1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Roadtripping: In the search for an XM
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 21 januari 2012 10:58 PM

Hallo,

Ik ben al erg actief op het bx gedeelte van het forum met mijn vader zijn witte 16v en mijn eigen millésime. Vandaag zijn we eens met de c3 gaan roadtrippen en xm’s gaan bekijken. Wat is het leuk om zo telkens bij liefhebbers te komen en zo telkens nieuwe verhalen te horen Smile

De eerste was een witte V6 24V deze:  http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=warzjydpkegk Hij reed echt super en onderhoud was in orde. Juist de carrosserie was niet zo super meer, de bumpers moeten herspoten worden, spiegels moeten herspoten worden, velgen restaureren en eens een goede dinitrolbeurt.

De tweede was deze zwarte: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=wuiaiiqwq1pl Hiervan was de carrosserie wel beter, juist de voorbumper was iets minder. Deze heeft wel een nieuwe d-riem nodig want dat is nog de originele, hij tikt erg veel dus de bollen zouden best ook vernieuwd of op druk gebracht worden en de linkervoorstoel kon niet meer volledig naar voor. Deze is nog van een citroëndealer geweest en heeft in de winter nooit buiten geweest en dit zag je wel, terwijl de witte wel meer als gebruiksvoorwerp gebruikt werd, maar toch zou een goede dinitrolbeurt ook voor deze xm geen kwaad kunnen.

De laatste xm waar we naar toe gaan kijken zijn was deze: http://www.2dehands.be/autos/autos/citroën/xm-2l-exclusive-106514947.html?qq=xm&pcpl;=&pc;_id=&afd=autos Een 2l. Deze was ook wel erg mooi, de bumpers leken nog goed en het onderhoud ok, juist was hij erg stuk dus zouden er ook nieuwe bollen op moeten of zou het hydractief systeem eens nagekeken moeten worden. Het was wel nogal moeilijk om alles deftig te bekijken in het donker.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 januari 2012 04:09 AM
  [ # 1 ]

mag ik vragen hoe jij verwacht dat de juiste XM voor jou eruit moet zien ?

Wat je beschrijft over de eerste is minimaal hoor. De velgen koop je voor een prikkie in goede staat elders, spuiten van bumpers en spiegels is niet zo spectaculair en een dinitrol behandeling ? Die wagen is uit ‘98. Als je het netjes bij houd is er niks aan de hand hoor.

Nummers twee is eigenlijk ook van priam kwalietit als ik het zo lees. Bolletjes vervangen is minima en hoort gewoon bij onderhoud. Dat pingel je ws nog wel van de prijs af.

En dat is eigenlijk ook het geval van nummer 3


Waarom zou die opeens geen dinitrol behandeling nodig hebben ???

Rolling Eyes

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 januari 2012 11:10 AM
  [ # 2 ]

.....en waarom Dinitrol?

Die eerste twee vind ik buitensporig aan de prijs. Ik zou hooguit op de helft beginnen.
En de vergelijking van een 2 liter (Exclusive????) met sjonnie-uitrusting is uiteraard geen vergelijk met een V6-24.


Zelf importeren is best leuk en erg simpel, je ziet nog eens wat van de wereld. In Duitsland en Zwtserland en Frankrijk vind je erg leuke auto’s voor veel minder geld.
Zelf was ik op zoek naar een 6 Break Automaat. In Duitsland zijn twee mooie te koop, een op 500 km en een op 700 km afstand.
Gelukkig vond ik er een in Borculo. Met meer km’s maar voor veel minder geld.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 22 januari 2012 11:12 AM
  [ # 3 ]

Het waren erg mooie XM’s dat wel, maar hoe een juiste XM er uit moet zien? Ik denk een beetje als mijn vader zijn witte bx: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210029/P180/ Mijn vader vond de zwarte de beste, deze was wel in beter staat, maar er was motorisch toch nog wat werk aan, is idd normaal onderhoud, maar toch ook wel duur onderhoud( d-riem en waterpomp) Ik vond de witte persoonlijk mooier, de zwarte vind ik nogal gewoon, maar aan de witte is eigenlijk altijd gebruikt als gebruiksvoorwerp en niet als liefhebbersauto en dat merk je dan ook en wij zijn ook niet zo voor een automaat.

Waarom een dinitrolbehandeling? Omdat een auto die niet roest gewoon niet bestaat. Er was aan de eerste 2 toch wel wat roest onderaan, vooral aan het subframe en waar de achterste veerbollen vast zitten (weet niet hoe dat heet) Het was oppervlakkige roest, maar toch niet om te laten als je een auto voor langere tijd wil bewaren.

