Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Zoals enkele van jullie al vernomen hebben, ben ik in het bezit van een ‘88 TRD II die enkele maanden terug in brand heeft gestaan. De dame wordt inmiddels in ere hersteld, want ik heb haar ge-erft van mijn oom en ze gaat dus niet zo maar weg. Echter toen ik haar een paar jaar terug naar Nederland haalde (oom woonde in Z-Frankrijk), reed ik nog XM en de dame stond eigenlijk meer stil dan dat ze reed. Dus… Hier is het mee begonnen. Mijn broertje ging de dame gebruiken. Hij heeft er ruim een jaar in gereden en ook bij hem ontstond er een liefde voor CX. Om een lang verhaal kort te maken: XM op een gegeven moment verkocht, CX teruggevorderd om toch zelf maar in te gaan rijden. In de tussentijd ook nog een Break van ‘91 aangeschaft en toen ging de fik in mijn TRD II. Break dus eigenlijk al die tijd blijven rijden. Mijn broertje hunkerkde al die toch wel naar een CX vier weken gelden zijn we op pad gegaan naar Frankrijk voor enkele potentiele dames. CX nr.1 was een leuke dame, 178K gelopen, maar de eerste die we bekeken, dus toch even verder kijken. Nr. 2 staat inmiddels bij Iwan Pasman in NL te koop, want was gezien het budget het net niet en tenslotte nr. 2 op de lijst van velen. Nr.3 was een mooie dame maar met behoorlijk wat technisch/roest-werk en simpelweg te duur voor de staat. Eerste weekend was voorbij en met lege handen terug naar huis…. Helaas, onverrichter zaken naar huis maar wel een ontzettend leuk weekend en overnachting in Parijs.
Tweede weekend was toch iets minder leuk. Op de heenweg, bij de afrit van de autobaan naar CX nr. 4 poef….. Koppakking van de break er uit geblazen. Rook, rook, rook, sinterklaas zou er jaloers op zijn. De dame van het tolpoortje vroeg nog doodleuk of we een probleem hadden (alle tolpoortjes waren inmiddels gedoemd onder een zware witte rookwolk), Wat denk je zelf doos! Auto aan de kant en snel even kijken of het nog haalbaar was om een klein stuk naar een veilige plek te rijden. De boel even laten afkoelen en afgevuld met KVS. Omdat het nog maar 7 km was zijn we toch naar de eerste CX voor die dag gereden. Nou dat hadden we beter kunnen laten, want wat een gatenkaas en wat reed dat ding beroerd. Uitgelegd aan de verkoper dat dit toch echt niet was wat hij omschreven en verteld had. Hij zal wel gedacht hebben toen we al rokend wegreden, wat we dan zochten… Vervolgens de auto een paar km. verder op een plek neergezet waar ze voor de komende tijd prima stond en toch maar nog eens bij CX nr. 1 wezen kijken (wandelend), omdat die maar 5 km van onze standplaats stond. De liefde voor en serie I TRD-tje was namelijk wel overgeslagen En toch maar eens ons tweede gevoel proeven. De dame kon sowieso niet direct mee (in verband met overlijden van de rechtmatige eigenaar) en ons vervangend vervoer was bijna gearriveerd, dus zijn we na overleg met de verkopers terug gegaan naar de inmiddels overleden Break, om in de vervangende auto te stappen. En toen… het dilemma, wat nu. We hadden nog één potentiele dame op onze lijst staan, maar we konden ook kiezen voor CX nr.1 voor een lager prijs maar met meer werk. Uiteindelijk besloten om toch maar de laatste te gaan bekijken. Hij stond tenslotte niet heel ver weg en dit was stiekem toch de jackpot op het lijstje. En toen kwamen we daar…
De auto was van een oud baasje/groenteboer. Stond in een verwarmde garage, netjes in de lak, nieuwe CT, nieuwe voortrein, en een nieuw motortje (factuur) met pas 50K op de teller!!! Echt een plaatje! De proefrit verliep goed, de dame voelde erg degelijk aan en liep heel mooi. Van de prijs kon uiteindelijk nog iets af en we kregen er een setje goede winterbanden bij. Helemaal in onze nopjes en de koppakking al bijna weer vergeten zijn we laat op de dag teruggekeerd naar NL. Enkele dagen later konden we haar halen. Vrachtwagentje geregeld, want de break moest immers ook terug.
Nu ruim twee weken verder, hebben we het e.e.a. versleuteld aan de nieuwe CX. Allemaaal kleine dingen, maar ze moet gewoon in optimale conditie zijn. Inmiddels heeft ze een kenteken met een keuring tot 2013 en ben ik begonnen aan de koppaking van de break.
Oh ja, en de details van de nieuwe dame? Blue Romantique, 25 TRD Turbo, Serie 1, zwart leren interieur. Echt een plaatje! Ik ben helemaal verliefd… was ze nou maar van mij en niet van mijn broertje.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971