Totaal aantal Berichten: 55
- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Totaal aantal Berichten: 920
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Voor de CITROËN benzinemotoren vóór okt. 1977 gold:
bij koperen radiator: 0,8bar
bij ijzeren radiator: 0,5bar (en dit is vanaf okt 1977 voor alle versies de waarde)
dit is voor een thermostaat die bij 77,5-80,5° opent.
Voor de CITROËN Diesel was het eerst 0,3 bar (bij thermostaat 73-75°C) later 0,5bar (bij thermostaat 75-78°C).
In de spec’s van FIAT wordt geen openingsdruk van de dop aangegeven, de openingstemperaturen van de toegepaste thermostaten zitten in de range van 78-85°, dus op basis van bovenstaande spec’s van CITROËN kun je er van uit gaan dat je met een 0,5 bar overdruk prima zit.
0,5 bar overdruk zou tot circa 110°C dicht moeten blijven (1,5 bar stoomdruk ~ 110°C).
Ga voor de zekerheid eens de koelvloeistof laten snuffelen (testen op CO2 in koelvloeistof) dit kan in een vroeg stadium lekkage van de koppakking aangeven, voordat er echte schade ontstaat.
Let ook op distributie: je ziet het er niet aan af, maar de FIAT benzinemotoren hebben een distributie riem(-pje), die moet periodiek vervangen worden!
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hmmm, ik probeer altijd zoveel oog voor detail te hebben, maar waarom ik dan denk dat je een Fiat versie hebt?
toch eens mijn sporing laten checken…
waar rook is, is…
LHM only!
Ik Heb de dop voorzien van een nieuw rubber. je kan ook even langs een Radiateur revisie bedrijf rijden. in hilversum had die een grabbelbak met doppen, daar komt het rubber vandaan.
Mooi is het niet, maar ik kon zo vlak voor de vakantie geen nieuwe dop vinden.
Totaal aantal Berichten: 7582
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Is dit niet gewoon de dop van een DS?
Totaal aantal Berichten: 55
- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Diesel Rinus schreef:Hmmm, ik probeer altijd zoveel oog voor detail te hebben, maar waarom ik dan denk dat je een Fiat versie hebt?
toch eens mijn sporing laten checken…
dank voor de info, het is echt een 75-er CITROEN (spiegels hoog) met volgens mij een ijzeren radiator, een origineel Nederlandse C 35!
Ik heb laatst de koelvloeistof eens bekeken er zaten kleine sliertjes in, verder wel (verdunde?) koelvloeistof (plakkerige doorzichtige vloeistof)
groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 7582
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dan zou ik dat spul toch maar eens vervangen door nieuwe zonder sliertjes. En de rest fijn afleveren op het gemeentelijke afvaldepot. Maar zo te horen zal het wel beschermen tegen vorst.