2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
4hp18 vraagje
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 31 januari 2012 04:33 PM
  [ # 16 ]

Zover ik weet is de 2,5l diesel nooit met een automaat geleverd.

Wat mij ook opviel dat mijn 2.1td pas bij 58km/u naar 3 schakelt. Een andere xm van een maat van mij doet exact hetzelfde. Erg vervelend maar denk ik dus normaal. Mijn huidige v6 laat de schakel momenten sterk afhangen van hoe veel gas je geeft. Gaat bij 45 naar drie als je weinig gas geeft. Beide diesels doen dat niet, je hebt alleen een echte kick down. Die werkt goed, kabel is ook goed afgesteld.

Ze draaien allebei zo’n 2900 toeren bij 120km/u op de Tomtom. Bandenmaat: 205/65/15

De diesels zijn van 98 en 2000, de v6 van 94.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 31 januari 2012 04:48 PM
  [ # 17 ]
Matthijs309 schreef:

Hier kan je vast nog wel wat mee:
werkplaats handboek van de XM automaat:

http://download.dfmk.hu/~phoenix/XMCD1/XMservice/5/Xm 350-00_1.pdf

ff link copy-paste doen want het forum snoept de % 20 -> spatie weg

En dit linkje kwam ik ook nog tegen:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=zf+2.5+hp20+xm&source=web&cd=2&ved=0CDwQFjAB&url=http://www.prima-car.cz/userfiles/file/KALATALOG_ZF.xls&ei=4P4nT8T_KciZ8gPJkcnKAw&usg=AFQjCNHm3eqHtH6TiIq-q8SZHGnheI9JYw

Xm’s met hun automaat nummers ernaast

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 januari 2012 09:45 PM
  [ # 18 ]
boukewerff schreef:

Wat mij ook opviel dat mijn 2.1td pas bij 58km/u naar 3 schakelt.

Is ook mijn ervaring met een 2.1 TD Automaat. Heel irritant, waar je met 50 prima in de derde trap zou kunnen, zit die steeds aan het eind van de tweede trap toeren te maken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 31 januari 2012 10:34 PM
  [ # 19 ]

Ik heb nog zo’n bak die voor weinig weg mag…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 31 januari 2012 10:35 PM
  [ # 20 ]

Waar zat die aan?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
9000-95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-2012

Gepost: 01 februari 2012 12:32 PM
  [ # 21 ]

Matthijs309 bedankt voor de linkjes, helemaal super! Dat was precies wat ik nodig had. Voor de liefhebbers van automaatbak leesvoer is http://avtopedia.ru/akpp/ ook een leuke trouwens.

Inmiddels nog wat bij Alfa 164, Lancia Thema en Peugeot 605 lopen zoeken: Qua tussentandwielen zijn er zo te zien maar 2 smaken, 55:56 (0.98) en 59:53 (0.90). Beide tandwielen hebben overigens dezelfde spievertanding dus in theorie zou je ook nog links en rechts kunnen omwisselen om zo een hele korte bak te maken, als de lagers om te zetten zijn tenminste want die zitten op het tandwiel geperst. Ik heb het gepast met de 0.90 set maar dat past net niet meer in het deksel. Misschien 0.98 wel. Leuk voor stoplichtsprintjes en tussenaccelaratie.

Verder ben ik er achter dat in tegenstelling tot wat ik eerder dacht er in all 4hp18Q’s maar één set overbrengingen in het planetaire stelsel gebruikt is (1e 2.58 2e 1.41 3e 1.00 4e 0.74 en de R 2.88). Wat overigens niet betekent dat alle plantaire stelsels hetzelfde zijn, er zit verschil in de diktes van de interne assen en daarmee in de spievertandingen van het stelsel.

