1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
XM Diesel zoektocht. Welke te kopen?
ikkelaurensz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-2005

Gepost: 19 december 2011 10:28 PM

Beste Citrofielen,

Na talloze BX-en en een recente oldtimer CX, die ik helaas moet verkopen wegens het kwijtraken van stallingsruimte - zie markt - ben ik nu op zoek naar een XM diesel. Ik heb nog nooit een XM gehad, dus ik zou graag enig advies willen vragen.

Allereerst is daar de keuze tussen de Serie I en II. Zijn de kwalitatieve verschillen echt zo groot als de dealer graag beweert of valt het wel mee?

Dan is daar de motorkeuze. Een 2.5 TD valt af ivm de cilinderkopproblemen. De keuze gaat dus tussen 2.1 D12 of dezelfde motor met turbo.

Ik ben een slome rijder (BX en CX ongeblazen diesel gewend) dus voor de snelheid hoef ik het niet te doen. Hoe zijn de ervaringen ten aanzien van verbruik, onderhoudskosten etc. van de beide types?

Los van distributies, veerbollen, lekke koppen etc., waar moet ik specifiek op letten bij een XM? Zijn er bij een Serie I bijzondere aandachtspunten? Ik heb namelijk een 91’er D12 op het oog….
Wat is wijsheid? Meer investeren voor een jongere auto of een ouder (en mooier!) exemplaar kopen?

Alvast bedankt voor alle hulp en voor de geïnteresseerden voor de CX—> zie ‘markt’

Groeten

Laurensz

Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?

Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2011 10:36 PM
  [ # 1 ]

Ik zou gaan voor een Serie II, TD met mechanische pomp.
Waarom, vooral omdat ik de rest bniet zou willen:
- Serie I heeft gewoon meer elektrische problemen dan een Serie II. Weliswaar bij late Serie I’s minder dan bij vroege, maar nog altijd meer dan bij Serie II’s
- Een niet geblazen diesel is prima voor alles tussen oprit en afrit op de snelweg, maar voor alles daar buiten heeft die gewoon te weinig power.
- De electronische dieselpomp (Lucas EPIC) gaat vroeg of laat lekken. Revisie is kostbaar, en niet lekkende zijn moeilijk aan te komen. elektronische is wel wat zuiniger, maar scheelt niet heel erg veel.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
ikkelaurensz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-2005

Gepost: 19 december 2011 10:47 PM
  [ # 2 ]

Tja het powerverhaal blijft een kwestie van smaak denk ik.

Zijn zowel serie I als II met die elektronische pomp geleverd? Of is dat voorbehouden aan bepaalde types (turbo, serie II?). Ik neem aan dat het te zien is welke pomp erop zit?!?

In hoeverre zijn de leidingen eigenlijk kwetsbaar(der) bij een XM I dan bij een XM II? Ik begrijp dat een I een ander veersysteem heeft dan een II? In hoeverre is het systeem van een II beter/anders dan een I?

Groeten en bedankt

Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?

Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 20 december 2011 10:07 AM
  [ # 3 ]

Waarom valt een 2.5 TD af? Ik rijd nu al 1,5 jaar in een 2.5 TD en zou hem niet kwijt willen. Hij (sorry zij) heeft nu 275000 gedraaid en ik vindt het een erg fijne motor.

Dat van die koppen? Tja, ik weet niet hoe andere mensen er mee rijden maar ik rijd rustig totdat het blok op temperatuur is en ik vraag me wel eens af of het allemaal niet wat overdreven wordt hier op het forum ten aanzien van de slechte naam van de 2.5TD. Daarnaast is goed onderhoud en lief zijn voor je dame belangrijk natuurlijk maar dat geldt voor elke auto die je koopt.

Het is inderdaad geen zuinige auto, ik rijd ongeveer 1 op 13, en niet goedkoop in de wegenbelasting maar het rijdt wel erg mooi.

Maar goed, je moet een auto kiezen waar je een goed gevoel bij hebt en als je straks wel een 2.5TD koopt en de kop gaat kapot…..

Suc6 met je zoektocht

happy

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 december 2011 03:11 PM
  [ # 4 ]

Zelf rijd ik nu ca 30.000 km met een D12TD automaat, ca 1:12.
Rijdt heerlijk, power genoeg.

Een zwak punt vind ik de multiriem en de D-riem.
Als die multiriem niet echt tiptop in orde is heb je de gerede kans dat daardoor de D-riem een tik krijgt met akelige gevolgen.
De verende steunrol van de multiriem gaf problemen. De D-riem was daardoor 2 tanden van de plek en daardoor drie kleptuimelaars gebroken. Gelukkig kan de kop dan blijven zitten, want de kleppen staan loodrecht op de zuigers.

De Lucas Epic is een prachtpomp, die ergens rondom de 300.000 km gaat lekken of na x jaar. Tweedehands duur en moeilijk te krijgen. Direct herkenbaar aan de elektrische kabel die er aan zit. Revisie ca 2k€. Hoewel… dan reviseren ze het hele ding, met garantie.
Alleen de o-ringen vervangen moet kunnen, maar daar is weinig ervaring mee.

Het vervangen van de Epic is op zich al een flinke rotklus. Als ik er voor zou komen te staan zou ik waarschijnlijk de motor uitbouwen en een reeks andere zaken “meenemen”, zoals krukaslager, D-riem en bij een handbak de koppeling. Dan loont het misschien.


Als je weinig rijdt ( zeg minder dan 20k per jaar dan is benzine al gauw goedkoper, zelfs een V6. En een ZPJ-V6 heeft zelfs geen D-riemen.

Ik rijd nooit meer type I vanwege de storende en lastig te elimineren aardfouten.

Er is een behoorlijk verschil tussen Hydractief I en II, in het rijden alleen voelbaar bij storingen ten nadele van H I.
H II heeft een typisch zwak punt: als de diodes in de hydractiefkleppen kapot gaan gaan de solid-state relais in de Veercomputer ook kapot. Daarover is veel te lezen op dit forum. Het is goedkoop en definitief te repareren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 december 2011 08:42 PM
  [ # 5 ]

Het hangt heel erg af van je rijstijl, jaarkilometrage en je beurs.

Ik heb bij Lucas in de ongeblazen diesel mee gereden, de bloemenbak en die laveerde zonder enig probleem door het verkeer met dat ding. Iemand die altijd haast heeft en hoog in de toeren wil, die is voor zo’n wagen ongeschikt. Je met je leren te onthaasten met die motor. Een motor die overigens maar door blijft gaan in principe.

De 21td is een erg goed ding. Voldoende kracht maar wel een paar aandachts puntjes zoals de pomp en de riemen.

De 25td is een erg mooie diesel die zeer goed vooruit weet te komen. Afgelopen Citron Presse reed er een rode 25td mee en dat ding ging als de brandweer. De reputatie van deze motor is echter niet sterk. Inderdaad de kop kan een probleem zijn.
Waar je ook bij stil moet staan is de hoeveelheid materiaal onder de kap. Dat ding is bijna volledig volgebouwd. Op zich niet erg, maar er met vaak een hoop uit om ergens te komen en dat vind je terug in het arbeidsloon, als je het uitbesteed.

Het voordeel van de reputatie van de 25td is dat je dit weer terug vind in de prijs. mooie uitvoeringen zijn voor relatieve lage bedragen te vinden. Vaak een stuk lager in aanschaf dan een 21td.

Profiel  
 
ikkelaurensz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-2005

Gepost: 22 december 2011 10:52 AM
  [ # 6 ]

Hoi,

Nou als ik het zo lees gaat het lekker een 2.1 non-turbo worden. Heb van de week even proefgereden met zo’n auto en die traagheid vind ik allemaal wel meevallen. Maar goed, heb jaren BX en CX diesel nono-turbo gereden, dus ik ben het gewend zal ik maar zeggen.

