2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Afneembare trekhaak; zagen in bumper nodig?
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 20 februari 2012 12:04 AM
  [ # 16 ]

Klopt. Ik trek er wel eens een aanhanger met huif mee. Soms mis ik mijn Transit…...Wat opvalt is dat het verbruik dramatisch toeneemt, de aanhanger vangt veel wind en dat merk je goed. Zelfs als de aanhanger leeg is . Nee, ik ben een ervaren caravanner maar ik hang er beslist geen caravan achter, al was het maar vanwege de gewichtsverhoudingen die met mijn Hobby, die leeg 1000kg weegt, helemaal zoek zijn. Als het moet, zelfs dan doe ik het niet. Gelijk een mooie situatie om de sleurhut vaarwel te zeggen, ik heb het gehad ermee. Ik was gewend met die 125 pk en 300Nm koppel die de Ford had met een gang van 90 tegen de heuvel/berg omhoog te rijden in z’n vier. En niet gevangen te zitten tussen de vrachtwagens, moet er niet aan denken.

Profiel  
 
Rene E
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 30-08-2011

- DS 7 opera
Gepost: 20 februari 2012 12:16 AM
  [ # 17 ]

En als iedereen zich aan de regels houd, zou er niemand meer bekeurd worden, er niet eens snelheids controle gehouden hoeven worden.
Klopt, de DS3 mag 1150kg trekken en dat is al best veel, eerste berichten was er zelfs sprake dat de e-hdi maar 500kg mocht trekken, gelukkig is dat niet het geval.
In ieder geval zijn wij met onze caravan afgelopen zomer naar croatie geweest en de auto is ons erg goed bevallen.

Profiel  
 
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 20 februari 2012 01:58 AM
  [ # 18 ]

Gaat er niet zozeer om dat men zich aan de regels moet houden. Ik rijd ook niet altijd braaf de maximaal toegestane snelheid, integendeel zelfs. Maar ik moet wel het gevoel hebben dat de auto het absolute overwicht over de aanhanger heeft. Ooit heb ik eens de caravan in een slingerbeweging gehad ( was met een Taunus) en ik kan je verzekeren dat dat niet fijn was. Met moeite de boel nog in het gareel kunnen houden. En die ene keer is genoeg om absoluut geen enkel risico meer te nemen.

Profiel  
 
Frosty85
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011

- DS 3 E-HDI Airdream
Gepost: 20 februari 2012 04:04 AM
  [ # 19 ]

@ rene


Ik kan het me haast niet voorstellen, die aanhanger achter willem’s auto was gewoon een enkel asser met huif erop (zeg een halve tot een hele meter hoger dan de auto) en de auto was met beladen aanhanger bijna niet voorruit te branden.

4 the record das een aanhanger die bij elkaar nog geen 750 kg woog. En jij trekt er een caravan mee van 1200??????

Wat verbruikte je dan wel niet en kan je dan uberhaupt nog wel meekomen in t verkeer?

Profiel  
 
Rene E
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 30-08-2011

- DS 7 opera
Gepost: 20 februari 2012 11:38 AM
  [ # 20 ]

Het verbruik was 1op10 gemiddeld en op de vraag veilig, ik ga al 25 jaar met verschillende caravans en verschillende auto,s op vakantie. Met een hyundai sonata mag je 1600 kg trekken maar 1200 is al niet veilig, heeft ook temaken met de confortabele vering en de afstand tussen as en trekhaakkogel.
De DS3 is nogal stug geveerd en de kogel niet ver van de as, dus erg stabiel. Het gewicht met bagage en 2 personen is ong 1300kg de caravan beladen 1200 dus is het wel zaak om voorzichtig afdalingen te nemen.
In Frankrijk mag je 130 kmu en dat is toch ongelovelijk gevaarlijk, ook al heb je er een terreinwagen voor hangen.Ook heb ik een ford focus gehad, die was ook stabiel, maar mijn vorige auto een mercedes clk lag met caravan als een dweil op de weg.Gewicht was goed remmen waren er op berekend belading caravan goed. Nou doe mij maar een ds3 tje ervoor. Het dieseltje heeft genoeg koppel.
Genoeg geschreven en iedereen moet het zelf weten naturrlijk, maar dit is mijn ervaring.
gr Rene

