Hallo,
Ik heb miin partner/blingo type III nu bijna 2 jaar.
Na 9 maanden was er een wielbout rechts achter gewoon afgebroken. Dit zag ik toen ik mijn wieldeksels eraf haalde om eens goed te poetsen. De kop van de bout viel gewoon op de grond.
Vandaag wil ik mijn winterwielen leggen ( wat erg laat is , ik weet het)
Bij het zelfde wiel draai ik nu een bout zot. dwz ik krijg deze niet vast. Het lijkt wel of de schroefdraad van de flens zelf naar de knoppen is.Er kwam niet eens veel kracht bij te pas. Ik vind dit helemaal niet normaal. Is er iemand die hiermee dezelfde ervaringen heeft? Valt dit nog onder garantie??
grts
mmm afbreken ... garantie geen idee maar ik denk dat deze te vast zijn gezet bij je vorige bandenwissel.
Dus je kan proberen bij de plek waar je deze hebt laten wisselen (wel even de bon meenemen) er nieuwe te vragen.
Wat ik altijd doe is de bout reinigen met een zachte staalborstel om deze proper te maken en dan langs skf vet laten passeren en dan te hand vastzetten en dan auto op de grond en dan pas vastzetten. als je dit niet hebt 5 minuten in benzine leggen en de draadproper vegen met een propere vod.
Ook wissel ook de bouten niet onderling niet om zo problemen te vermijden.
Ook de eerste 4 draaien doe ik op de grond en dan pas opkrikken.
Let wel op de thermische schokken voor (binnen buiten) en dan draaien dan kan mogelijk ook een bout breken.
Ps een wielboutset kost max 20euro.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wielbouten moet je vastzetten met een momentsleutel. Ik neem aan dat dit in de openingspost niet gebeurd is.
Je moet ze niet invetten voordat je ze monteert, wel schoonmaken. Als je ze invet heb je minder weerstand en zitten ze bij hetzelfde moment onder een hogere (normaal) spanning. Dat is niet de bedoeling.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
ik vond het al raar wanneer ik de bouten losdraaide dat deze allemaal zo los stonden , dit niet alleen op het bewuste wiel maar op ieder wiel.
ze zijn door mijn vaste garagist aangedraaid dus denk ik dat die toch wel weten wat ze doen.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kennelijk niet…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Kennelijk niet…..
dit is een van de grootste in de provincie dus dacht ik van wel. zal eens navragen of ze dit probleem al vaker hebben voorgehad. Ikzelf heb vroeger ook in de branche gezeten dus weet er ook wel een en ander van. vandaar dat ik dacht dat dit zaakje stinkt.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch gek dat er hier niemand is die gebroken wielbouten meld… en dat ik het in 15 jaar in de branche ook nog niet heb meegemaakt….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Toch gek dat er hier niemand is die gebroken wielbouten meld… en dat ik het in 15 jaar in de branche ook nog niet heb meegemaakt….
vandaar dat ik ook zeg dat het stinkt
Ree schreef:Wielbouten moet je vastzetten met een momentsleutel. Ik neem aan dat dit in de openingspost niet gebeurd is.
Je moet ze niet invetten voordat je ze monteert, wel schoonmaken. Als je ze invet heb je minder weerstand en zitten ze bij hetzelfde moment onder een hogere (normaal) spanning. Dat is niet de bedoeling.
Ik gebruik geen momentsleutel maar gebruik men gezond verstand de ogenblik dat ik met men moersleutel (60cm) lang niet meer met men hand vaster krijg zit ie goed en losser dan de standaard garage cdealers incl in antwerpen die in be met perslucht werken zonder een ontkoppeltrekkrachtmoment (ik bedoel een beveiliging tegen overdraaien als het aanhaalmoment een bepaalde waarde overschrijd.) Ik schroef wel regelmatig fragile dingen ineen en uiteen en “voel” dit sneller aan. Van dat vet wist ik niet.
Ree schreef:Wielbouten moet je vastzetten met een momentsleutel. Ik neem aan dat dit in de openingspost niet gebeurd is.
Je moet ze niet invetten voordat je ze monteert, wel schoonmaken. Als je ze invet heb je minder weerstand en zitten ze bij hetzelfde moment onder een hogere (normaal) spanning. Dat is niet de bedoeling.
Daar ben ik het niet mee eens, als gereedschapsmaker heb ik altijd geleerd de bouten wel in te vetten om wrijving uit te sluiten en zodoende steeds eenzelfde aanhaalmoment te hebben.
MAAR voor auto’s is het aanhaalmoment wel met droge bouten daar hebben jullie gelijk in, vet je ze toch in moet je 20% minder vast zetten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Maar dan gaan ze toch sneller los? Waarom zou je dat willen?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ze gaan niet sneller los dat is het mooie, als ze minder wrijving ondervinden staan ze ook veel juister vast, en het is heel belangrijk dat ze gelijk vast staan.
Daarom ook dat je de zitting van het wiel zuiver moet houden en ook de zitting van de bouten.
Maar met die -20% regel komt het ongeveer uit op dezelfde waarde als een niet ingevette bout, geloof dat ik die regel van Facom of Wurth heb.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
deze morgen auto binnengebracht in de garage.
alles hersteld + vrijdag nog eens binnendoen om het geklots aan de voorwielen te repareren. (iets met de veerschotels)
DIT WORDT ALLEMAAL ONDER GARANTIE GEDAAN.
dus toch wel degelijk in mijn gelijk :p
Ah, dat is positief.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
dat geklots wat bedoel je daarmee? hoor je dat echt hard?
dat hoor je echt wel hoor.
en je hoeft er niet eens voor over een kasseiweggetje te rijden. ieder putje of oneffenheid hoor je het geluid vanonder de voorkant komen.