Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Dank je Peter
Vandaag maar even de kofferbakvloer bijgewerkt met Dinitrol, dat was nu het moment omdat de achterste demper al bij het oud ijzer ligt.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Nieuwe uitlaat is gemonteerd. Auto is stiller (dan voorheen met de oude complete uitlaat).
Helaas steekt de nieuwe wel wat meer uit de bumper
Vandaag de carterventilatie maar eens gecheckt en het verbaasde me toch wel dat de slangen naar het spruitstuk en luchtfilter vol drab zaten. Rijd wel wat korte eindjes, maar ook wel langere en koud is het ook nog niet
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Slecht ontwerp van de carterventilatie. Naar mijn weten heeft iedere 1600 carb er ‘last’ van
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik had al zoiets gelezen hier, maar hoe zit het dan met de 1.6 injectie en de 1.9 carb?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ook. Mijn BX Progress (1.6 injectie) had er ook heel veel last van.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Dan weet ik wel genoeg
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ik heb een 1.9… Dra-ma-tisch! Zeker de versie zonder de slang op het kleppendeksel!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ook ik heb geen slang op het kleppendeksel.
Als die er zijn dan zal dat wel een modifiatie zijn geweest!?
Een buurman had ooit een 405 met 1.6 motor, lijkt mij ongeveer dezelfde als mijn 1.6, maar dan
met injectie, en die vulde olie bij via een dop in het kleppendeksel. Zo’n kleppendeksel monteren
zodat ik van die plastic vulpijp af ben is een optie, maar waar laat ik dan de slangen die nu aan de vuldop zitten?
Of zit er op zo’n 405 kleppendeksel een slang die naar het luchtfilterhuis kan?
Of maak ik me druk om niks en kan ik die mayo gewoon laten zitten? Het stalen sponsje heb ik al eerder verwijderd uit de vuldop.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik denk dat in die 405 al het latere Xantia 1.6 ‘broodtrommel’ blok zat. Die heeft de vuldop op het klepdeksel zitten.
Heb je het gaasje ook uit de dop gehaald?
Citroen BX by Timo van Vuurde, on Flickr
Dat scheelt ook al een hoop.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Met de juiste slangen (de slang onderin het blok gaat niet met een korte bocht naar de slang met de vulpijp, maar naar het kleppendeksel, zeg ik even uit mijn hoofd) zou je de boel aan kunnen passen. Op het deksel na, verschillen de blokken niet echt van elkaar. Als je tenminste een 159A hebt.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Bij mijn GTi was de dikke retourslang gescheurd, waar dat T-stuk in zit. Toen ik de boel aan het demonteren was om een nieuwe te plaatsen heb ik alle overige slangen ook goed schoongemaakt.. was wel nodig ook! Genoeg mayo om een snackbar te voorzien
Ik vond het wel een dankbaar karweitje om alles schoon te maken en te poetsen nog goed voor de gezondheid (van je BX) ook.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Overigens is het inderdaad een modificatie van het 159A-blok. Eerste versie had geen slang op het deksel, later wel. Zelf heb ik de slangen ook al eens overgezet, met een ander deksel (moet een pijpje voor de lang op zitten, rechts bovenop). Olie (bij)vullen gaat nog steeds via het potje bovenop de slang voor het blok. Kon zo snel geen duidelijkere foto’s vinden… Oud met het h-vormige slangetje onderaan en ‘nieuw’ met een verbinding naar het deksel (in dit geval een DKZ).
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Het sludge probleem komt denk ik voornamelijk door het afkoelen van de carterventilatieslangen.
Misschien is de oplossing thermisch isoleren van alle delen waar de mayo zich ophoopt.
Er is zelfklevende, isolerende tape in de handel, wordt veel gebruikt bij airco systemen