CX 2400 i.e. 1978 koude start gas bijgeven
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 21 december 2011 09:20 PM

Mijn CX heeft een wat moeizame koude start. Ik moet toch wel gas bijgeven voordat de motor aanslaat en ik moet een paar seconden het toerental op 1500 toeren houden voordat de motor stationair blijft lopen. Heeft deze injection electronique motor een automatische choke en zou de motor dan niet zonder extra gas te geven moeten starten? Of hoort het gas geven met een koude start er juist bij? Is de werking van de choke te regelen en zo ja waar is dat dan te regelen? Kortom: wat kan er gebeuren om de koude start wat te verbeteren? Overigens over een aantal weken zal er gasinjectie worden geïnstalleerd en dan zullen kleppen en dergelijke in ieder geval worden gesteld. Is een elektronische ontsteking wellicht een idee? Nou voer voor de techneuten. Ben benieuwd naar jullie reacties. En bedenk: ik ben een technische leek dus graag een wat infantiele uitleg zodat ik het met mijn pea brain kan bijbenen Smile

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 december 2011 09:42 PM
  [ # 1 ]
dennisvandalen schreef:

Is de werking van de choke te regelen

heeft ie niet Wink

dennisvandalen schreef:

Is een elektronische ontsteking wellicht een idee?

Heeft ie wel Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 december 2011 09:45 PM
  [ # 2 ]

Extra luchtschuif? Koudstartinjector?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 21 december 2011 09:52 PM
  [ # 3 ]

Dus deze motor heeft geen automatische choke maar wel een elektronische ontsteking? Dus een 123 ignition is niet nodig voor zo’n motor?

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
Gepost: 21 december 2011 10:13 PM
  [ # 4 ]

Heeft een halfelektronische (transistor) ontsteking.
Over dit “mijn CX 24/25 IE start niet zonder dat ik gas bij geef” onderwerp zijn al paaaagina’s vol geschreven.
Lees hier maar eens: Koudstart met extra gas geven 2400 IE

Zonder jouw auto ooit gezien te hebben verdenk ik ‘t eerst de luchtmassameter. ‘n Duur ding dat na 30 jaar slijtage vertoont en verloopt.
Echter, wel af te stellen als je weet wat je doet.

Affijn, lees maar eens eerst dat topic door. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 21 december 2011 10:23 PM
  [ # 5 ]

Ah mijn steun en toeverlaat!!! Wederom bewust van mijn onkunde en hier kan ik weer wat mee… nu heb ik geen flauw idee wat een luchtmassameter is maar daar komen we gaandeweg wel weer achter. Ik ga eerst het topic doorlezen… Leo, merci ma cheri!
Dennis

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 21 december 2011 10:57 PM
  [ # 6 ]
dennisvandalen schreef:

Ah mijn steun en toeverlaat!!! Wederom bewust van mijn onkunde en hier kan ik weer wat mee… nu heb ik geen flauw idee wat een luchtmassameter is maar daar komen we gaandeweg wel weer achter. Ik ga eerst het topic doorlezen… Leo, merci ma cheri!
Dennis

Ik vind idd dat Leo een beetje verwarrend doet. ‘Leo’ is een mannelijke naam, dus ‘cheri’. Maar dan zou het ’ mon cheri’ moeten zijn. Omdat achter ‘Leo’ ook wel eens een ‘tien’ schuilt is inderdaad ‘ma’ het goede bezittelijk voornaamwoord. Dit moet dan gevolgd worden door ‘cherie’. Nu Leo beide geslachten combineert is idd ’ ma cheri’ de goede spelling.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 21 december 2011 11:09 PM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 21 december 2011 11:21 PM
  [ # 8 ]

er is inderdaad heel veel geschreven over dat koude starten. Na een hoop gedoe is het blijkbaar het smeren maar vooral het afstellen van de luchtmassameter. Driekwart van wat ik lees is voor mij technische abracadabra maar ik denk dat ik in grote lijnen begrijp wat de oplossing zou moeten zijn…

uitdaging 1: het vinden van die LMM, hoe ziet dat kreng eruit en waar zit ie precies…
uitdaging 2: het (de)monteren van de LMM
uitdaging 3: smeren van de klep (niet uit mekaar pielen maar via een of ander vierkant gaatje smeren begrijp ik van een reactie van La Leo…)
uitdaging 4: het stellen van dat malle schroefje zodat net als bij Rogier de dame start zonder een voetje gas erbij…

Helaas ligt voor mij het met de blote handen vangen van een dolle stier meer binnen de mogelijkheden dan het zelfstandig oplossen van deze technische problematiek… maar we gaan het gewoon proberen. Als iemand me nog even zou willen vertellen waar ik nu precies naar de LMM moet zoeken (welke kleur, welk materiaal, welke vorm, waar zit dat ding precies) en wellicht een kleine instructie hoe ik dat ding moet monteren en demonteren?

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 december 2011 10:05 AM
  [ # 9 ]

De LMM vind je rechts vooraan de auto (links als je naar de auto toe staat). Volg de harmonica vanaf het inlaatmengstuk. Is vrij makkelijk te demonteren.

Ik had hetzelfde probleem als jij, en bij mij was het heel simpel opgelost. De klep in de LMM sluit tegen een rubbertje. Dit rubbertje was nogal vettig geworden, waardoor de klep er tegenaan gaat plakken en daardoor niet makkelijk opent als hij een tijd dicht is geweest (bij stilstand). Even goed schoonmaken en het starten gaat nu een stuk beter. Hiervoor hoef je de LMM niet uit elkaar te halen, alleen te demonteren.

Profiel  
 
Gepost: 22 december 2011 12:27 PM
  [ # 10 ]

En het zwarte dekseltje hoeft er ook niet af hè. Lekker laten zitten, het zit gekit.
Check ook even die harmonicaslang die eraan vast zit, er mogen geen scheurtjes in zitten, ook geen hele kleine! (= berucht dingetje ook weer)

Over mijn naam: Men noemt mij al “Leo” vanaf de lagere school. Heeft absoluut niets te maken met een mannelijk uiterlijk kan ik melden. Wink Ik denk een combinatie van gemakzucht en omdat het grappig klinkt.
‘t Is wel verwarrend soms ja, vooral sinds boogaard77 de foto voor mijn nieuwe Avatar aanleverde van “Bar Le Leo”. Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 23 december 2011 08:34 PM
  [ # 11 ]

nou, morgen ga ik de LMM zoeken… eens kijken hoever ik kom. Dank voor de tips tot nu toe. Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen! Leo, ik noem je gewoon Leo… ben ik inmiddels helemaal aan gewend!!!

Groet, Dennis

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook