Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij mijn diesel zit een 2e ontluchtpunt op de slang bij het thermostaathuis. Maar dit verschilt volgens mij per model.
Voor de KVS lekkage werd de kachel wel warm?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Deze rail loopt bij een xu benzine achter het blok naar de kachel toe, hier met afgebroken ontluchtingsnippel
Untitled by twan238, on Flickr
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die hoef je niet te zoeken bij een diesel .
Allochteun, die punten staan volgens mij duidelijk afgebeeld in de vraagbaak/werkplaatshandleiding etc?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ok, mijn onwetendheid vwb de diesel modellen
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Vermond schreef:Die hoef je niet te zoeken bij een diesel .
Allochteun, die punten staan volgens mij duidelijk afgebeeld in de vraagbaak/werkplaatshandleiding etc?
Ach wat stom… Ik was denk ik al wat geïrriteerd door die lekke radiateur die ik had ingebouwd. Op pagina 87 staat de tekst: “Open alle ontluchtingsschroeven.” Verdomme.. Zet er dan ook bij waar die zitten.. Bijdehand rotboek.
Maar goed.. Nu weer helemaal tot rust, en één pagina terug staat inderdaad een keurig overzicht… Mijn excuses, morgen nog maar eens 2!! extra ontluchtingsschroeven losdraaien op het thermostaathuis.
De verwarming deed het overigens prima toen ik de auto stil heb gezet, maar dat is al behoorlijk lang geleden.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zo.. De 1988’er loopt weer prima. Naja, dat deed ie al, nu koelt ie ook weer.
Opnieuw ontlucht, en toen mocht er toch nog een halve liter koelvloeistof bij, dus dat was nodig. Verwarming doet het nu ook weer gewoon, dus weer helemaal mobiel!
Nu nog de ‘85er opknappen. Distributie, lekkage dieselpomp en nu dus ook een nieuwe radiateur…
Ach ja.. Hebben we ook gelijk de koelvoeistof vervangen, als was die nog mooi helder van kleur.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zo.. Ik heb een locatie geregeld waar de BX desnoods enkele weken mag staan, zodat ik er rustig aan kan werken. Materialen zijn binnen, maar moet eerst nog een paar dagen naar het buitenland voor het werk, dus vóór het weekeind wordt hem in ieder geval niet.
Plan is als volgt:
-Nieuwe distributieset erin (inclusief waterpomp)
-Nieuwe radiateur erin
-Dieselpomp repareren
-Olie / filter verversen (in het kader van.. Zijn dan toch bezig)
Ik zit nog met een drietal vragen, die ongetwijfeld weer heerlijk onwetend over komen, maar het is niet anders.
-Sleufgaten in de pomp. Het is me nog niet 100% duidelijk hoe dat werkt.
De pomp zit aan de kant van het riemwiel met 3 bouten gemonteerd. Dit zijn de eerder genoemde sleufgaten die ik moet markeren? Als ik de tekeningen zo bekijk, lijkt het alsof de pomp daar in kan torderen. Correct? Als ik dan deze 3 bouten verwijder, de bout op het riemwiel los haal, en de achterste bout van de pomp los haal, moet ik hem zo uit het riemwiel kunnen schuiven?
-De pen om het vliegwiel te blokkeren. Dit gat staat neem ik aan altijd goed als ik de andere riemwielen geblokkeerd heb. Waar kan ik dat gat vinden? Ik dacht te zien bij het relais van de startmotor, maar dan zou ik de boel vanuit de voorzijde van het blok moeten blokkeren? Klinkt niet logisch… Of ik mis ergens iets, wat ook niet onwaarschijnlijk is
-Motor handmatig verdraaien.. Dit is voor 9/10 mensen hier ongetwijfeld volslagen logisch, maar… Eh.. Hoe? Vóór ik de boel blokkeer een sleutel op de krukas of zo?
Thanks!
-krukas verdraaien door: 1 wiel op de grond te zetten (“blokkeren”), 5e verzet inschakelen en aan andere wiel (van de grond af) draaien, dan gaat de motor rond.
- slobgaten voor de inspuitpomp zijn voor de fijnafstelling. Riemwiel op de pomp kan wel vastzitten (klemmen). Als je de diverse riemwielen merkt en de positie van de pomp in de slobgaten dan kun je op die manier de pomp weer in zijn oorspronkelijke positie zetten.
CX GTi Turbo 2 - All Black
De pomp zit met 4 bouten vast,drie op de flens en een rechtsonder (als je voor de motor staat) vlakbij de brandstofleidingen.
Het blokkeergat van het vliegwiel zit tussen de startmotor en het carter in,inderdaad bereikbaar vanaf de voorkant.(onderlangs gaat het gemakkelijkst)
Is wel even zoeken! de pen die ik daarvoor gebruik heeft inmiddels een ingewikkeld patroon gekregen , maar daarmee kan ik het gat op het gevoel vinden.
En inderdaad alle drie blokkeringen kan je in de zelfde stand van de krukas plaatsen.
Begin met de nokkenas,zet de gaten op het oog gelijk,dan terwijl je aan het vliegwiel draait de blokkeer pen achter de startmotor plaatsen.
Zet eventueel een merkteken op de krukaspoelie wat zichtbaar is vanaf onderen,de vliegwielpen gaat er meestal wat moeilijk in en met het merkteken kan je het beginpunt zien.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
In het werkplaatshandboek staat een pen die ik wel na kan maken. Heeft een lange steel, een knik in een bepaalde hoek en dan 70mm pin van 8mm diameter. Even uit het hoofd, kan er wat naast zitten. Daar zou het dan normaal mee moeten lukken. Maar goed, het zal inderdaad zoeken worden.
Als ik je goed begrijp dan zet ik de nokkenas dus op het oog op tijd, maar blokkeer ik die nog niet. Dan draaien aan het vliegwiel en op gevoel de pen er in zien te mikken. Dat merkteken op de krukaspoelie plaats ik dan puur om van onderaf te kunnen zien wanneer de gaten bij de nokkenas/brandstofpomp op hun plek zitten, zodat ik niet continue onder de auto uit hoef te kruipen om te zien of ik nog in de buurt zit?
Maar als alles gelijk geschakeld zit, dan moet de vliegwielpen toch eigenlijk altijd min of meer in dat gat vallen? Of draait het vliegwiel ook nog onafhankelijk?
Qua merken van de pomp:
-Riemwiel (al zit dat ook met bouten geblokkeerd natuurlijk)
-De drie punten waar de drie bouten in de flensgaten zitten (naja, één merkteken zal voldoende zijn)
Heb ik dan niet nog een probleem met de manier waarop de as van de pomp terug het riemwiel in gaat? Want mij lijkt dat als ik daar een halve slag verdraai, mijn pomp ook van tijd is. Ondanks dat dan de sleufgaten en het riemwiel goed zitten. Of komt dan dat spietje van de as in beeld om te zorgen dat de as maar in één stand kan zitten? Ik geloof dat ik dat spietje nog niet helemaal begrijp.
Sorry als ik echt te veel vragen stel, maar ik durf er feitelijk alleen aan te beginnen als ik vrij zeker ben dat ik niets vergeet. Zou erg onaangenaam zijn als ik er bij de montage achter kom dat ik ergens vergeten ben een merkteken te zetten
En ik probeer natuurlijk ook wat kennis op te doen, aangezien het daar nogal aan schort op auto-technisch vlak… Interesse is er, en leer het graag..
Die 5 minuten kunnen er best vanaf bovendien wil je niet weten hoeveel vragen ik op fora gesteld heb , voor wat hoort wat zal ik maar zeggen.
Met de pen die je beschrijft denk ik dat je niet achter de startmotor langs kunt,misschien is van bovenaf beter.
De pen gaat gemakkelijker in de gaten als je wat kunt jutteren,dat wil niet als de bouten in hun gaten zitten.
Bovendien wil je zeker weten dat de pen echt in het vliegwiel zit en dat gaat alleen maar als je de pen in het vliegwielgat voelt zakken
Maar in principe heb je gelijk natuurlijk,alle blokkeer punten vallen samen.
Riemwiel zit met 1 19 mm moer vast,de 11mm boutjes laat je zitten!
Blokkeer bouten flink ver indraaien en dan de 19 mm moer losdraaien en net zo ver doorgaan tot het riemwiel loskomt.
Over het riemwiel hoef je je geen zorgen te maken want de positie is gefixeerd met een spie
Die overigens gemakkelijk uit de pomp-as valt , hou hem in de gaten
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar hier is de startmotor weggehaald en zie je het gat bij het vliegwiel:
Voor een andere BX had ik een lange bout wat gebogen, die floepte er zo in. Een leuk ding om te vergeten als je daarna voor de eerste keer gaat starten… (mij niet gebeurd overigens ). Ik heb de bout er van bovenaf in geduwd. Als je dat van onderen doet moet ‘ie waarschijnlijk aardig lang zijn?
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Nanko: Thanks! Luid en duidelijk.
Met de boutjes die ik moet laten zitten bedoel je denk ik de 2 groene boutjes links en rechts van de moer op het riemwiel?
@Vermond: Had ik inderdaad al gezien. Op zich een zeer duidelijke foto, ik had alleen moeite om de foto in het grotere geheel van het motorblok te plaatsen. Kan soms lastig zijn als 99% van de rest van de auto op de foto ontbreekt
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het gat rechts bovenin op de foto van het vliegwiel is volgens mij het bovenste bevestigingspunt van de startmotor, dan kan je het vergelijken als je naar jouw blok kijkt.
Groene boutjes kunnen inderdaad blijven zitten. Ik draai de krukas meestal met een grote ratel op de bout van de poulie, dat kan ook, wat je zelf het makkelijkst vindt.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb overigens nog een oude pomp gevonden in mijn studentenhuis, en een foto van gemaakt. Daarop kan je goed de slotgaten zien in de pomp. Als je mij even Pb’t met je e-mail adres, dan stuur ik ze door.