hanzz schreef:zo een heeft m’n vader gisteren dus gevonden, in west vlaanderen, van 1952
Da’s volgens mij jonger dan 1950
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
Proficiat hanzz!
weer een eend erbij?
verdorie, nu moet ik toch eens langskomen
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
nou aftappen die motor , in een busje doen en te koop aanbieden hier op citroen forum. voor de verzamelaar
oliefilter vervangen :
gewoon afdraaien,
de dichtingsring van de nieuwe beolieën en de nieuwe eropdraaien?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja,
maar houd er een bakje onder!
Als de nieuwe erop zit eerst gaan starten met de bobine afgekoppelt tot je olie lampje uit gaat! Anders slaat ie aan met een leeg filter en kan je tijdelijk smering gebrek hebben.
Dan de bobine aansluiten.. klaar
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ahja
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is kleine moeite groot plezier.
als je daarmee de revisie van een krukas kan voorkomen…
Wetende dat de oliedruk van een eendpomp nou niet de wereld is…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat maakt het eigenlijk uit of je de motor nou aan laat slaan of niet ? Beide keren draaien ze eerst even zonder olie rond.
Schijt aan originaliteit.
alleen draait hij misschien sneller mét startmotor?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ie aanslaat krijg je druk op je big end doordat de zuiger hem nu naar beneden drukt. daar zit op dat moment nou net de minste smeerolie door je nog lege filter…...
Op de startmotor heeft het bigend lager niets te lijden…..
Maar het gaat meestal wel goed ....
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
gelukkig (?) heb ik mijn filter nog niet vervangen omdat ik hem zonder het gereedschap niet loskreeg
hij staat op een wat onbereikbare plaats…
die schroevendraaien er gewoon “door prikken” of moeten er eerst gaatjes geboord worden?
Gewoon er door rammen! (Met beleid natuurlijk. )Je gooit het filter toch weg.
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
moet lukken
Ik zal even dit oude topic afstoffen:
Ik las op het SM forum een interessante discussie over motorolie, onder andere over semi-synthetische Valvoline VR1.
Zou deze olie voor luchtgekoelde motoren zoals A-typen en andere oude motoren zoals van DS ook “beter” zijn?
Als ik Waterman even mag Quoten:
waterman schreef:
Een korte update over het motorolie verhaal. Ik ben dus overgestapt op Valvoline Vr1, een semi-syntheet in 10w60. Waarom deze olie? Valvoline geeft voor dit spul namelijk heel duidelijk aan dat het een verhoogd niveau aan zink toevoeging heeft van gegarandeerd 1600 ppm. Dit zink spul is erg belangrijk voor een SM motor omdat zink de nokkenassen en klepstoters van een dun laagje bescherming voorziet. Te weinig zink in de olie kan verhoogde slijtage aan de nokken en stoters veroorzaken.Ik rijd nu 1000 km met deze Valvoline VR1 10w60 en ben er erg over te spreken. Voordelen:
- Minder olieverbruik. Normaal moet ik na 1000 km een halve liter tot ¾ liter bijvullen, nu slechts 400 ml.
- De motor is véél stiller geworden, met name in de hogere toerentallen is het verschil duidelijk hoorbaar.
- De kleppentrein is stiller geworden
- De oliedruk is wat hoger dan bij 20w50
- Omdat de olie in koude toestand wat dunner is, merk je dat de olie sneller in de gehele motor aanwezig is bij een koude start. Met 20w50 hoorde je gedurende 5 tot 7 seconden de kleppen een beetje tikken, nu is dat na 2 seconden weg.
Ik ben nu vooral benieuwd hoe dit spul op de lange duur gaat bevallen.
En na een jaar bevalt het nog steeds goed.
Het is niet de goedkoopste olie, maar als het de slijtage beperkt is het dat wel waard…
Is de 5W50 variant ook goed te gebruiken in auto’s van na 2000 met een hogere kilometerstand?
Kan je zo overstappen als er volsynthetische olie is gebruikt?