De verschillen die ik eerder vond in de verhoudingen komen omdat sommige fabrikanten de overbrenging van het tussentandwielstelsel verrekenen in het planetair stelsel. Andere stoppen die juist weer in de diff overbrenging, zo blijf je bezig… Zo vind ik vreemd genoeg bij de specs voor de Alfa 164 ook nog 3.84 als eindoverbrenging, en voor bepaalde modellen van de Lancia Thema TD zelfs 3.35. Maar 3.84 kan helemaal niet bestaan. Tussen 77:18 en 75:21 zou hooguit nog 76:19 of 76:20 passen en die vallen af doordat er ze allebei een gemeenschappelijke deelfactor hebben (slijtage). Maar die 3.84 is waarschijnlijk gewoon een 4.28 diff verrekend met de 0.90 tussenset. Hoe ze aan die 3.35 komen weet ik al helemaal niet, maar die is toch te lang voor mij.

Al met al hebben we dus in elk geval 3.57 en 4.28 differentieels die we kunnen combineren met 0.90 of 0.98 tussentandwielen en daarmee moet ik het zien te maken. Dan zou de beste combi zijn het 3.57 diff met de 0.98 set, ga ik ongeveer 2600 toeren draaien bij 120 en dat scheelt toch weer 250 toeren met nu.

Volgens het pdf-je uit de link hierboven zit dat in de 2GZ87, 2GZ91 en 2GZ5a. En ook in die maar één jaar geleverde 9000 V6 bak. Deze info over de XM klopt overigens niet met andere bronnen, dus wat is wijs…

Wat boukewerff hierboven aangaf is ook al niet helemaal in overeenstemming met wat de pdf zegt, met 205/65/15, een 4.28 diff en 0.90 tussenset zit je voor de V6 op 2803 toeren bij 120 en voor de diesel met de opgegeven sets op 2545 toeren. Maar wellicht wijkt de toerenteller wat af en/of is er in de latere bouwjaren weer wat veranderd, wie zal het zeggen. Bij Saab kan je de overbrenging afleiden uit het baknummer, maar dij Citroen lijkt dat niet te gaan.

Al met al moet ik er maar op gokken dat wat ik zoek zit in een 2GZ87, 2GZ91 of 2GZ5a bak. Citro-power, wat had je precies liggen?

Voor de mensen die wat eerder naar 3 willen: De diesels zouden een 0.90 tussenset hebben, dus door montage van een 0.98 set zou je de bak korter kunnen maken en ga je dus eerder naar 3. Maar dan zit je weer op de snelweg met meer toeren. Betere oplossing zou zijn de governor aan te passen. Er zitten veertjes in, pas die aan en de schakelpunten veranderen. Een beetje trial and error maar je kan er vrij makkelijk bij. Wat veiliger is een set veertjes uit een andere auto monteren. Saab 9000 turbo schakelt al rond 40 naar 3 met een 4.28 diff. Met een 3.57 diff zou dan 49 worden. Zo’n setje heb ik nog wel liggen voor wie zin heeft in een experimentje.
De reden dat het zo is, is waarschijnlijk doordat in 2 de koppelomvormer er nog volledig tussenzit, dus veel slip. In 3 zit deze er nog maar voor 40% tussen en is er bijna geen slip meer, waardoor er van 2 naar 3 relatief veel toerenval is.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 februari 2012 12:40 PM
  [ # 22 ]

Deze info over de XM klopt overigens niet met andere bronnen, dus wat is wijs…

Dat pdfje is een werkplaats handboek van citroen zelf, dus als ik érgens vanuit zou gaan is het deze info.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 01 februari 2012 12:46 PM
  [ # 23 ]

Smulwerk! Ik begin voor mijn Dieselbreak zin te krijgen in die andere governer en moed op te bouwen om het brein aan te pakken. Beide moeten wel wachten op beter weer.

Overigens vraagtekens bij je slipverhaal. In stadsverkeer schakelt hij pas naar 3 bij zo’n 3000 toeren en veel slip kan er dan niet meer over zijn.

Als ik het zo lees is ook dit weer een kwestie van gewoon doen. Ik heb het idee dat ook Matthijs309 dit alles met rode oortjes leest. Een keer een sleutelweekendje optuigen?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
9000-95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-2012

Gepost: 01 februari 2012 01:05 PM
  [ # 24 ]

Er komen 2 assen de bak in, eentje vanaf de koppelomvormer en eentje rechtstreeks vanaf de krukas via een trillingsdemper. In 1 en 2 pakt de bak de koppelomvormer as, in 4 de starre en in 3 allebei waarbij het meeste koppel via de starre as gaat en een klein deel via de kov. In het planetaire stelsel worden ze dan bij elkaar opgeteld. Je kan dat schematisch zien in het pdf-je van Matthijs.

Probeer maar eens met het gas het spelen in 2, 3 en 4. In 2 zie je een behoorlijke toerenvariatie relatief aan de snelheid. In 3 is er nog heel iets variatie, 100 of 200 toeren. In 4 is de aandrijving star net als bij een handbak.

Profiel  
 
9000-95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-2012

Gepost: 01 februari 2012 01:43 PM
  [ # 25 ]
9000-95 schreef:

De diesels zouden een 0.90 tussenset hebben, dus door montage van een 0.98 set zou je de bak korter kunnen maken en ga je dus eerder naar 3.

Oeps, da’s natuurlijk niet zo, governor zit op de pignosas dus na de tussenwielen. Andere tussenwielen hebben dus geen invloed op het governor toerental. Blijft over de veertjes…

Nog een extra vraagje: wat voor koppel perst het sterkste citroenblok wat deze bak heeft eruit? Zijn er motoren die meer dan 300 nm leveren?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 februari 2012 03:29 PM
  [ # 26 ]
JanSr schreef:

Als ik het zo lees is ook dit weer een kwestie van gewoon doen. Ik heb het idee dat ook Matthijs309 dit alles met rode oortjes leest. Een keer een sleutelweekendje optuigen?

Ja het is mooi werk, en nog leuker te lezen dat ze het in een Saab prima doen. Misschien puur omdat ze bij Saab niet zijn verkocht als ‘sealed for life’?

Beetje schroeven en draaien aan zo’n automaat zou ik mn hand niet voor omkeren, ware het niet dat ik geen XM of automaat meer heb

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 februari 2012 03:34 PM
  [ # 27 ]

Eh nee, de v6 en 2.1 td hebben 235nm.. de 2.5 heeft 285 ofzo maar geen automaat (kwam ik ook net pas achter)
Je hebt nog de ES9J4 (nieuwe v6 24v) met een HP20, maar die heeft geen meer koppel, alleen 200pk.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 01 februari 2012 03:39 PM
  [ # 28 ]
Matthijs309 schreef:

Beetje schroeven en draaien aan zo’n automaat zou ik mn hand niet voor omkeren, ware het niet dat ik geen XM of automaat meer heb

Wat hoor ik nu, zelfs geen XM meer?
Moet daar niet wat aan gedaan worden?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 februari 2012 03:40 PM
  [ # 29 ]

http://www.autoweek.nl/auto/7830/lancia-thema-30-v6-ls

deze heeft 175pk en 250nm.. mét een 4 hp18 q
Maar dat zal min of meer hetzelfde zijn als ene XM v6.
(dit vond ik in de xls die ik gepost had)
Je zou eens kunnen kijken welke hp18 range hetzelfde bell house had als de citroen/fiat/saab. óf welke HP-zoveel relatief makkelijk gemate kan worden met de bell house van de citroen/fiat/saab.

Want was ie precies de factor dat een langere 4HP-XX niet zou passen op een saab/citroen blok? assen kan je relatief simpel aanpassen. Makkelijker dan een verloopplaat laten frezen tussen bak en motor mijn inziens. Tis maar net welke middelen (geld en/of metaalbewerking) je beschikbaar hebt voor welk doel (alleen lagere toeren of ook een sterkere automaat?)

Stof tot nadenken =]

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 februari 2012 03:54 PM
  [ # 30 ]

Alfa 164 v6 heeft een 4 hp18 met 180pk, maar de v6 24 heeft 270nm (hoogste getal dat ik kan vinden) maar heeft een zf 4 hp 18 QE
Waar dat verschil in zit? zou het 1 op 1 passen? of evt. de eindverhouding?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook