Dat is nu zo leuk aan het rijden in de winter met een oldtimer. Allemaal kleine ongemakken die zo verholpen zijn maar die je wel bezig houden.
Zo wordt woon/werk verkeer gewoon een avontuur ipv een reis.
De Stilo van mijn vrouw heeft 1 knopje voor deze barre omstandigheden. Druk daarop en de blower gaat maximaal aan op de voorruit en de achterruit verwarming word ingeschakelt evenals de airco voor snel ontwasemen en als de auto op temperatuur komt gaat de blower vanzelf zachter blazen en houd de auto op de ingestelde temeratuur.
Aan het einde van de straat heb je al volledig zicht rondom.
Das toch geen avontuur!
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wolfman schreef:Das toch geen avontuur!
Nee, maar wél heel erg lekker! Dat avontuur is allemaal wel leuk en aardig, maar je moet er wel tijd, zin én back-up van het thuisfront voor hebben. Ik trek het niet in ieder geval: een auto moet het gewoon DOEN!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
waterman schreef:Wolfman schreef:Das toch geen avontuur!
Nee, maar wél heel erg lekker! Dat avontuur is allemaal wel leuk en aardig, maar je moet er wel tijd, zin én back-up van het thuisfront voor hebben. Ik trek het niet in ieder geval: een auto moet het gewoon DOEN!
Ik kan het niet meer eens met je zijn dat een auto gewoon moet doen gelukkig is deze cx betrouwbaar en probeer ik constant het onderhoud bij te houden. Ik reserveer elke maand €150 voor onderhoud als het duurder uitvalt moet ik soms een maandje wachten voordat ik iets repareer, op jaarbasis komt dat dus uit op bijna €2000. Is en blijft wel een oude auto waar dingen onverwacht stuk kunnen gaan dat klopt.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Natuurlijk moet een auto het doen.
Maar ik accepteer het makkelijker van mijn oldtimers dat ze af en toe nukken hebben dan van een moderne auto.
Een moderne auto met nukken is gewoon een slechte auto. Een oldtimer met nukken heeft “karakter”
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
caractère zou ik zeggen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Een moderne auto met nukken is gewoon een slechte auto. Een oldtimer met nukken heeft “karakter”
Zo is dat!
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Wolfman schreef:Natuurlijk moet een auto het doen.
Maar ik accepteer het makkelijker van mijn oldtimers dat ze af en toe nukken hebben dan van een moderne auto.
Een moderne auto met nukken is gewoon een slechte auto. Een oldtimer met nukken heeft karakter.CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Helemaal mee eens.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ach het is maar hoe je het bekijkt…..
Ik ben gewoon zo’n eigenwijze die ALTIJD met een CX onderweg wil zijn. Ik spaar het apparaat dan ook niet. Grote karren erachter, lange reizen, woon werkverkeer, 20-25K per jaar. begonnen met km stand 153.000 en staat de teller op 272.000
Tsja dan heb je wel eens wat:
Klein lijstje van de afgelopen 5/6 jaar:
Koppeling 2x vervangen, 1x samen met vliegwiel
stuurhuis lek, droog gemaakt
motorblok 2x droog gemaakt
alle ophangingsdelen vervangen op 1 fuseekogel na (nieuw en niet gebruikt natuurlijk)
Aandrijfassen gereviseerd
motorsteunen vervangen (allemaal)
veercilinder achter lek
cilinderkop gescheurd, dus vervangen
uitlaatdelen vervangen
wiellager voor stuk
aandrijfas keerringen 2x vervangen
drukregelaar wegens lekkage vervangen
afgebroken bout tussen distributie waardoor er gat in zat (geen vervolgschade)
distributie 3 tanden van tijd gehad (geen vervolgschade)
spruitstukpakking vervangen (niet tussen kop en spruitstuk maar halverwege het spruitstuk)
Grote spin lek
Kleine spin lek
carburateur gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen
remslangen vervangen links en rechts
Lekkage diverse koelslangen opgelost
Kachelradiateur vervangen
Blower gesmeerd en gerepareerd
Ik vergeet ongetwijfeld nog een heel wat zaken, en hierin zit niet eens normaal onderhoud zoals verdeelkappen, bougiekabels, schijven en blokken en oliegedoe…. met filters bollen en LHM en versnellingsbaksapjes.
Tsja mijn auto is WEL betrouwbaar, want al die tijd onderweg maar 1x stilgevallen en 1x niet weg kunnen komen, bij alle andere incidenten gewoon thuis gekomen.
Had je een nieuwe Toyota gekocht dan had je waarschijnlijk nu 6x olie en filters vervangen en misschien een keer een paar remblokken.
Dus ik snap Waterman zijn gedachte ook wel
PS ik heb een verwarmde schuur en doe alles zelf
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Natuurlijk niet geheel probleemloos, maar wel naar volle tevredenheid Twee weken geleden merkte ik dat de dynamo los zat en een van de stel bout-moer miste, natuurlijk direct vervangen en het riempje weer strak gezet. Vorige week begon een rare rattel bij stationaire motor, blijkt dat de dynamo aan alle kanten staat te schudden, vreemd! Ik de grote bout aan de achterkant van de dynamo vast proberen te draaien, zonder resultaat grrr. Ook zag ik dat de twee V-snaren van de waterpomp op waren. Als extra verrassing werd ik ook nog geattendeerd dat mijn remlichten defect zijn. Lekker allemaal! Afgelopen dinsdag gelijk maar naar Abbenes voor wat hulp/advies, waar je altijd vriendelijk wordt ontvangen.
Na het demonteren van de dynamo blijkt de grote bout achter een versleten schroefdraad te hebben, waarschijnlijk ooit niet goed gemonteerd en daarna door de vibratie beschadigt. Deze vervangen, v-snaartjes vervangen, missende moer bij de hydrologischepomp vervangen. Het remlicht bleek ik een slecht contact te zitten bij de zekering, ook zo weer opgelost. Voor een zeer vriendelijk bedrag was alles na een dik uur weer voor elkaar !
Nu weer KM maken, dat deed ik de afgelopen twee weken ook al met 1500km per week!
Ook nog leuk om te vermelden, twee weken geleden 3 vrienden op 1 dag geholpen met de auto, een smart, ford focus, en 2cv weer op weg weten te helpen
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Hallo Maarten,
Ik kwam toevallig jou verhaal tegen hier. Leuk te lezen wat je tot nu toe zoals meegemaakt hebt en gedaan hebt aan je relatief nieuwe aanwinst!
Tot 3 maart,
Groet,
Wiard.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Alweer een tijd stil rond mijn CX, dat is eigenlijk een heel goed teken aangezien madame gewoon haar werk goed doet, ze blijkt zeer betrouwbaar, natuurlijk zo nu en dan wat kleine dingen maar dat is ook gewoon normaal onderhoud.
Toch heb ik een heel moeilijk besluit genomen, ik ga de CX schorsen en een paar maanden aan de kant zetten. Momenteel heb ik tijdelijk werk heel dicht bij huis, ook ben ik intensief zoekende naar een volgende leuke baan. Eigenlijk heb ik geen auto nodig aangezien ik midden in Amsterdam woon en je met de fiets en OV ook overal goed kan komen. Omdat het financieel wat moeilijke tijden zijn moet ik wat grote kostenposten schrappen. Daarom het besluit genomen de CX voor de komende maanden wat rust te gunnen en te schorsen. Komende dagen nog het hele land door en volgende week in Friesland een stalling plek gevonden. Ze moet daar helaas wel buiten staan maar met een goede auto-pyjama lijkt mij dat geen probleem voor een paar maanden.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom wil je hem schorssen dan? De CX is toch wegenbelastingvrij?
Dan kan je hem toch beter voor de deur laten staan en nog af en toe gebruiken?
Buiten onder een doek zetten is vragen om problemen, dan gewoon open en blood laten staan.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Is dat echt zo? Mijn Groene Pallas moet ook tijdelijk buiten staan, en ik sta as we speak op het punt om een autohoes te bestellen!
Way out in the water, see it swimming.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er komt gewoon vocht onder die hoes, het gaat er alleen lastig onder vandaan.
De rest kan je zelf bedenken
Het is bij een CX al niet fijn dat ze zo laag liggen, zeker niet als die in het gras of op een andere onverharde ondergrond staan.