Inbraak. Slot gesloopt. Wat nu?
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 16 januari 2012 12:18 PM

Helaas. Deze morgen constateerde ik dat een onverlaat heeft ingebroken in mijn BX en de radio heeft ontvreemd. Aan de passagierskant is het slot met een schroevendraaier o.i.d. gesloopt.

Inmiddels heb ik aangifte gedaan. Daar verwacht ik verder niets van, hoewel de onverlaat wellicht op camera staat. Ook kunnen de diverse verzekeringen niks. Kortom, ik moet het dankzij deze Hansworst allemaal zelf regelen.

Wat moet ik nu doen? Ik heb CV met afstandbediening van een XM / Xantia. Alle sloten zijn hetzelfde en werken op dezelfde sleutel, dus ook het contactslot. Het passagiersslot is nu kapot. De CV doet het wel (hij gaat ook nog op slot), maar met de sleutel kun je niks. Bovendien kun je nu met wat geprut in het slot de auto zo open krijgen.

Wat moet ik nu vervangen? Alleen het slot aan de passagierskant? Kan dat? Ik begrijp dat het een extra sleutel oplevert, maar om nu alle sloten te vervangen (voordeuren en contactslot).... Of is dat niet zo veel werk?

Jullie advies is van harte welkom!

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25575
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 januari 2012 12:54 PM
  [ # 1 ]

contactslot is wel een dingetje. Ik zou alleen de deur vervangen. Je gebruikt de sleutel toch nooit voor die deur.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 16 januari 2012 01:20 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad, alleen het portierslot vervangen. Heb je weliswaar een extra sleutel maar het slot aan de bijrijderskant gebruik je toch haast niet, zeker niet als je een cv hebt.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 januari 2012 01:24 PM
  [ # 3 ]

Als de boel nog op slot kan zou ik nu zelfs helemaal niets vervangen.

Wel vervelend Simon!

Profiel  
 
Bossinkje
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gepost: 16 januari 2012 02:23 PM
  [ # 4 ]

Wat jij zegt Hilko is waar, maar hij had erover dat je deur met een beetje gepriel in het slot zo weer open hebt. Vervangen dus!

Citroën Xantia 1.8 16v

EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S

Profiel  
 
WE187
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 10-09-2008

Gepost: 16 januari 2012 02:44 PM
  [ # 5 ]

Rechts wordt bij jou dus nooit gebruikt. Stangetje van slot losmaken is dan veilig. Moet wel binnenkant deur open. Of zie ik iets over het hoofd ?

Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 16 januari 2012 03:14 PM
  [ # 6 ]

Dank voor jullie reacties! Ja, het is jammer dit soort kleine criminaliteit. Typisch iets voor een verslaafde dit. Als je vlakbij een koffieshop en een smartshop woont, loop je - helaas - dat risico.

Ik wil het fraai houden, dus ik denk dat ik maar een nieuw slot erin zet. Ga wel even opzoek naar nog een slot (en een radio…). Jammer is wel dat het gedeelte rondom het slot is ingedeukt. De onverlaat heeft er hard op ingeramt kennelijk. Met de krassen valt het mee trouwens.

Vraag: moet ik een portierslot specifiek voor rechts hebben en specifiek voor CV? Of is het allemaal hetzelfde?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 16 januari 2012 04:33 PM
  [ # 7 ]

Bij mijn bx heb ik twee keer de sloten “mogen” vervangen na een bezoekje van een junk. Volgens mij zijn de sloten hetzelfde. Eigenlijk vervang je alleen maar de cylinder die het slot bediend met een stangetje. De cilinder gaat door het gat in de deur, aan de achterkant zit er een U vormig stukje metaal om de cilinder geschoven om de cilinder vast te houden. Dat is alles. Dat stangetje klik je zo los, dat u vormige platte stukje metaal trek je makkelijk los met een punttang.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 januari 2012 08:15 PM
  [ # 8 ]
Bossinkje schreef:

Wat jij zegt Hilko is waar, maar hij had erover dat je deur met een beetje gepriel in het slot zo weer open hebt. Vervangen dus!

Met een beetje gepiel heb je een nieuw slot ook zo open Laughing

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 16 januari 2012 08:24 PM
  [ # 9 ]

@Hilko: hahahah, ja, dat is wel gebleken… en jij hebt er helaas ook al te veel ervaring mee.

Anyway, ik heb liever een auto met een slot dat het doet dan dit. Dus, ik kan gewoon ‘any’ slot erop zetten begrijp ik???

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 januari 2012 08:28 PM
  [ # 10 ]

Hoe ging dat ook weer met zo’n deuk? Bekleding eruit (moet toch) en dan binnen en buiten een grote carroseriering, bout erdoor, en dan met een moer aantrekken. Als ik het me juist herinner, want ‘t gebeurt hier maar zelden, krijg je op die manier het gat van dat slot weer redelijk vlak.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 januari 2012 08:32 PM
  [ # 11 ]

Klopt. Eerst buig je de randjes een beetje in model. Dan: 2 grote carrosserie-ringen ( lekker dikke nemen!), een stuk rubber er tussen aan de buitenkant van de deurplaat om de lak te beschermen, dan een bout m10 er door heen, aantrekken en klaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 16 januari 2012 10:25 PM
  [ # 12 ]

Dank heren. Ik denk dat ik het snap. Op die manier trekt het staal zichzelf weer enigszins recht stel ik me zo voor. Ik zal eens naar een ijzerzaak gaan voor die spullen.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 januari 2012 10:27 PM
  [ # 13 ]

Belangrijk is dat je dus DIKKE, sterke, ringen neemt. Geen pisbakkenstaal.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 16 januari 2012 10:27 PM
  [ # 14 ]

Ja dat is wel duidelijk nu Wink

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 januari 2012 10:28 PM
  [ # 15 ]

Ja, je perst in feite de deuk dan gewoon plat. ‘s Voldoende voor een vers slotje Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook