Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mijn Lexia ziet zowel de motor als de ABS maar niet de veercomputer.
De rode XM 2.1TD Break service ‘98 heeft gisteren een uitgebreide en nodige ballenbeurt bij Chyparse ondergaan.
Evident tijdens de rit naar huis was dat de Hydractieve vering niet naar soepel schakelt.
Een half jaar geleden nog uitgelezen en gereset, na enkele maanden bleef het lampje uit. Waarschijnlijk de stuurwielsensor, net als de vorige keer.
Wat nu ook probeer, ik krijg geen contact met de VC. De diagnosestekker echt tot op de bodem in zijn gat. Contact af en aan, het wil niet. Ook zekering 7 blijkt in orde.
Wie heeft het verlossende woord?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Of het ligt aan de VC, of aan de Lexia (danwel de software). Waar kan je het makkelijkst even aankomen, om als ruilexemplaar te dienen? Als het aan beide niet ligt, dan zal het wel aan de bedrading of de contrastekker liggen. Weet je dat ook weer.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dit gedoe wat jij beschrijft is me ook wel eens overkomen. Ene keer geen contact en dan opeens weer wel. Lijkt mij dus een stekker probleem.
Bij de nieuwjaarsborrel van de XM club stond een compleet dashboard als demo met alles erop en eraan. De achterkant van de stekker waar de lexia stekker in moet was eigenlijk heel eenvoudig en overzichtelijk. Is het geen optie om die draadjes af te tappen naar een vaste verbinding die je zo in je laptop kunt prikken ? Dan ben je van die dikke stekker af en het geruk eraan.
Je kunt geen draadjes aftakken en zo in de laptop prikken, daar hoort een Lexia kastje tussen
Die 30-polige stekkers zijn vaak ruk, de originele van de dealer schijnen wel altijd te werken.
Ik had bij mijn Lexia 2 verschillende 30-polige stekkers, 1 met een ronde stekker en 1 met een OBD2 contra stekker, die laatste schijnt het niet altijd te doen. Er blijkt ook verschil in het aantal gebruikte pinnen te zijn is me opgevallen.
Ik weet niet hoe het bij de XM is, vraagt het programma daar ook om het orga nr.?
Als je dat niet invoert of een verkeerd nr., dan kun je niet alles uitlezen.
Ik gok dat gompy bedoeld dat je een draad vanaf de VC rechtstreeks naar de lexia trekt, niet létterlijk de laptop
Lexia vraagt idd om orga/vin maar meestal buts ik dr gewoon wat in en werkt het prima. Misschien issie nog niet zo anaal op de oudere Citroens ik zet mn geld in op een brakke stekker, wellich aan de ecu kant.
Ouwe mopperkont
dat je gene draadjes rechtstreeks in je laptop kunt drukken leek mij een logische wetenschap, maar goed, het is dus idd wat Mathijs bedoeld.
Er word iedere keer aan die stekker gerukt en dat chinese spul is nu ook geen top materiaal qua passing.
Mij lijktrhet voor een electro man niet al te ingewikkeld om die draadjes af te tappen achter het dashboard waar ze bij de stekker bij elakar komen. De boel is zelf niet afgedekt te bescherming.
Trek een chinese stekker open of maak iets waardoor je de boel op de juiste plek kunt doorlossen en dan uitkomt op een usb stekker. Die prop je netjes in je laptop en daar zul je geen gedoe mee krijgen.
De code intikken kun je doen maar dat maakt de boel echt niet wel of niet werken. Soms gebrukt men de code 9999 als men het origineel niet weet.
Misschien dat het bij een XM met 30-polig anders werkt, bij een Citroen/Peugeot met OBD2, kun je niet alles of zelfs niets uitlezen als je niet het juiste organr. invoert. Vorige week kreeg ik geen contact met de ABS computer van een Xsara (om te ontluchten), bleek ik een tikfoutje in het orga nr. had gemaakt, met het juiste orga nr. ging het wel goed.
Bij een 206 heb ik idd ook die ervaring maar bij een Xm is het niet zo strak.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Met dank aan alle adviezen, na een middagje schrappen en vijlen aan de Lexia stekker werkt het weer bij de blauwe XM V6 Break.
Die is nu storingsvrij op de airbag na: Daar zit een slecht contact bij de gordelspanners, zoals te verwachten was.
Bij de rode 2.1 TD nog geen verbetering.
Toch sterk de indruk dat het inderdaad aan die stekker ligt.
Het is een strijd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Die chinese stekkers zijn gewoon niet echt lekker. Je moet er behoorlijk wat kracht op zetten om die dingen er helemaal in te krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen moet je eigenlijk die schuif eraf halen. Dat gaat het wel goed erin maar is eruit halen weer een ramp. Vandara mijn gedachte om die aansluiting permanent achter de dash te maken.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Op internet vond ik een Britse leverancier die een 30 pins stekker kan leveren die direct aan de ronde connector van de Lexia kan.
Dat omzeilt twee overgangen. Voor €12,50 de gok waard.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Heb je daar een linkje van ajb?
JanSr schreef:Op internet vond ik een Britse leverancier die een 30 pins stekker kan leveren die direct aan de ronde connector van de Lexia kan.
Dat omzeilt twee overgangen. Voor €12,50 de gok waard.
Die stekker kreeg ik er ook bij, als ik dan de ronde connector vergelijk met die van het OBD2 snoertje, dan blijkt het 30-polige snoertje meer pinnen te hebben in de ronde stekker. Een vriend van mij heeft hiermee zijn XM kunnen uitlezen, aangezien ik dat ding toch niet nodig heb, mocht hij het hebben. De 30-polige met OBD2 contra stekker heb ik laats uit het plastic zakje gehaald en voor het eerste mee geprobeerd een XM uit te lezen, maar die kreeg geen contact.
Zo’n versie heb ik ook. