Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee, dat klopt inderdaad niet, maar de rest wel. Tenzij jij natuurlijk erg graag wil bewijzen dat het anders is natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mijn garage rook al enige tijd naar benzine. Niet gek moet een overdaad aan auto’s, veel jerrycans, pannen met terpentine etc, maar toen ik mijn busje even naar buiten reed zag ik dit.
Dat was een hint.
Dit was de oorzaak.
Eerst de huidige timing gecontroleerd. Pennetje erin, poelie gemarkeerd.
Strobo gecheckt, HY stond al perfect op tijd.
Curve bij de de huidige instelling staat inderdaad op E
Naar 5 gezet.
Daar heb je goede ogen voor nodig.
Verdeler terug erin geprikt en met de strobo de verdeler op tijd gezet omdat ik geen zin had om het pennetje er weer in te prikken.. Als ik hem nu vroeger draai, gaat het toerental omhoog, maar na een graad of 10 vroeger komt wel weer het geluid terug dat ik herken als pingelen. Weer netjes op tijd gezet, vast geschroefd, en kijken hoe het nu gaat. Ben benieuwd of hij anders loopt.
Toch nog een vraagje. Mijn 32PCIB carburateur heeft een choke. Deze knijpt te lucht af, maar geeft voor zover ik kan zien geen extra gas. zie filmpje
Is dat normaal? Is dat misschien de reden dat hij wel prima start, maar daarna lastig aan de praat te houden is zonder zelf het gaspedaal te beroeren?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En het was nog wel zo’n lekker luchtje…
Euh, moest die curve niet op 4, Ree? 5 is bij mijn weten de curve voor de motor met de Solex SDiD2 carburateur. Wat de choke betreft, ik weet niet precies hoe het werkt, maar het uittrekken van de choke zorgt WEL voor een verhoogd toerental. Bij mijn trax dacht ik dat de choke geen invloed zou hebben bij starten op lpg, dus de eerste dagen moest ik allerlei toeren uithalen om hem bij koude motor niet stil te laten vallen. Met de choke open loopt hij ook op lpg wel snel genoeg om de koude motor stationair aan de gang te houden.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ree, jouw carbu heeft geen choke maar een starter. Trek je die knop uit dan wordt er extra benzine aangezogen. Geen choke die de boel afknijpt en geen inrichting om het stationair toerental te verhogen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En toch gaat ook zonder benzine het stationair toerental omhoog, ik begrijp ook nog steeds niet helemaal hoe, maar het is wel zo.
Los van afstelling waar kwam de benzine nu vandaan. Toch niet uit de motor. Onverbrande benzine via de dempers?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Een Weber ( en een Solex) mengt altijd lucht en benzine voordat de benzine in de echte luchtstroom komt. Een “starter” of startcarburateur zorgt er voor dat er extra mengsel in de motor komt, d.w.z. benzine EN lucht het is echt een “mini-carburateur”. Vandaar dat hij ook sneller loopt als je de starter aan zet, daar hoef je de gasklep niet voor te bedienen. Dit in tegenstelling tot een “smoorklep” choke die alleen de inlaat dicht zet waardoor er meer benzine aangezogen wordt en dan moet je de gasklep open zetten om dat weer te compenseren en een hoger toerental te krijgen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:En toch gaat ook zonder benzine het stationair toerental omhoog, ik begrijp ook nog steeds niet helemaal hoe, maar het is wel zo.
Dat klopt ook wel: als je de starter bediend (de knop uittrekt) wordt er normaal gesproken extra benzine met lucht aangezogen zoals smgz hierboven al schreef. Nu komt er dus geen benzine bij omdat je vlotterkamer leeg is (dat ding loopt op gas immers): dan zuigt ie dus alleen extra lucht aan. En dat zorgt er voor dat je toerental stijgt als je met uitgetrokken starter op LPG gaat starten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Bull Frog Bleu schreef:Los van afstelling waar kwam de benzine nu vandaan
Uit de grote aftapplug onderin de benzinetank. Deze zat handvast.
Een eeh, ja, ik geloof dat ik inderdaad curve 4 wilde selecteren. Dat gebeurt als je te gehaast werkt. Doe ik van de week nog wel even op een avondje.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
graddus schreef:Euh, moest die curve niet op 4, Ree?
Ja. Dat dus. Even snel doen.
Ik snap dat ze tegenwoordig 123’s met bluetooth verkopen. Koop ik de volgende keer ook. Ik kan namelijk echt niet lezen waar dit dipswith op staat. Het lukt me alleen door er een foto van te nemen.
Vijf. Stukkie draaien, foto nemen en…
Nog steeds vijf.
Nog een keer een tikje naar links.
Op twee?
Twee tikjes naar rechts.
Nou dat is hem dan. heeft me een kwartier gekost, want het is nogal een gedoe om een foto scherp te krijgen met voldoende licht op de switch.
Monteren, op tijd zetten.
En loopt heel netjes.
Alles netjes opruimen, en wat vind je dan?
Kak. imbusmoertje vergeten terug te zetten. Kan hij weer los.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Maar in het kader voor mijn angst voor het pingelen het volgende.
Mijn benzinepomp maakt ook wel een geluid van een pingelende motor. Misschien dat ik bij hogere debieten het geluid van de pomp verwar met pingelen? Denk het niet hoor, maar wie weet?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
En dan door in de derde post omdat je maar één youtube filmpje per post mag hebben, nog even een heerlijk filmpje van het geluid van de motor die afslaat.
Van de andere kant van het motorblok hoor je het getik van de benzinepomp niet.
Voor of na revisie, altijd exact hetzelfde geroffel als je het blokje stil zet. Vloerplaten zet ik een andere keer terug, want daar heb ik geen zin meer in.
HY loopt in ieder geval weer erg lekker.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Succes! Mooi!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De gelaste demper en de nieuwe instelling van de 123 getest in de Dijken en Kreken rally
Conclusies
- Hij start heel lekker, zal ook door de dichte demper komen
- Hij blijft koud veel beter lopen
- Hij klinkt heel mooi met een dichte uitlaat
- Hij trekt in 5 seconden van de 90 naar de 100
- Je kan in zijn drie een tunnel uitkomen, ook als je onderin 50 rijdt
Het geluk was van korte duur. Na 100 kilometer hoorde ik hem al weer wat blazen. Na 200 km was de herrie weer net zo erg als voorheen. Ik zat al weer te vloeken op mijn laswerk, tot ik de pot demonteerde.
Nu ga ik echt een nieuw potje bestellen. En deze lassen met een extra plaatje ertussen voor op reserve.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En, was het pingelen weg?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.