In België zie ik een Serie I uit 1991 met 185.000 km staan. Van de eerste eigenaar, dealeronderhouden. De electrische ramen doen het naar verluid soms wel en soms niet (hoe typisch), is verder een nette auto zo te zien.

Misschien is het iets, ik ga eens kijken denk ik.

Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?

Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 december 2011 10:54 AM
  [ # 7 ]

Vergis je niet: voor een belgische auto zal je best nog wat bpm én diesel-toeslag moeten betalen bij invoer Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ikkelaurensz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-2005

Gepost: 22 december 2011 10:58 AM
  [ # 8 ]

Graag geen nonsens verkondigen jongens. Deze auto is van 1991 en dus geheel vrij van invoerrechten, toeslagen en BPM ellende. Dat is dus 100 euro betalen en klaar!

Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?

Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 december 2011 11:02 AM
  [ # 9 ]
ikkelaurensz schreef:

Graag geen nonsens verkondigen jongens

Doe ff relaxt zeg…. niemand hier heeft kunnen lezen dat je een 91’er gaat invoeren…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ikkelaurensz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-2005

Gepost: 22 december 2011 11:06 AM
  [ # 10 ]

Je bent toch niet op je teentjes getrapt hoop ik Wink.

Sorry, ik hoor momenteel zoveel kletspraat over invoeren, wegenbelasting, vrijstellingsregelingen en oldtimers van 1966 die niet meer belastingvrij zouden zijn dat ik er een beetje vervelend van wordt.

Maar is natuurlijk niet persoonlijk bedoeld en ‘t was inderdaad niet zo’n aardige reactie van me, waarvoor excuus! Oprecht bedankt voor het goedbedoelde advies.

Groets

Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?

Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 december 2011 11:09 AM
  [ # 11 ]

Geen probleem. Overigens: eigenlijk is het enige verschil tussen een D12 en een Turbo D12 de aanwezigheid van een turbo en intercooler. Verder zit er motorisch in de basis niet veel verschil tussen. Alles wat over een turboD geschreven is geldt eigenlijk onverminderd voor een D12, met uitzondering van die turbo dus. Daarbij is een d12 niet zuiniger dan een turbod12, maar wel écht veel trager.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 22 december 2011 11:33 AM
  [ # 12 ]

Invoegen op de snelweg met 70, met moeite mensen kunnen inhalen, met kromme tenen in de auto zitten omdat hij geen vermogen meer over heeft… Ik wil nooit meer een D12 zonder turbo.

Een D12 met turbo is ook geen stoplichtsprinter, maar loopt een stuk soepeler en voel gewoon ‘normaal’ aan, en rijdt naar mijn mening echt 100% fijner…

(Ik heb ook een CX 25D zonder turbo, daar heb ik de zelfde ervaring mee. Fijn om mee naar de winkel te gaan, of ‘s nachts op een lege snelweg te rijden (hij haalt 160, maar dat duurt 10 minuten) maar meer ook niet…)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 december 2011 11:36 AM
  [ # 13 ]

Een D zonder T vraagt idd een vooruitziende blik van de bestuurder. Als je het type bent dat zich steeds klem rijd op de snelweg moet je zorgen dat je een T op je D hebt.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 december 2011 11:41 AM
  [ # 14 ]
GoofBlikscha schreef:

Een D12 met turbo is ook geen stoplichtsprinter, maar loopt een stuk soepeler en voel gewoon ‘normaal’ aan, en rijdt naar mijn mening echt 100% fijner…

Geen stoplichtsprinter? Misschien komt het door de automaat (dus met koppelomvormer), maar mijn V6 ZPJ houdt die D12td de eerste paar honderd meter echt niet bij.
126 km/uur met 3100 toeren is erg comfortabel, met uitzondering van de toch wel hoorbare motor.
Kan ook komen doordat ik een Break Service heb, met zo’n enorme klankkast achter mij.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 december 2011 11:42 AM
  [ # 15 ]

dat is een optie, maar misschien reageer je gewoon niet snel genoeg meer Jan…

Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook