Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
hallo,
ik wil samen met een forummer zijn distributieriem van z’n BX diesel (één van de laatste bouwjaren) vervangen (8 jaar oud en 80.000km)
werkplaatshandboek hebben we, maar zijn er specialekes waar we moeten op letten? dingen mee vervangen nu we toch bezig zijn? tips and tricks? (waterpomp wordt sowieso ook mee vernieuwd net als de riem van de dynamo)
en heb je al dat ‘speciale’ gereedschap ook nodig, of is het te doen om zelf te improviseren?
alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Hallo,
Kijk even naar dit draadje: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/212140/ (en zelf zoeken op distributieriem werkt natuurlijk ook). Staat al veel info op dit forum…
En om met Roel Tiemersma (van de BX-technieksite)( http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/motor-4.html } te spreken: succes met de klus!
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
heb het opgegeven draadje al gelezen hoor, maar het ging daar over het ‘waar’ laten vervangen, niet hoe?! dus zijn wij daar niet veel wijzer van. Ik heb nergens op het forum echte tips and tricks gevonden voor het vervangen van de d riem van een BX. Vandaar mijn vraag…
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Aha, sorry,
Die andere link, naar de site van Tiemersma, heeft ook wel iets dooie musserigs, want er valt niet door te klikken na het plaatje van de distributieriem, zie ik. Jammer. Enfin, je hebt vast wel gelezen dat je behalve de riem ook een nieuwe spanrol en waterbende nodig hebt (als je tenminste de klus volledig wilt doen). Speciaal gereedschap heb je bij mijn weten niet nodig (ik heb alleen aan de TU-motor in een BX gesleuteld), ook al staat dat wel in het handboek. Een pennetje om het vliegwiel te blokkeren heb je wel nodig (zie pag 57 vraagbaak), maar dat hoeft geen speciaal gereedschap te zijn. Als het maar in het gat past (boortje, drevel oid). Hetzelfde geldt voor de pen om de krukas vast te zetten op het bovenste dode punt, volgens mij. Paar bouten bij de hand is wel handig natuurlijk. Maar goed, we zijn vast forummers met een diesel die deze klus al achter de rug hebben.
Nogmaals succes
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Met de vraagbaak kom je een heel eind. De nokkenas en de pomp kan je blokkeren met (m8?) boutjes. De motorsteun aan de distri-zijde moet los, dus je moet daar de motor wat opkrikken. Als je de boel geblokkeerd hebt draai je de spanrol los, en kan je de riem loshalen. Verder ligt het wel wat voor de hand. Hier een plaatje hoe het zit:
De blokkeer-opening voor het vliegwiel zit goed weggestopt achter de startmotor. De rechtse looprol zit dus achter de motorsteun vast,vandaar dat die ook los moet. En je hebt daardoor ook meer sleutelruimte.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Vliegwiel (startmotor ontbreekt hier):
Riemwielen blokkeren:
Het is goed te doen, je kunt er alleen slecht bij. De krukasbout kan erg vast zitten, ik heb daar toen even dit voor gemaakt, dat bevestig je ipv de startmotor op de vliegwielkrans. Ze zijn ook te koop.
Ik zou de nokkenaskeerring zeker vervangen en als de motor veel km gemaakt heeft ook de krukaskeerring, daar kun je nu mooi bij. De krukasbout hoor je ook te vervangen.
Het staat in Haynes goed beschreven en als je op dit forum zoekt vind je veel info. Bv hier http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/162181/P420/ Sohail is altijd heel informatief geweest over het onderhoud wat hij deed, daar heb ik zelf veel aan gehad, helaas zijn de plaatjes dood.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Veel manuals vertellen verschillende dingen. Volgens de vraagbaak hoef je geen nieuwe krukasbout te gebruiken, ik heb dit ook niet gedaan. Deze moet wel met 150Nm vast, en gebruik wat loctite.
Ik zou ook klepspeling meten en aanpassen, want hiervoor moet de riem los en daar ben je nu toch mee bezig.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
voila, daar zijn we weer al een eind mee opgeschoten, en dat speciaal gereedschap laten we dan ook maar voor wat het is.
misschien een domme vraag, maar waarom moet de riem los om de klepspeling te meten?
Niet voor de meting, maar voor het afstellen moet de nokkenas er uit. Afstellen werkt met stelplaatjes. Je moet dus eerst de speling meten (met nokkenas er op), nokkenas er af, oude plaatjes met een micrometer opmeten, de nieuwe dikte bepalen en die kopen, plaatjes plaatsen, nokkenas er weer op. Weer meten en hopen dat je het goed gedaan hebt….
Let op! Je mag de nokkenas niet zomaar draaien als de riem er af ligt, dan komen de kleppen tegen de zuiger aan. Altijd krukas eerst een kwartslag in draairichting verdraaien.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ah, das de reden… en ik neem dus aan dat die speling die je meet, in theorie nul moet zijn? en al wat meer is moet dus met die nieuwe stelplaatjes afgesteld worden,hm, ben benieuwd wat we gaan vinden
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Met een speling van “nul” gaat de boel wel serieus kapot, hoor.
Volgens mij is het voor de diesel inlaat 0,20 en uitlaat 0,40, maar dat zou ik even moeten nazoeken.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Zo al heel wat info,
moet je die oude plaatjes er dan eerst afhalen om te weten welke nieuwe dat je moet bestellen? Want ik zou het wel graag allemaal op 1 dag doen als dat kan.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
als je vlot aan de juiste dikte’s van stelplaatjes geraakt is het te doen op 1 dag maar ik zou er als ik van jou was ni teveel hoop op hebben.
zoals al gezegd moet je eerst de speling meten, dan de boel demonteren en de diktes van de stelplaatjes meten om dan te bepalen welke er al dan niet aangepast dienen te worden en met welke dikte van plaatjes.
de meeste garages hebben wel een doos met stelplaatjes maar ook daar is het meten geblazen en hopen dat de juiste ertussen zitten. indien niet is het bestellen en daar gaan wss meerdere dagen over.
en dan moet je nog alles correct terug in elkaar zetten
tip: neem je tijd en leg alles mooi ordelijk zonder dat het in de weg ligt zodanig dat je alles mooi terug correct monteerd. schrijf desnoods alles mooi op en neem foto’s dan weet je hoe het zat.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Ik heb het in het voorjaar nog gedaan en door 3 dealers af te gaan kwam ik wel aan de plaatjes, maar ook daar wordt XUD9 minder. Je kunt idd nog wel eens met wat plaatjes schuiven. De resterende moet je dan kopen. Hou inderdaad een goede administratie bij, voor je het weet ben je het overzicht kwijt.
Klep speling:
inlaat-speling: 0,15
uitlaat-speling: 0,30
Tolerantie : +/-0,07
Maar dit staat allemaal in een boek.
Bestelnummers stelplaatjes:
http://team306tuning.forumup.nl/post-57816-team306tuning.html
Ik zou er de tijd voor nemen, met distributiewissel erbij is het toch een flinke klus, wat je zorgvuldig moet doen.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Is kleppen stellen niet al een serieuze klus waar je toch al redelijk wat sleutelervaring voor nodig hebt?
Kan het kwaad als je dit nog wat uitsteld, en kan je hierdoor motorschade oplopen?
De Bx heeft 170000km en ik denk dat de kop er al 1 keer afgeweest is door koelproblemen dus veronderstel dat ze deze dan gesteld zouden kunnen hebben.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.