Die derde was igg het beste van de 3, deze had volgens ik kon zien in het donker toch bijna geen roest onderaan. Deze had dan weeral niet de emotie van de eerste 2 en geen V6 tongue rolleye Deze was echt altijd gewoon als gebruiksvoorwerp gebruikt en de huidige eigenaar gebruikt deze ook als gebruiksvoorwerp. 

Maar igg denk ik dat het wat dromen is wat we doen, want ik denk dat we niet meer binnen mogen van mijn moeder als we met nog een auto thuis komen.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 januari 2012 11:54 AM
  [ # 4 ]

Dinitrol heb ik nooit vertrouwd. In de tijd dat auto’s nog echt roestten gaf het nauwelijks uitstel van executie.

Ik heb betere ervaringen met RX van Caprotech. Dat houdt het zeker een jaar als je er verder niets aan doet, het maakt de roest los.
Mijn “standaard behandeling is dus: roest wegborstelen waar dat gaat, lustig sproeien met de RX spuitbus, zodra dat droog is een of andere underbodycoat er achteraan.

Je ziet dikwijls wat roest bij dat achterframe. Het is vrij robuust van opbouw zodat het niet gauw tot afkeur leidt.

Wat je doorgaans niet kan zien is corrosie aan de hydrauliekleidingen op de traverse, links achter. En als dat daar gaat lekken ben je wel even bezig. De ervaring leert dat je vrij snel stil staat als dat gebeurt.

Het is met de hand te voelen, zeker als je het subframe een stukje lost.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 22 januari 2012 10:51 PM
  [ # 5 ]

Ja, van anti-roest ben ik ook volop aan het experimenteren op mijn eigen bx. Die eigenaar van die Duitse kende ook nog een goed product. Maar ik zal jou product misschien ook eens opzoeken en eens testen op mijn bx. Het komt er op neer dat die xm zeker een behandeling nodig heeft als je deze voor een langere tijd wil bewaren. Want ik vind dat je zo’n auto niet koopt om zo goedkoop mogelijk mee rond te rijden en te zorgen dat hij net door de apk raakt, maar wel om goed te bewaren en niet op te besparen van kosten. Het is ook daardoor dat mijn vader en mijn bx nu nog rijden en niet naar de sloop zijn gegaan.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 23 januari 2012 10:49 PM
  [ # 6 ]

Ik denk dat deze XM’s niets zullen worden. We vonden het nogal aan de dure kant volgens het werk dat er nog moet aan gebeuren en we kunnen er zelf nog niet aan werken, dus komt dat nogal duur uit in vergelijking met een in echt goeie staat. Persoonlijk vindt ik zwart ook een van de mindere kleuren voor een XM en aan die witte was er dan ook weeral heel wat werk en was een automaat. Er was eigenlijk geen een XM bij die het wauw-gevoel had, terwijl we dat bij onze BX wel hadden. Eigenlijk zijn we wat verliefd op deze: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=127055325&pageNumber=1&__lp=6&scopeId=C&sortOption;.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption;.sortOrder=DESCENDING&makeModelVariant1;.makeId=5900&makeModelVariant1;.modelId=27&makeModelVariant1;.searchInFreetext=false&makeModelVariant2;.searchInFreetext=false&makeModelVariant3;.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&tabNumber=2 Maar deze staat dan weeral te ver, wie weet dat we nog niets anders zien/ tegen komen vroeg of laat tongue rolleye

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 januari 2012 02:32 AM
  [ # 7 ]

Afstand mag eigenlijk niet direct een afwijzend criterium zijn. Als je voldoende info hebt kun je zo’n trip best ondernemen. De vraagprijs is echter een stevig bedrag. Voor dat bedrag kun je aan de eerder genoemde wagens nog flink wat sleutelen en spuiten.

Overigens staat deze religieuze uitvoering al HEUL lang te koop… meen dat dat ding er 2 jaar geleden al stond en toen voor iets van 15k. Dus of die wagen staat al die tijd al stil of de gegevens zijn inmiddels een tikje achterhaald.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 24 januari 2012 09:10 PM
  [ # 8 ]

Afstand is niet echt een afwijzend criterieum, maar maakt het er zeker niet gemakkelijker op. En al zeker niet als je geen woord Duits kan. Er kan aan die andere al heel wat gesleuteld en gespoten worden, maar toch nog niet genoeg als je het niet zelf kan doen. Hier in België zijn er ook geen citroënspecialisten in de buurt dus moet je het ofwel door een andere garage/dealer laten doen maar dan betaal je dubbel zo veel werkuren, ofwel moet je telkens naar Nederland rijden, maar dan zit je ook al aan heel wat brandstofkosten en verlies je telkens heel wat tijd. Zelf een auto restaureren zit er voor ons nog niet in.

We wisten niet dat deze al zo lang te koopt staat, wel handig om te weten Smile
Het kan altijd zijn dat er nog af en toe eens en klein stukje is ingereden, zoals ik doe met die van mijn oma, zo staat hij toch niet echt stil en loopt de km-stand niet erg veel op, maar dit weet je natuurlijk niet.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 januari 2012 09:19 PM
  [ # 9 ]
JanSr schreef:

Dinitrol heb ik nooit vertrouwd. In de tijd dat auto’s nog echt roestten gaf het nauwelijks uitstel van executie.

Ik gebruik nu al 15 jaar dinitrol en ben uitermate tevreden over dat spul. In de tijd dat ik in amsterdam aan de gracht woonde hadden mijn buren een non-dinitrol DS aan het water staan en ik een VOL-dinitrol DS. De mijne was al wat ranziger toen ik hem liet volpompen, die van hun kwam hard uit Nice. En was na 5 jaar kuisverrot terwijl die van mij nog steeds bestaat….. Mijn SM idem: die is gaan rotten precies op de plaatsen waar ik met dinitrol niet geweest was…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 januari 2012 12:48 AM
  [ # 10 ]

Met een Ds en een SM kan ik me een Dinitrol behandeling prima voorstellen, maar om nu direct een Xm vol te proppen met dat spul lijkt me een tikje overdreven.

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 25 januari 2012 01:39 AM
  [ # 11 ]

Als je een kapitaal betaalt voor een perfecte XM en hem ook helemaal perfect wil houden, kun je het beter gelijk goed doen. Je kunt nooit te vroeg zijn met anti-roestbehandeling. Smile

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 januari 2012 11:07 AM
  [ # 12 ]

Das wel waar natuurlijk. Mijn verbazing vind meer zijn oorsprong in het gegeven dat TS bij de eerste 2 auto’s direct al over de noodzaak van een dinitrolbeurt begint. Dat is gewoon helemaal geen noodzakelijk iets maar een keuze. Of de wagen is al verrot of de wagen is goed. Met dinitrol houd je de auto goed. Maar het ontbreken ervan of de noodzaak ervan als issue hanteren bij je zoektocht, dan kun je net zo goed stoppen met zoeken.

Maar misschien speelt de bx achtergrond een rol.  smirk

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 januari 2012 08:39 AM
  [ # 13 ]

Ik ben het met Gompy eens. In tegenstelling tot oudere modellen zoals de CX en SM is een XM veel minder roestgevoelig.
En verder verbaas ik me bij de eerste 2 auto’s over de hoeveelheid onderhoud in verhouding tot de prijs. Een XM doet niet veel in de markt dus mag je voor dat soort bedragen een goed onderhouden vehikel verwachten.

@TS: Neem ‘ns contact op met Maartenh. Hij heeft een grijze XM, een van de laatste die hij wil verkopen. De wagen verkeert in een erg goede staat.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 28 januari 2012 11:18 PM
  [ # 14 ]

Ik zie dinitrol echt wel als een must. Het komt misschien ook door mijn bx achtergrond, maar een auto die niet roest bestaat naar mijn inzien niet. 10 jaar geleden zeiden ze over een bx ook dat hij niet roestte Laughing Zelfs onze c3 heeft in de kofferbak onder de lak al lichte last van roestvorming. Een auto is van staal en staal roest. De ene auto sneller dan de andere, maar roesten zal hij doen, is het nu niet dan is het over 20 jaar.
+ Wij kopen zo’n auto niet als gebruiksvoorwerp, maar wij kopen dit als een liefhebber. Voor ons is een auto als een kunstwerk, iets waar je zorg moet voor dragen en waarmee je kan pronken. Voor ons is dit een investering op zeer lange termijn. Wij doen er dan ook alles aan om deze zo lang mogelijk te bewaren en willen ze niet gewoon opgebruiken om dan achteraf naar de sloop te brengen. Als een auto behandelt is zijn we zeker, en wij willen deze zekerheid en we hebben het er dan ook voor over.

Maar om nu terug te komen op het onderwerp.
Wij hebben eens contact opgenomen met de eigenaar van de rode XM Hij wil nog 500 euro van zijn prijs afdoen, maar voor minder gaat hij echt niet weg. Anders houdt hij hem zelf, want die staat nu in zijn toonzaal en heeft er erg veel succes mee. Hij heeft de XM nog gewoon onderhoud en rijdt er heel af en toe mee.
Volgens mij kunnen wij die andere niet deftig in orde brengen voor de prijs van deze. Zeker niet hier in België.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 januari 2012 10:32 AM
  [ # 15 ]

Het ziet er naar uit dat het hele ding van a tot z uit elkaar is geweest om alles wat ook maar in het zicht zit een kleurtje te geven.
Zelfs de remklauwen en de achterste draagarmen.
Echt een droomauto voor op het nachtkastje.
Ik begrijp dan ook niet hoe die negenendertigduizend kilometertjes op de klok gekomen zijn.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook