Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
hoi mede forumers
ik heb niet echt een topic over onze eend
maar wel een vraag gezien we er per jaar van a.p.k naar a.p.k maar +-400km mee rijden
hij dus meer (droog)gestald dan ie gebruikt word.
laat ik hem zo om de 2a3 mnd af en toe starten
wat steeds moeilijker ging en zelfs nu helemaal niet meer
we afgelopen apk in september een 123ignition hebben laten monteren met nieuwe bougie,s
wat heel goed ging/gaat maar ik vanaaf na zeker 3mnd t weer wou proberen krijg ik hem helemaal niet meer aan de praat
ik hoop dat iemand me wijzer kan maken
nog ff een foto van afgelopen lente tijdens een trouw reportage
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Ik heb niet zoveel verstand van 123iginition (heb ik nog niet). Weet wel dat ik vroeger het benzineslangetje van carbu loshaalde en wat benzine uit een reservecan met behulp van een grote spuit richting benzinepomp (naar beneden dus) spoot. OP het moment dat je dat doet een ander even kort laten starten, startmotor max 2 x rond. Hierdoor krijgt de benzinepomp in ieder geval weer even wat vocht terwijl de klep opengaat (want je start), want die staat droog na zo’n tijd. Dan slangetje er weer op en dan gewoon proberen te starten. Bij mij werkte het altijd en ik hoop dat ik het voldoende helder heb omschreven om het bij jou ook te laten werken…
Succes!
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het lijkt me eerder dat de auto alleen gestart wordt en niet warm gereden. De bougies worden dan steeds vetter. Op een gegeven moment doet ze het niet meer.
verder is het niet rijden maar wel starten enorm slecht voor je uitlaat!
Auto voor langere tijd stallen is: auto op bokken, accu mee naar huis, Carbu leeg maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gewoon kijken of ie benzine en vonk krijgt.
Benzinepompen vinden het NIET leuk, om NIET te werken. Membranen gaan daarvan kapot, drogen uit en scheuren. Dan kan je starten tot je een ons weegt.
Krijg je wel vonk en benzine, dan zijn startmotor en/of accukabels en bedrading startmotor, verdachte nummer 1.
Krijg je geen vonk, dan is 123 ontsteking (ja ze gaan helaas ook kapot) of condensator alsmede je bobine, eerste verdachten. (nadat je natuurlijk eerst hebt gekeken of de draadjes op de bobine goed zitten. Datzelfde geldt trouwens voor je draadjes onder het contactslot.)
Geen paniek, een eend krijg je altijd weer aan de praat.
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
nou ik heb in iedergeval weer genoeg stof tot na denken en uit te voeren
hoorde ook al ff een dopje benzine in de carb gooien via t luchtfilterhuis ?
bedoel onsteking (123)+ bougie,s zijn nog geen 200 km oud dus ik gaan dat van die benzine als eerste proberen
en als ie het gaat doen ff lekker stukkie toeren
ik weet t dat ie te weinig gebruikt word helaas maar ja om nou te zeggen dat het er altijd mooi weer voor is geweest
en ik wil nou eenmaal niet dat ie vies word hahaha
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
marcel14trs schreef:we afgelopen apk in september een 123ignition hebben laten monteren met nieuwe bougie,s
Zal wel niet aan de 123Ignition liggen. Zijn de kleppen ook gesteld (en andere zaken die bij een beurt horen, zoals olie, filters, doorsmeren carburateur, etc.)?
Hoe oud is de benzine? Misschien ligt het daaraan. Of een zwakke accu al dan niet in combinatie met een zwakkere startmotor.
Lekker veel in rijden zou ik zeggen, en vooral lange ritten. Daar wordt je 2cv beter van. Zoals hierboven al genoemd: benzinepompen vinden het niet leuk om uit te drogen. Lekker lange ritten zijn ook goed tegen de roest (doorluchten), voor je lagers, voor de verbrandingstemperatuur, én…voor je plezier .
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
puffel schreef:nadat je natuurlijk eerst hebt gekeken of de draadjes op de bobine goed zitten.
Daar kan niks aan verkeerd zitten. Er zitten slechts twee draadjes op, en het maakt niet uit hoe die zitten (of maakt dat wel uit bij de 123Ignition?).
puffel schreef:Datzelfde geldt trouwens voor je draadjes onder het contactslot.
Dat merk je wel, want dat is een vreemde gewaarwording. Zal wel hier niet het geval zijn.
Als ik mijn 2CV een maand of drie niet gebruik start hij ook niet.
Ruberen knietje losmaken op de carb,beetje benzine in de carb gooien en gelijk bij de eerste omwenteling lopen.
Maar let ook op wat Boogaard77 zegt. Alleen starten en niet rijden is heel slecht.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Dan is de benzine wat teruggelopen richting tank en heeft de pomp moeite om de boel weer aan te zuigen. Het helpt dan inderdaad om wat benzine van ‘bovenaf’ er in te doen. Nog mooier is wat benzine in de aanvoerleiding tussen pomp en carburateur te doen; even lostrekken bij de carburateur en met bijvoorbeeld een dikke spuit (van de apotheek) de leiding te vullen met verse benzine (RON98).
Ja je hebt gelijk, maar die aanvoer leiding zit altijd zo vreselijk goed vast. En het knietje is er zo af.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Handjes schreef:puffel schreef:nadat je natuurlijk eerst hebt gekeken of de draadjes op de bobine goed zitten.
Daar kan niks aan verkeerd zitten. Er zitten slechts twee draadjes op, en het maakt niet uit hoe die zitten (of maakt dat wel uit bij de 123Ignition?).
puffel schreef:Datzelfde geldt trouwens voor je draadjes onder het contactslot.
Dat merk je wel, want dat is een vreemde gewaarwording. Zal wel hier niet het geval zijn.
Uh, nou die draadjes kunnen erg makkelijk los schieten hoor : - ) en da’s dus goed verkeerd.
check die brandstofpomp nou maar eens-
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Oh, goed vast . Die rammelen inderdaad nog wel eens los.
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
ik heb helaas nog niet de tijd gehad om er mee verder te gaan
maar ik gaan dat van de benzine zeker proberen de rest is 100% goed en hij heeft 2mnd terug nog gewoon gereden daar na niet meer dus de benzine is ook niet oud
en ja meer rijden zou leuk zijn maar t weer was er niet naar en de tijd ook niet altijd helaas
als ik al jullie tips heb nageleefd en hij doet het weer
laat ik het meteen weten
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
yes !!! hij doet t weer
iedereen bedankt
een scheutje benzine in de carb. gegooit en en 1x starten
meteen ff rondje gereden en morgen ook maar weer
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Dat is mooi om te horen. Soms kan de oplossing heel simpel zijn.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Toch probleem van geen benzine krijgen?
Soms na lange stilstand moet hij het ver halen, als je een filtertje tussen de pomp en carburateur hebt kun je het makkelijker zien of dat hij benzine krijgt.
Een ander gebruikte oplossing is een elektrische benzinepomp, dan zit de carburateur in een mum van tijd vol.
Oude benzine geeft vaak ook gom aanslag in de carburateur en start moeilijker, bij benzine ouder dan 3 maanden is dat al enigzins merkbaar.
Bij machines waar vaak de benzine langer in blijft staan gebruiken ze speciale Aspen benzine ter voorkoming van gom aanslag en startproblemen, je zou hem bij langere stalling kunnen voorzien van deze benzine, echter wel prijzig, te prijzig om mee te gaan rijden.