1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
TRX banden, waarom velgen niet aanpassen?
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 29 januari 2012 03:04 PM

Hoi,

Op dit forum is veel geschreven over de dure TRX banden.
Voor zover ik lees, is het vooral de speciale diameter die roet in het eten gooit.
Is er iemand van hier die de TRX velgen mbv een gelaste rand heeft aangepast aan een gangbare bandenmaat?
misschien is dat wel veel goedkopen dan steeds die dure banden te kopen.

worden banden in de TRX maat nog nieuw gemaakt?

Ik rijd zelf een motor met een incourante bandenmaat (18 en 16 inch), maar daarvan maakt nog vrijwel iedere bandenfabrikant banden terwijl die aantallen veel kleiner zijn dan de auto’s met de TRX maten.

groeten,

Guznax

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 januari 2012 03:15 PM
  [ # 1 ]

TRX velgen hebben een metrische maat, in het geval van een CX 390 mm. Dat zit dus ergens tussen 15 en 16 inch in.

Dat is ook de rede dat een moderne band niet past.

Fabrikanten vinden het blijkbaar niet waard om hier een moderne band voor te ontwikkelen.

Er zijn ook maar weinig auto’s waar TRXen op geleverd zijn.
Over het algemeen:
Citroën, Peugeot, BWM, Ferrari, Ford, Mercedes. Vast nog wel iets maar deze zie je het meest.
Dan vaak eigenlijk alleen nog de duurdere uitvoeringen.

Ik denk de velg aanpassen dat het er 1. niet uit ziet, en 2. niet veilig genoeg is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 januari 2012 03:27 PM
  [ # 2 ]

Vooral punt 2 is van belang. Als je gaat lassen etc aan velgen kom je in de knel met de typegoedkeuring en dat is niet handig als je een keer een ongelukje hebt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 januari 2012 03:31 PM
  [ # 3 ]

Niet doen dus…

Het lijkt mij in de praktijk ook erg lastig om de velg helemaal in balans te krijgen als je gaat lassen. Anders wordt het balanceren een drama.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 29 januari 2012 03:59 PM
  [ # 4 ]

En bijvoorbeeld een turbo velg laten maken op 16”? Oftewel gewoon een geheel nieuwe vleg laten fabriceren en met hetzelfde uiterlijk. Kan me idd. voorstellen dat je bij 3 keer nieuwe banden de kosten eruit hebt. Misschien wel bij twee keer een setje nieuwe banden.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 januari 2012 04:02 PM
  [ # 5 ]

Ik denk dat je niet wil weten wat het kost om die velgen te laten maken… daar zijn verschillende mensen al mee bezig geweest namelijk Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 29 januari 2012 04:02 PM
  [ # 6 ]

ik heb het bij motoren mensen regelmatig zien doen.
ok, je moet echt een vakman hebben.

hier is iemand die het bij Ford T-bird velgen heeft gedaan. Het resultaat is heel netjes.
Bij GTI turbo velgen zou ik hiervoor tekenen.

http://vb.foureyedpride.com/showthread.php?t=49267

Zie hier iemand die zijn achterveld van een Moto Guzzi daytona heeft aangepast:
op het een motor is het ook niet onbelangrijk dat het goed gebeurt qua balanceren.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/228683/0/0/guzzi,daytona,velg

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 januari 2012 04:03 PM
  [ # 7 ]

Nogmaals: geen TNO/TUV of TGK dan is dat dus een no-go.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 29 januari 2012 04:09 PM
  [ # 8 ]

hoezo?

gaan verzekerings-agenten bij een ongeluk de certificering van je velgen nakijken?
dat heb ik nog nooit gehoord.

(bedankt voor jullie reacties alvast, trouwens salut )

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 januari 2012 04:10 PM
  [ # 9 ]
guznax schreef:

hoezo?

gaan verzekerings-agenten bij een ongeluk de certificering van je velgen nakijken?
dat heb ik nog nooit gehoord.

Als er reden voor is doen ze dat inderdaad. Been there, seen it, done that Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 29 januari 2012 04:26 PM
  [ # 10 ]
guznax schreef:

worden banden in de TRX maat nog nieuw gemaakt?

Het antwoord is ja, maar reken op prijzen rond de € 340 per stuk.
Wel zijn ze soms maanden niet leverbaar, tot Michelin weer een nieuwe batch maakt.

Aan de ene kant is er gewoon weinig vraag naar, wat de prijs hoog maakt, aan de andere kant waren die banden destijds ook al erg duur hoor.

TRX banden waren trouwens de eerste ‘low-profile-banden’: breed, maar met een duidelijk smallere wang (55% i.p.v. 70 of 80). Speciaal ontwikkeld voor de (snelle) auto’s die Arjan al noemde (Jaguar hoort er ook bij trouwens).
Maar om dat type band te monteren, waren speciale velgen nodig, met een lagere rand. De banden zelf waren immers extreem stijf.
De reden dat Michelin toen voor een metrische velgmaat heeft gekozen, is om te voorkomen dat mensen zelf gingen experimenteren met andere types banden, die niet geschikt zijn voor die lage velgrand, wat gevaarlijke situaties op zou leveren.  In feite dus om mensen tegen zichzelf (en hun zuinigheid) te beschermen.  Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 29 januari 2012 04:31 PM
  [ # 11 ]

Bij the way: nog los van de TÜV goekeuring en verzekerings-shit: ik vind het waanzin dat mensen hun leven op het spel zetten om een paar honderd euro uit te sparen.

Ja, oké als een set velgen écht door een groot vakman wordt gemaakt of door een officiële velgenfabrikant, maar dat is - zoals waterman al zegt- al vaak geprobeerd en onbetaalbaar en dus niet haalbaar gebleken. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 29 januari 2012 04:32 PM
  [ # 12 ]

ok helder.

Hoe lang doen jullie ongeveer met je TRX-en?

ik weet het, rijstel en zo..
maar met een normale rustige rijstijl zonder dat dat je gelijk als een bejaarde over de weg tuft?

en hoe is jullie ervaring met de vervangers?
http://www.drtheo.nl/CX/TRX-history.htm

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 januari 2012 04:33 PM
  [ # 13 ]

Ah dat is dus de rede Wink

Ik dacht altijd dat de Fransen gewoon in metrische maat wilden om zo de Engelse/USA inch standaard niet te hoeven gebruiken.
Wellicht speelde deze rede ook mee wie weet Wink

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer de laatste batch is gemaakt, nieuwer dan 2008 heb ik ze nog niet gezien, o.a. bij CX Basis te krijgen. Wel alleen 190ers, geen 210…

Profiel  
 
Gepost: 29 januari 2012 04:38 PM
  [ # 14 ]
guznax schreef:

Hoe lang doen jullie ongeveer met je TRX-en?

Het zure van TRX-banden is, dat ze eigenlijk al onbetrouwbaar worden (in de regen vooral!) als ze half afgesleten zijn. Dus minder dan 4 mm profiel is al oppassen op nat wegdek.
Op droog wegdek valt het wel mee, maar onder de 3 mm zou ik niet gaan.

Phoe, geen idee hoe lang je ermee doet, maar ik zag laatst iemand met een GTi Turbo met letterlijk minder dan 1 mm profiel, maar die claimde dat hij met nat weer nooit ging rijden en dat het dus nog best wel wel kon.  idiot

Maar uw APK dan meneer?
“O, dan leen ik altijd even ander wielen bij die garage!”  hmmm

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 29 januari 2012 05:02 PM
  [ # 15 ]

Eigenlijk moet je dat niet met een paar mensen aanpakken, maar “Internationaal”.

Je moet eigenlijk de clubs aanschrijven wereldwijd, en dan een soort Poll maken points m.b.t. de (look alike) velg die op de CX past, en hoe hij eruit zou moeten zien. En dan kan er een velg (mal) gemaakt worden die speciaal voor de CX is. Dan is natuurlijk de GTI velg wel in het voordeel. Maar misschien is het ook dat je op basis van de GTI mal ook een Turbo velg zou kunnen maken.

Ik heb er geen verstand van…...... maar ff thinking out of the box i.p.v. een individuele actie!  Wink

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook