1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
condens uit,uitlaat
bjorncoupe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 21-02-2011

Gepost: 22 januari 2012 07:32 PM

hallo jongens,

nu heb ik mijn c4 coupe inmiddels 1 jaar in me bezit en ben ik zo een 12.000 km verder gevordert.
nu vd week stond ik file met de wagen in een harde regenbui.
nu kwam er lichtjes rook onder de kap vandaan,tempratuur bleef gewoon prima (3 blokjes)
dus ik dacht gewoon koude regen op redelijk warme radiator.

kwam ik na me bestemming te hebben bereikt (de post ) na dat hebben afgehandelt terug naar huis gereden.
dan wou ik ter controle toch eens onder de kap kijken,niets bizar te vinden.
wel zag ik dat het koelvoeistof pijl op minimum (of net wat hoger) stond .
ook kon ik niet meteen een lek thuisbrengen.
en durf niet te zeggen dat ie voordien,volledig vol was,maar lijkt me wel logish.

nu vandaag starte ik de wagen en na 10-15 min stationair draaien dacht ik,ik ga eens de uitlaat na kijken.
niets rook of dergelijke,maar ik hield hand voor einddemper en,tot verrassing vlogen er druppels vocht tegen me hand.
en dat bleef wel duren,isdat normaal want heb ik nog niet eerder meegemaakt iiig.

citroen rijd bijna dagelijks(in de week 10-15 km heen 10-15 km terug)
en sweekends 1-2 x autosnelweg (100-250 km in totaal)
ook benzine is altijd het zelfde namelijk q8.
staat hoogstens 2x/week stil.

isdit normaal bij deze wagen ?
zit zo met me vorige wagen heb ik eens een lekke koppakking gehat,en ben toen flink geschrokken.
dus ik vraag het liever tevroeg dan te laat (vroegen mb koeling)

mvg

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 22 januari 2012 07:37 PM
  [ # 1 ]

Wat je allemaal verteld is normaal! Elke auto heeft dat als die nog koud is!

De rook onder de kap is waarschijnlijk regen geweest, wat vervolgens op je warme motorblok is gekomen!

Profiel  
 
Gepost: 22 januari 2012 07:37 PM
  [ # 2 ]

Op jouw woon-werk-afstand wordt de motor nooit echt warm. Gelukkig rijdt je in het weekend wel wat verder. Dat er dus wat condens in je uitlaat woont zul je op de koop toe moeten nemen en lijkt me eigenlijk ook vrij normaal.

Profiel  
 
bjorncoupe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 21-02-2011

Gepost: 22 januari 2012 07:51 PM
  [ # 3 ]

ben ik wat gerust gestelder,ja zoals ik al aangaf ik was met mijn vorige wagen serieus verschoten ivm koppakking en dat heeft me veel centen gekost,en nu na een jaar en zoveel kilometer maar,was ik al aan het vrezen.

en ivm zakkent koelwater,heb ik hem daarstraks op max gezet.
helemaal warm gedraait tot koelfan aansloeg,toen stond het water wat boven de max wat normaal is.
toen ik heb de motor gerust gelaten (na hem afgezet te hebben uiteraard) en laten afkoelen.
dan ben ik weer gaan kijken en stond de motor nog lauw en was het koelvloeistof gezakt tot enkele mm hoger dan voor ie gestard was.
nu moet ik dat in het oog houden,dat hij morgen nog zo is,anders doe ik hem toch maar eens binnen in de garage best.

kan namelijk aan de leidingen niet echt vochtigheid terug vinden,hoogstens aan distributie zijde zie ik wat troep.
dus als hij moest lekken zal het wel aan de waterpomp zijn,maar normaal moet alles wel normaal blijven lijkt me.

nogmaals dank !

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 22 januari 2012 09:33 PM
  [ # 4 ]

Je kunt de motor beter warm rijden dan dat je hem stationair laat draaien!

En als je denk dat ie koelwater lekt moet je het gewoon even in de gaten houden. Mijn 206 lust overigens ook gigantisch veel koelwater, maar waarom is niet duidelijk, auto rijd verder prima.

Profiel  
 
bjorncoupe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 21-02-2011

Gepost: 23 januari 2012 09:00 PM
  [ # 5 ]

ja weet ik dat het beter is warm te rijden dan stationair te draaien.
maar moest niet weg en twas weer tering weer buiten..
maar heb wel regelmatig gas gegeven hoor,niet constant laten draaien op stationair toerental.

nu vandaag ben ik wezen kijken,en zat het waterpijl hoger dan gister… raar dan waar maar vd week moet ik toch ergens zijn.
en als ik terug ben kijk ik hem nog eens na en kan ik alsnog beslissen de garage al dan niet te bellen.
want moet maandag toch op apk keuring Smile

Profiel  
 
bjorncoupe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 21-02-2011

Gepost: 31 januari 2012 06:40 PM
  [ # 6 ]

keuring was positief geen opmerkingen.

nu het koelstof pijl was wel weer iets lager dan normaal.
dus heb zonet de garage maar eens gebelt.
de wagen kan dan maandag binnen ter controle op een evt lekkage.
en gelijk wordt de interieur filter eens vervangen Smile

Profiel  
 
bjorncoupe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 21-02-2011

Gepost: 06 februari 2012 01:31 PM
  [ # 7 ]

zo auto is binnen,wonderbaarlijk genoeg,belde ze dat er geen koelvloeistof lek maar een olielek aanwezig was.
was wat viezig aan distributiezijde maar dacht wat normaal of door wat koelvloeistof en de gebruikelijke viezigheid.
maar nu zou het een keerring zijn die overleden is of een kopakking.

nu ben ik zo secuur met mijn wagen,geen cent is me teveel voor de wagen,meer dan snel onderhouden liever te vroeg dan te laat.
motor altijd prima warm rijden,nooit gekke toerentallen oid.
veelal snelwegen.
wordt je zo moedeloos van,mijn vorige wagen begon alles met de kopakking en uiteindelijk weg gedaan omdat er vanalles aan bleef komen.
nu heb ik de wagen net geen jaar en 13.000 km verder,heeft nu net geen 68.000 km gelopen
hoop ik echt dat het *maar* een keerring is.

komende dagen zal dat uitwijzen,distributie gaat er nu af,en dan bellen ze me terug op.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 06 februari 2012 02:39 PM
  [ # 8 ]

Even ter referentie; ik rijd in een luchtgekoelde GSA. Die heeft geen koelwatersysteem en ook geen koppakking. Toch dampt ze heel wat af zodra de temperaturen een beetje winters worden. Dezer dagen komen er na vijftien km’s tuffen nog steeds witte pluimen uit de uitlaat. Dat vocht kan in dit geval alleen afkomstig zijn van condens uit het blok, de brandstof, de uitlaat enz. Als het een watergekoelde auto zou zijn geweest dan had ik me, net als jij nu, serieuze zorgen om de staat van de koppakking gemaakt…

Een olielek kan in elk geval geen waterdamp veroorzaken. Rook onder de kap vandaan kan ook komen doordat de dop wat overdruk heeft laten vliegen. Dat is niet heel raar in een file, er liggen regelmatig plasjes water op de grond van voorgangers. Een lekje in een slang of aansluiting zou ook kunnen. Dat openbaart zich soms pas bij hogere druk. Lucht in het systeem kan fors wisselende niveau’s verklaren. En het volume van water verandert natuurlijk ook bij temperatuurwisselingen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
bjorncoupe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 21-02-2011

Gepost: 06 februari 2012 03:22 PM
  [ # 9 ]

heej,ik heb/had niet echt de indruk dat het om een lekke kopakking ging/gaat omdat ik dat al eens heb meegemaakt en dan doet je auto heel anders,oke een beginnent scheurtje kan altijd en merk je niet erg
maar de rook is nu normaal gezien te tempraturen daar maak ik me ook geen zorgen over
opstart van dit topic was voor de waterdruppels die ik zag Smile

inmiddels zoals ik eerder vandaag aangaf,gaat het nu om een olielekkage dat hij gevonden heeft.
daarom dat blokje ook wat vettig was langs die kant.
als het een keerring is zal het wel nokkenas zijn denk ik.
en ik *hoop* echt waar dat het *maar* een keerring is ookal hoort dat niet op die km stand,
die leeftijd en de onderhoudsgeschiedenis die hij heeft,maar ja pech heb je dan in mijn geval.

dus hij ging komende dagen de riem er af doen en bekijken wat het is.
pech wil dat het nu enorm druk is door de winterprik,dus hij kan er niet meteen aan beginnen.
dus ik ben hem wel even kwijt Smile
ik hoop echt waar dat het geen kopakking is ! ik ben zo secuur met mijn wagen.
voor het minste geluidje staat hij bij de dealer,tijdig onderhoud,nooit rijden met koude motor,altijd proper warm rijden oid.

hij is nog tot 22/02/012 in garantie bij de occasiehandelaar maar die zal niet willen meewerken denk ik dus.


ivm water lekkage,ik heb steeds de waterstanden bekeken met warme motor en koude motor.
en dat telkens vergleken rit per rit en op foto vastgelegt en dat schilde niet super veel maar toch was er telkens wat minder.
oja heb ernet in de lege garage gaan kijken waar de cit normaal staat,en ja hoor zag langs driem zijde,
een beetje olie..

Profiel  
 
bjorncoupe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 21-02-2011

Gepost: 08 februari 2012 01:00 AM
  [ # 10 ]

zo heb vandaag gebelt…
alles behalve goed nieuws..

joint culasse (koppakking) is er door.
volgens mij gewoon een scheurtje naar buiten toe,waardoor hij lekt (olie).
dus morgen mag ik bellen voor een prijs offerte wat heel de zooi me gaat kosten
gelijk ook distributieriem,waterpomp,multiriem,airco filter laten vervangen dan.
is even een dure ingreep (vindt ik toch)
maar voor dat geld heb je geen nieuwe wagen en tenslotte heeft hij nog maar 67.800 km er opzitten.

er zou nog een keering stuk kunnen zijn dat zien ze tijdens ze de kop er af doen.
maar daar moest ik me geen zorgen overmaken,alles licht er dan toch af en kan 2 tientjes extra kosten dan.
als de prijs binnen het normale valt,kunnen ze er morgen nog aan beginnen Smile en begint de cit een nieuw leven

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 08 februari 2012 01:41 AM
  [ # 11 ]

Da’s niet zo mooi. Weten ze het heel zeker? Binnen een ton een lekke koppakking vind ik nogal prematuur, helemaal als je er extra zuinig en voorzichtig mee bent geweest…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
bjorncoupe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 21-02-2011

Gepost: 08 februari 2012 02:10 AM
  [ # 12 ]

ze zijden me,dat het ofwel een stukke keering was ofwel een kopakking.
nu zijden ze me een kopakking.
maar ik volg avondles automechanieka en heb geinformeert bij een leerkracht van me (heeft ook garage citroen)
dus is enkel daarin gespecialiseert en leg mijn probleem uit.

en hij zij me dat het idd absurt snel is en zker gezien zijn toestand,onderhoud oid.
en er tevens dit type niet overgevoelig is aan de koppakking.
en wat helemaal biazar is dat ik geen olie moet bijvullen oid (olie zit er nu een 6000 km op)
ook geen bekende *mayonaise* in het koelwaterbakje of aan de olievuldop.
ook geen ovematige witte rook(had ik bij mijn vectra duidelijik wel)

dus wat hij denkt,is dat er gewoon een scheurtje in de kopakking zit naar buiten toe.
tuurlijk voor wat hij oorspronkelijk binnen ging *waterlek* hebben ze nooit niets gevonden,maar zoals boven vermeld geen symtomen..

dus ik hoop dat de citroen garage juist redeneert en dat ik hier geen ca 1200 eur (totaal gezien) neerleg voor niets,en de kop er niet onodig afmoet.


zou het tevens kunnen,door te veilig te willen zijn ik zelf problemen veroorzaak ?,want ik weet mensen die pas olie bijvullen als het lampje gaat branden,nog niet eens weten waar hun koelwaterbakje staat laat staan ze tijdig in onderhoud gaan (kost geld he) en die hebben nooit niets vooor.
ik heb nu mijn 2de eigen wagen en mijn 2de eigen kopakking (mijn opel vectra nvdr had dit ook)

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 08 februari 2012 10:03 AM
  [ # 13 ]

Mijn C4 met 1400 motor uit 2009 had precies hetzelfde gehad bij 600000 km. Ook altijd netjes mee gereden, op tijd onderhoud etc. Ook bij mij een lek naar buiten toe zonder verdere verschijnselen. Werd gezien door de monteur tijdens de 600000 beurt. Dat was in de laatste maand van de garantie. De rekening was dus niet voor mij, maar (zonder problemen) voor Citroen. Toen de boel toch los ging heb ik meteen distributie, waterpomp etc laten doen. Dat kwam natuurlijk wél voor mijn rekening.

Van wisselingen in het koelwaterniveau op zich moet je niet te zeer schrikken. Het expansievat heeft maar een kleine inhoud, dus elk verschil is goed te zien. Warme of koude motor maakt bijvoorbeeld meteen duidelijk verschil.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 februari 2012 10:23 AM
  [ # 14 ]

Heb jij 6 TON met je C4 gereden?  gulp

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 08 februari 2012 12:48 PM
  [ # 15 ]

Nee, gelukkig nog niet. Laten we zeggen dat de 0 zat vastgevroren. Of een laptop gebouwd is om met min 7 achterop de fiets meegenomen te worden, ik betwijfel het.
Het was dus bij 60.000 km. Inmiddels staat er 125.000 op. Ik zie nu ook dat ik 2009 schreef. Ook al verkeerd: het moet 2008 zijn.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook