contactpunten vervangen en afstellen?
marcel180
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 04-04-2011

Gepost: 06 januari 2012 08:30 PM

Ik zit met het volgende raadsel:
misschien een domme vraag maar ik stel hem toch…
De ontsteking van de GS/A is zo gemonteerd dat je niet makkelijk de contactpunten kunt vervangen en afstellen omdat je er op kunt kijken zoals bij bv een Peugeot, Renault of Simca.
Hoe ga ja nu bij een GS te werk?moet ik dan de hele ontsteking eruit halen?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 06 januari 2012 08:59 PM
  [ # 1 ]

Een GSA heeft in bijna alle gevallen electronische ontsteking.
Bij GS en GSA met contactpunten is de enigste manier om de verdeler eruit te halen.

Profiel  
 
Paul Oud
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 329
Geregistreerd: 27-10-2008

- GS/GSA GS Pallas
Gepost: 06 januari 2012 09:17 PM
  [ # 2 ]

En dat eraf halen van de verdeler is erg makkelijk. Even aftekenen wat de stand is, dan kun je hem prcies zo terug plaatsen. Het zijn maar twee moeren en twee stekkertjes. Dan is het vervangen erg makkelijk.
Succes!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 januari 2012 09:21 PM
  [ # 3 ]

Na het terugzetten moet je natuurlijk wel het ontstekingstijdstip opnieuw afstellen want dat verloopt bij het vernieuwen van de puntjes natuurlijk omdat de contacthoek veranderd!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
marcel180
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 04-04-2011

Gepost: 09 januari 2012 08:40 PM
  [ # 4 ]

Dus toch eruit halen.
Kun je gewoon de as met daaraan de nokjes en het aandrijfwormwiel verdraaien om de contactpunten open te zetten als je de ontsteking eruit hebt zonder dat de ontsteking van tijd is?

Profiel  
 
Paul Oud
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 329
Geregistreerd: 27-10-2008

- GS/GSA GS Pallas
Gepost: 10 januari 2012 11:29 AM
  [ # 5 ]

Ja, je kan de as van de verdeler dan alle kanten opdraaien. Er is maar een manier van terug monteren, de pasnok zit uit het midden dus geen enkel probleem.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 januari 2012 12:49 PM
  [ # 6 ]

Maar als je de verdeler terug zet moet die exact op de zelfde stand terug komen. Anders is de timing niet meer gelijk als ervoor.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
marcel180
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 04-04-2011

Gepost: 27 januari 2012 01:38 AM
  [ # 7 ]

Het is inderdaad niet zo moeilijk, ik weet nu hoe het moet.
Dank voor de antwoorden

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook