Distributieriem en nokkenassen afstellen - teveel gaten in vliegwiel!
silyone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29

Gepost: 25 januari 2012 02:32 PM

Ik heb een Berlingo 1.6HDI van 55kW. Bouwjaar april 2006.

Ik heb de nokkenassen afgenomen (samen met het kleppendeksel).

Aangezien ik de distrbutieriem afgenomen heb, zonder enige markering te maken, moet ik deze (en daarna een nieuwe) terug leggen op basis van de pengaten om deze af te stellen. Zo word dit althans voorzien.

Als ik echter het vliegwiel bekijk, dan heb ik op het gietijzeren stuk dat erop zit 2 gegoten uitstulpingen en die zijn uitgeboord met een diepte van ongeveer 1,5 cm. Echter, als ik in 1 van die gaten een pen steek en ik kijk via de verstuivergaten naar de pistons, dan is er geen enkele (normaal dus de eerste) die op zijn BDP (Bovenste Dode Punt) staat.

Er zijn op die krans ook nog eens doodlopende gaten geboord (een 5-tal mm diep), en zo 4 of vijf naast elkaar. Die passeren allen het pengat.

Nu weet ik niet welke ik moet nemen. Er zit wel 1 van die naast elkaar liggende ondiepe gaten, die past op het BDP van de eerste piston, maar daar weet ik het dus niet meer. En dan heb je ook nog eens een beetje speling als je aan de krukas draait.

Zijn er mensen die mij een beetje kunnen helpen hiermee?

Enkele vraagjes nog:

- het BDP is toch het moment waarop de piston net niet naar beneden gaat, om het even in welke richting de krukas draait?  Vlak onder de kleppen.

- het is toch zo dat je de krukas moet vastpennen op het BDP van de 1ste cilinder?

- wat is nu de eerste cilinder bij deze Berlingo? Deze dichtst bij de distributieriem vermoed ik toch (de uiterst rechtse cilinder zou dan gelijk moeten lopen met de 1ste?)

Dank bij voorbaat…

Profiel  

silyone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29

Gepost: 26 januari 2012 12:21 AM
  [ # 1 ]

Ondertussen heb ik gebeld met een Citroën-dealer en die vertelde mij dat je de krukas moest ‘pennen’ met het gaaatje dat in de tandriem zit, die achter de poulie van de aanhorigheden zit.

En inderdaad, ik kon het geweten hebben, want het stond nochtans in de boek van ‘Revue Technique’, maar ik had er blijkbaar niet meer aan gedacht of erover gezien. Temeer omdat men er ook sprak van het vastzeten van het vliegwiel en de Citroënverkoper van de auto vertelde dat dit via het vliegwiel moest.

Nog een andere garagist zei dat de krukas moest gepent worden op het BDP, maar blijkbaar is dit met mijn motor dus niet het geval.De cilinder staat een pak lager dan het BDP.

En gelukkig maar, want met het opzetten van de nokkenassen kan ik dan ook geen enkele cilinderkop raken.

Als ik perslucht inblies via het injectorgat, dan waren er kleppen die lekten, maar dat heb ik opgelost door met een halfhard voorwerp op de tuimelaars te duwen en ondertussen lucht in te blazen in het injectorgat. Op die manier kreeg ik ze weer luchtdicht. Of blazen en dan pas de tuimelaar indrukken, zodat je de lucht met grote druk uit de klep blaast.

Wel oppassen, want als je perslucht in de motor blaast, dan kunnen de cilinders beginnen bewegen. Helaas had ik daar niet aan gedacht en is het gat voor het stelpennetje van de krukas half afgekraakt hierdoor (het boortje dat ik erin gestoken had was niet verwijderd).

Maar da’s geen ramp, want ik kan nog de referentie zien.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook