Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Mooi man! Gefeliciteerd met de APK !
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Gaat leuk worden, eindelijk rijden, geniet ervan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed bezig Ree!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Leuk man, van harte, veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De bus heeft een nieuwe feature. Na 5 km rijden komt er een ratelend geluid uit de motor en snel daarna kookt het koelwater. Ik ga dit nog eens onder wat meer gecontroleerde omstandigheden herhalen, maar ik verdenk de waterpomp. We zullen zien
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Vandaag heb ik even de tijd genomen om te kijken waarom de bus rookt. Eergisteren hoorde ik bij een kort ritje tijdens het rijden een ratel uit het vooronder die verdween na een kleine tiental seconden. Gisteren hoorde ik het weer, maar ging het deze keer gepaard met veel koelwaterverlies. Gestopt, even het blok laten afkoelen, daarna de laaste meters naar huis gereden waar hij vlak voor de deur weer aan de kook raakte, deze keer met dezelfde ratel nauwelijks hoorbaar.
Vanmiddag weer even gestart met nog maar half koelwater erin. Bovenste slang wordt niet warm, onderste wel en snel daarna raakt de boel aan de kook.
De ratel kan uit het blok komen, het zou ook de V-snaar kunnen zijn omdat de waterpomp vastslaat of misschien zelfs stoom dat zicht door/langs de thermostaat wurmt. Ik wil dus niet te snel conclusies trekken en maar even eea proberen uit te sluiten.
Om te beginnen alles maar op een lekkere werkhoogte gezet omdat een klusje toch altijd langer duurt dan dat je denkt dat het gaat duren.
Thermostaat controleren…
Zit er goed om in.
Sluit goed.
En opent netjes.
Deze slang is jaren geleden onderweg al eens gaan lekken. Heb ik op de camping met een aardappelschilmesje ingekort en ben ik weer lekker mee verder gaan rijden. Misschien tijd om te vervangen?
Het beruchte slangetje onder de waterpomp is ook niet meer in nieuwstaat, maar lekt wonder bovenwonder niet.
De waterpomp zelf loopt soepeltjes.
Pomp heeft zijn schoepen nog.
Er zit wel een butsje in.
Nou, dat vond ik wel weer genoeg van vandaag. Nog niets gevonden wat het gerook kan verklaren.
En nu maar eens nadenken over de oorzaak en de aanstaande motorrevisie
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Na ampel beraad besloten de kop eraf te trekken. Goed idee?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, zeker een goed idee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hoe is ‘t eigenlijk met je oliedruk?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Geen idee wat de oliedruk is. Het lampje brandt niet maar dat zegt niet zo veel.
Omdat ie te veel olie verbruikt is het misschien slimmer om eerst het blok uit de auto te halen voordat ik de kop eraf haal. Maar goed, dat kan altijd nog.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
En dus. Begonnen met wat structuur aan te brengen.
Eerste observatie bij het loshalen van de kop was dat sommige bouten echt muurvast zaten, andere handvast. Ik weet zeker dat de kop er nog nooit eerder is afgeweest.
De oorzaak van de muurvaste is niet lastig te raden. Dat komt door het aankoeken. Soms olieprut, soms kalk.
Het is er ook niet brandschoon…
Kop eraf…
Eigenlijk niets opmerkelijks te zien. Aan de kleppen is wel te zien dat het een olieboot is…
Ze zitten verder nog mooi hoog.
Aan de bussen is niets te zien…
En al helemaal niet op deze foto’s
Bij de pakking zijn geen sporen van lekkage te zien.
Wel wat koek.
Dus. Tijd voor pauze.
Mijn conclusies: ik ga het carter eraf halen om de zuigerveren te kunnen vervangen, de kop een beurtje geven en daarna de boel weer netjes opbouwen. Hoop dat het olieverbruik dan minder is en dat ie daarna weer gewoon koelt.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die koppakking is wel vreselijk gaar zeg…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Volgende week is vrouwlief een weekje op vakantie. Dan kan ik doe boel even in de vaatwasser gooien om te kijken hoe het eruit ziet zonder die olietroep erop.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb een mogelijke oorzaak gevonden van het geratel dat ik soms hoorde.
Een minuscuul gaatje in het stuk flexibel na de eerste demper - bij demontage lekker uitgescheurd. Mogelijk dat dit het gehoorde geluidseffect heeft gegeven?
Ben begonnen met de demontage van de carterpan.
Ben ervan overtuigd dat alle boutjes eruit zijn maar ik krijg hem niet los met gepast geweld. Hij zit echt muurvast, waarschijnlijk door de pakking. Iemand tips?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Met ook de laatste twee boutjes los ging het makkelijker.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi