Xsara Picasso - kinderziektes of geen kinderziektes?
Remco H.
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 15 januari 2012 01:01 PM

Dag,
Ik rij nu een Xantia. Ik wilde eerst een Xantia Break of een XM als vevanger zoeken en ben daar ook even mee bezig geweest. Maar dat vlot niet echt. Inmiddels heb ik in een Picasso gezeten en ben ik aan het onderzoeken of ik me niet moet richten op een Picasso dan wel een C5 Break.
Op zich wil graag Hydraulisch, maar een Picasso is een stukje lichter en dat scheelt toch ook weer in de wegenbelasting, niet onbelangrijk.

Nu heeft een oom van mij een Picasso gehad en hij is totaal leeggelopen op die auto, stond zeer vaak stil, ooit middenin de Coentunnel, als gevolg van allerlei elektronische ellende. Ik heb begrepen dat niet voor alle Xsara Picasso’s geldt, en dat het met name voor de eerste serie picasso’s gold.
Het spreekt voor zich dat ik zo’n ervaring niet ambieer.

Is er iemand die er iets over kan vertellen? Is er een grens te stellen? Picasso’s van na ..... kan je gerust kopen?

Alvast dank!
Remco

C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 15 januari 2012 01:58 PM
  [ # 1 ]

Ik ben ook van Xantia naar Picasso gegaan, ik heb nu al de 2e. Onze eerste picasso was een 1.8-16v op lpg in plaisir uitvoering van februari 2002, mee gereden van 131000km to 216000km, enige wat ik ermee gehad heb was een defekt contactslot waardoor de aanjager niet meer werkte, een versleten stuurkogel en een rammelend stabilisator stokje.
van de lpg installatie heb een een afsluiter stuk gehad (30 euro) en ik had een keer speciale lpg bougies geplaatst, maar hierdoor ging hij aleen maar slecht lopen.
verder alleen slijtage delen, schijven en blokken, stukje uitlaat e.d.

nu heb ik weer een picasso, nu van sep 2005( nieuwere type), weer een 1.8-16v op gas, deze heb ik nu een jaar, gekocht met 149000km, staat nu op 170000km, deze is tot nu toe vrij probleemloos, ik heb voor de zomervakantie schijven en blokken vervangen en de retourleiding van de stuurbkrachtiging gerepareerd, omdat deze was doorgerot bij een steuntje.

Ik vind de auto’s het gewoon goed doen, ze zijn praktisch (we hebben 3 kinderen) en sterk genoeg ( caravan van 1300 kg, 7mtr totale lengte, gaan we mee naar Frankrijk)

Nu moet ik zeggen dat de Xantia wel een super auto was, maar de picasso’s zijn gewoon goed.
Ik vind de C5 overigens wel mooier, maar het praktische van de picasso heeft gewonnen.

Succes met kiezen! shout

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 16 januari 2012 02:10 PM
  [ # 2 ]

Hallo,

We(mijn vrouw en ik) zijn ook de gelukkige bezitters van 2 xsara picasso’s . Eentje uit 2000 en een uit 2005.
Resp. 180000 km en 130000 km op de klok. Ik heb ze nieuw gekocht. Die uit 2000 heeft in het eerste jaar een modificatie aan de stabilisatorstang gehad. Verder de normale slijtage dingetjes als banden, remmen, leidingen. Wel elk jaar de onderhoudsbeurt laten doen. Op die uit 2000 is 1 keer een nieuwe uitlaat gekomen.
Al met al erg tevreden. Een klein neg. puntje is dat de deurvergrendeling bij vochtig weer wat keuren heeft.
Als je van plan bent een picasso aan te schaffen, dan zou ik altijd om een langere proefrit (misschien wel 2 dagen)vragen. Je weet nooit hoe de vorige eigenaar zijn auto behandeld heeft.
Succes verder met de keuze.

vr.gr.

Profiel  
 
Remco H.
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 16 januari 2012 09:46 PM
  [ # 3 ]

Henk en Rama ten eerste dank voor de reacties. Welke modellen/motoren reden/rijden jullie? Ik denk aan een 1.8 16V. de 1.6 lijkt me wat mager of kan die dat wel aan?

C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 16 januari 2012 09:54 PM
  [ # 4 ]

Hallo,

Beide Picasso’s van mij zijn met een 1.8 benzine motor. Die uit 2005 rijdt iets soepeler en is ietsjes sneller met optrekken. De oude van 2000 rijdt als een tank, niet stuk te krijgen. Dit wordt een echte oldtimer.

vr.gr.

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 19 januari 2012 04:23 PM
  [ # 5 ]

Naast dat het hele forum hiermee vol staat (geeft al wat aan Very Happy) moet je gewoon individueel een auto gaan testen en alles aanzetten en uitzetten en wat duwen aan de hendeltjes en kijken of je lampen niet vanzelf aangaan [zonder sensor op de voorruit lampen vanzelf aan=niet goed], of de autoradio storing geeft aan wat anders dat aan staat.
Dus, rijd met alles aan, probeer alle electronica tegelijk uit en kijk of het tijdens het rijden blijft werken en niet uitvalt.

Er zijn diverse electronische storingen gemeld in de loop der tijd. Maar sommigen hebben nergens last van.
Dus als jouw testrit bevalt is het een leuke auto !!

En vergeet de andere dingen niet te testen zoals je bij een gewone auto zou doen.

Vergeet de 1.6 aub.

De 1.8 rijd lekkerder met afgedopte EGR. Bij mij was het of er een ander beter reagerend blok in was gezet…

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook