelt. En ja.. Eerst testen was beter geweest. De Hegru is al dicht, dus ik kan hem nu niet ruilen, dus moet deze wagen maar even donor spelen..
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Waar zit het lek? Ik ben ook al wel eens iemand tegengekomen die met soldeertin aan de gang ging, wellicht een tijdelijke oplossing om het lek te dichten?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Twan, het lek zit ergens tussen de radiator zelf en de kunststof hals waar ook de vulopening zit.
Kan niet precies zien waar het lek exact zit, maar er loopt een beetje vocht langs de aanhechting daar. Moet ongeveer op 1/3 van de bodem zitten, want toen hield het lekken op.
Inmiddels zit de radiateur van de ‘85er in de 88’er. Lekvrij, dus met de radiateur van Hegru ga ik gewoon terug. Dat zal geen probleem zijn om die te wisselen.
Wat dat betreft zijn we dus min of meer weer mobiel! Handig, want ik wil niet nog een week in een geleende cross-jeep rijden… Heerlijk hok voor de hobby, maar om mee naar je werk te sturen nogal onhandig. Geen functionerende verwarming, bestuurdersportier kan niet open… Is niet alles .
Over de radiateur nog een keer.
Ik heb de boel ontlucht door de ontluchtingsschroef op de radiateur los te draaien. Slangen worden goed warm, dus ik neem aan dat ik daaruit kan concluderen dat mijn motor koeling krijgt, en de thermostaat dus ingeschakeld wordt. Das fijn. Ik moet alleen volgens mij nog ergens ontluchten? Mijn kachel doet het namelijk nog niet…
Iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Xu benzine:
Rail achterop het blok, een nippel die je open kan draaien.
En een kraantje bij het thermostaathuis.
Of dit bij een diesel hetzelfde is weet ik niet
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en