Profiel  
 
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 20 februari 2012 11:18 PM
  [ # 21 ]

Een op 10, dat gebruikte de Transit ook op de lange stukken met de caravan erachter, natuurlijk is dat niet helemaal een eerlijk vergelijk omdat de Transit een heel groot deel van de luchtweerstand van de caravan wegneemt. Maar goed, in de aanhanger die ik gebruikte met de huif lag op een gegeven moment een hoeveelheid Ikea spaanplaat van een kilootje of tweehonderd en het was knap sjorren geblazen. Natuurlijk verwacht je geen flitsende acceleraties maar het viel me tegen. De stabiliteit die je ervaart komt denk ik inderdaad door de zeer goede wegligging van de DS3, ik geniet daar dagelijks van en het is een knap staaltje van ontwerpkunst. De Taunus was een dweil daarmee vergeleken, maar de oorzaak van die slingering was een verkeerd aangebrachte stabilisator ( van het type glijstang) en een inhalende bus. De DS3 heeft veel reserves maar als de boel instabiel wordt door wat voor oorzaak dan ook dan vrees ik dat de auto gewoonweg te weinig gewicht in de waagschaal kan leggen om de caravan uit de slingerbeweging te krijgen. Dan kan de caravan dus met de auto aan de haal gaan. Minimaal 90 kg. op de kogel lijkt me dan ook het minimum maar veel méér dan die 90 kg mag ook niet.

Profiel  
 
C4 hadeie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 12-06-2011

- DS 3 e-HDi 90 Airdream So Chic
Gepost: 17 maart 2012 06:05 PM
  [ # 22 ]

Ik heb ook bij de Citroen dealer de afneembare Westfalia trekhaak laten monteren.
Er is een klein stukje uit de bumper gezaagd. Ik heb verder gekozen voor een 13p Jaeger stekker.
Het monteren van de trekhaak is echt een fluitje van een cent:
1) afdekkapje eruit halen
2) In één beweging de trekhaak erin stoppen, en de hendel loslaten.
3) trekhaak zit erop!

Zie hier de fotot’s

DS3 So Chic E-HDI / Bleu Belle Ile / Pack Perfo / Pack Select My Way Comfort

Profiel  
 
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 17 maart 2012 06:30 PM
  [ # 23 ]

Heb je er geen verloopplug bij gekregen? Wel zo handig en bij mijn weten hoort die standaard bij het pakket dat Westfalia levert.

Profiel  
 
Rene E
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 30-08-2011

- DS 7 opera
Gepost: 17 maart 2012 07:45 PM
  [ # 24 ]

Ik heb de trekhaak vasn thule, helaas 2x zo duur en ziet er echt niet beter uit als de trekhaak van westfalia.Het verschil is, dat ik een vierkant kapje heb en op slot kan doen.
Van de zomer weer met de caravan, vrijdag ga ik m chiptunen in s,heerenberg,naar 280nm en 126 pk, ben benieuwd.

Profiel  
 
Yoeri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 28-12-2011

Gepost: 17 maart 2012 07:53 PM
  [ # 25 ]

Mja, uitkomst is dus dat er voor alle systemen die ik tot nu toe ben tegengekomen in de bumper gezaagd moet worden. En daar baal ik van omdat het een lease gebakje is waarbij een gat in de bumper altijd zichtbaar blijft bij het inleveren van de auto. Als ik dit had geweten had ik er een trekhaak bij geleased… Of zou ik dit alsnog kunnen doen? Hm, eens navragen bij de leasemij.

Profiel  
 
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 17 maart 2012 10:22 PM
  [ # 26 ]

@ Rene,

Ben benieuwd naar je ervaringen met het hogere koppel. Nog minder schakelen want de motor gaat over een breder toerenbereik zijn maximale koppel afgeven.
Ik heb eens goed gekeken en er is inderdaad een klein stukje uit de achterplaat gezaagd, maar in mijn geval nauwelijks te zien.  Gewoon keurig gedaan, Luveto eigen.

Profiel  
 
C4 hadeie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 12-06-2011

- DS 3 e-HDi 90 Airdream So Chic
Gepost: 18 maart 2012 11:09 AM
  [ # 27 ]

Nee, ik heb bij mijn trekhaak geen verloopstekker gekregen. Ik heb er nog specifiek naar gevraagd maar volgens de garage zat dit niet bij de set.
Daarom heb ik Conrad een verloopstekker met 90cm snoer gekocht. Leek mij handiger als een dike stekker ertussen. Misschien vandaag even testen met het fietsenrek.
Ook kan de Westfalia trekhaak netjes op slot zodra de kogel is gemonteerd. Er zitten twee sleuteltjes bij.
Wel jammer dat het geen standaard sleuteltjes zijn die aan je sleutelbos kunnen.

DS3 So Chic E-HDI / Bleu Belle Ile / Pack Perfo / Pack Select My Way Comfort

Profiel  
 
victor1964
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 252
Geregistreerd: 30-04-2011

- DS 3 ds3 e-hdi so chic
- 2CV 2CV6 Club
Gepost: 18 maart 2012 11:19 AM
  [ # 28 ]

Dat is dan erg vreemd want ik heb bij mijn trekhaak wel de verloopstekker erbij gekregen zonder meerprijs.

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 31 december 2013 11:31 AM
  [ # 29 ]

Zit met dezelfde vraag…welke trekhaak voor mijn DS3 (e-hdi).
Ik heb een offerte bij de dealer opgevraagd en dan krijg ik een afneembare SIARR inclusief kabel waarmee oa netjes de achteruitrijsensoren uitgeschakeld worden.
Kost 718 euro incl BTW en montage. Dat lijkt mij aan de hoge kant, maar heb niet zoveel direct vergelijk.

Heeft iemand deze afneembare trekhaak (SIARR). Zijn de kosten reeel? Moet er gezaagd worden bij deze trekhaak?

Profiel  
 
boons605
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012

- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Gepost: 01 januari 2014 03:05 AM
  [ # 30 ]

Bij de dealer lijkt me dat een redelijke prijs, gezien de achterlijke hoge werkplaatstarieven die een dealer moet hanteren.

Kijk eens op trekhaakcentrum.nl of vergelijkbare websites.

Ik kom daar voor een DS3 uit op de volgende prijzen:

- 13 polig, vaste haak: €519,-
- 13 polig, afneembare haak: €689,-
- 7 polig, vaste haak: €469,-
- 7 polig, afneembare haak: €649,-

Ik heb een 7-polige aansluiting met een vaste haak, puur uit prijsoverweging. Ik heb ‘m gewoon bij mijn vaste garage, Autobedrijf Bremer in Hallum laten monteren en de leasemaatschappij laten betalen. Die hebben originele Citroën spullen gebruikt.
De parkeersensoren gebruik ik toch nooit, die dingen beginnen veel te vroeg te janken. Word er helemaal lijp van als ik ‘m in een krap gaatje moet fileparkeren enzo. Ik heb dus ook geen flauw idee of die dingen automagisch uitgeschakeld worden als ik er een aanhanger aan knoop of dat ze uberhaupt nog bruikbaar zijn. Dat is het probleem van de volgende berijder van deze wagen. Wel kun je met 2 bouten de haak verwijderen, mocht je ‘m zeker weten langere tijd niet willen gebruiken.

Ik vind het best meevallen hoe groot dat ding is. De afneembare haak van m’n C5 is stukken groter en zichtbaarder.


Het ijzer:

En het duurste:


Ik heb er gewoon een aanhanger van een kleine 5 meter achter gehangen, de aanhanger ligt van zichzelf al vrij stevig op de weg. Op de snelweg heb ik er dan ook rustig 110km/h mee gereden, uitschietertje naar 120km/h. Geen centje pijn. Verschil tussen een beladen en een onbeladen aanhanger heb ik vrijwel niet gemerkt, terwijl er toch voldoende gewicht op lag. Met de lege aanhanger op de provinciale weg zelfs nog wat inhaalacties uit moeten voeren omdat er van die eco-hokken voor me reden die niet opschoten Smile

De truc is volgens mij gewoon wat meer toeren maken bij het optrekken zodat je niet zover terugvalt in toeren bij het opschakelen. Even doortrekken tot 3000rpm dus.

People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook