Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zo..
Dan uiteindelijk toch maar een keer begonnen.
Een aardig eind opgeschoten, dus de wagen ligt nu in ieder geval helemaal uit elkaar, en de pomp is gedemonteerd. Das in ieder geval een begin.
Nu het volgende.. Ik met mijn ring naar de Bosch Car Service, die kunnen me niet helpen. Ik kan er mee naar de dealer, maar ik weet al hoeveel moeite die willen doen… Niet veel. Meestal kunnen ze het niet vinden, totdat ik zelf met een onderdeelnummer kom….
Is er misschien iemand die me kan helpen aan een onderdeel nummer / bestelnummer of wat voor ring ik exact moet hebben?
Het gaat dus om het achterste klepje op een Bosch Injectiepomp…
Bosch was het he?
BX - 1230 02 144320 - BRANDSTOFPOMP.pdf
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
O wacht. Daar staat niks op….
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ik heb in Eindhoven een Bosch Diesel Service Center gevonden, die zouden het in principe toch moeten hebben, of kunnen bestellen.
Rij er in mijn lunchpauze even langs, hoop dat die mannen me verder kunnen helpen.
Deze tekening is trouwens toch reuze interessant!
Mocht de firma in Eindhoven je niet kunnen helpen kun je het ook bij een bedrijf dat onderdelen voor landbouwmachines levert.
In Weert(Limburg)circa 40 km ten zuiden van Eindhoven zit de firma Intrak
Zij hebben mij met mijn lekkende afsluiter op de Lucas dieselpomp indertijd netjes geholpen.
Succes
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ik heb ze net gebeld, en dat moet wel gaan lukken
Moet als ik thuis ben even het “10 cijferig identificatienummer” opzoeken, en dan kunnen ze me zo de goede ring meegeven.
Enige uitdaging wordt nu nog een 30 jaar oud ingeslagen nummer ontcijferen
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Kijk… AEP in Eindhoven was ten minste niet te beroerd om even de computer in te duiken voor de goede pakking.
Helaas hadden ze alleen pakking/revisie setjes voor de gashevel op voorraad, maar morgen kan ik een compleet pakkingssetje ophalen voor wat het mechanisme achter dat klepje ook precies mag zijn.
Nu hopen dat de dame eind deze week weer lekvrij in beweging komt
En ik alle onderdelen weer op de juiste plaats terug krijg… Van de andere kant heb ik nu wel lekker veel ruimte in mijn motorcompartiment
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed bezig. Veel foto’s plaatsen, ik vind het wel interessant!
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ik maak zeker een aantal foto’s.
Zal een mooi verslagje maken als het klaar is, al lukt het niet altijd om overal foto’s van te maken. Om na elke los gedraaide bout je handen te gaan wassen om een foto te knippen, wordt hem ook niet
Ik heb trouwens nog wel behoorlijk geluk gehad volgens mij…
De huidige spanrol zat maar met één bout vast. De 2e zat nog maar 2/3 slagen vast :S
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dan mag je zeker van geluk spreken ja! Wees die pomp maar dankbaar…
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Had sowieso al een setje + waterpomp liggen, maar als de boel niet was gaan lekken was ik er ongetwijfeld een aantal weken mee doorgereden inderdaad.
Ik hoop wel echt dat het met dat pakkingssetje opgelost is, maar dat weten we snel. Zo op het oog was de O-ring prima, alleen wat hard, maar van de andere kant staat er natuurlijk zoveel druk op, dat het bij de minste afwijking begint te lekken.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zo…
Setje is binnen, en ziet er behoorlijk spannend uit
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Persoonlijk vind ik dit een erg gaaf en verhelderend plaatje, wellicht ook leuk voor sommige hier!
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Tijd voor een update, het eerste verslag van de reparaties, en een vraag.
Inmiddels een dikke week bezig, en zoals gebruikelijk bij de gemiddelde amateur/prutser met chronisch tijdgebrek, vorderen we langzaam, maar gestaag.
Goed. De dame werd vorige week in de volgende toestand aangetroffen, tevens geregeld voorbijgekomen in het Gespot topic.
Pijnlijk…
Na een beetje prullen, wat vers steenkolenconcentraat in de accu en een beetje geduld, sloeg de dame al vlot aan. De eerste meevaller hadden we te pakken. De rit duurde gelukkig maar 70 meter, want de handdoek om de dieselpomp was bij aankomst al aardig doorweekt.
Waar het allemaal in eerste instantie om te doen is:
De boosdoener in dit geval, maar er gaat veel meer gebeuren!
De lijst:
-Repareren lekkage dieselpomp
-Vervangen radiateur, aangezien de originele in mijn ‘88 TRD woont tegenwoordig
-Brandstoffiltertje vervangen
-Oliefilter / olie vervangen
-Distributieset / Waterpomp vervangen
Dat leek me voorlopig wel voldoende voor de welwillende amateur…
Vol goede moed aan de gang, en de dame in de volgende, geweldige locatie gestationeerd!
Geen geld, geen spullen, maar wel de goede vrienden
Aan de gang! Het een en ander loshalen was niet zo’n probleem, al was het vinden van de juiste manier om de distributie te blokkeren wel even pielen. Zoals het een goed amateur betaamt, had ik uiteraard al problemen met het loshalen van de dynamo…
Een hele hoop geschroef, gevloek, getier en bloedende vingers later stond de dame er als volgt bij:
Het is misschien niet helemaal goed te zien, maar de nodige onderdelen ontbreken in middels.
De dieselpomp ligt los, de distributie is verwijderd, aangezien ik de blokkering voor het vliegwiel niet kon vinden, is ook het luchtfilterhuis van de kaart verdwenen, dus om een lang verhaal kort te maken, deze wagen rijdt niet meer…
Na een aantal kleine tegenslagen, besloten om me als afleiding maar even op een makkelijker klusje te storten. Appeltje eitje, daar gaat het brandstoffilter!
Ongelooflijk simpel klusje natuurlijk, maar de welwillende amateur weet ook dit uiteraard een slag moeilijker te maken dan nodig.
-Demonteer het filterhuis. Check.
-Gebruik de handpomp om het filterhuis leeg te pompen.
-Pomp,pomp, pomp, pomp, 20 minuten en een emmer diesel later…
-Hier gaat iets mis, en jawel ,de welwillende amateur probeert 45 liter diesel uit de brandstoftank af te tappen via de handpomp… Toch maar even de aanvoerleiding vanaf de tank los gegooid, en toen was het filterhuis aanzienlijk sneller leeg.
Volgens mij was het aardig nodig, want de diesel die nog achterbleef in het filterhuis, zag er verre van fris uit.
Naja… Daar hebben we dus het filter voor.
Uiteindelijk ook maar het luchtfilterhuis weer gemonteerd, dus het lijkt al iets meer op een auto…
Inmiddels begonnen met het lossen van de waterpomp, en dat ging eigenlijk vrij makkelijk. Uiteraard weer een vinger opgeofferd vanwege wat ruimtegebrek en onhandigheid, maar de oude pomp is inmiddels verwijderd.
En daar komt meteen de vraag van vandaag… Hoe schandalig smerig mag het binnenwerk van de motor daar zijn? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit géén kwaad kan.. Gadverdamme.
Of gewoon een nieuwe pomp er in en uit het oog houden?
Wordt ongetwijfeld vervolgd. Volgende stap is het monteren van de waterpomp, en dan komt de uitdaging van de week, de brandstofpomp voorzien van nieuwe pakkingen en weer monteren… Brrr… Koude zweet loopt me nu al over de rug
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gaaf dat je eraan begonnen ben!
Ik ben blij dat ik ze niet meer in dat hoekje hoef te spotten
En rustig aan hobbyen en goed je ogen open houden, dan komt het allemaal goed!
Veel succes en sleutelplezier!
Life’s too short to drive without comfort!!!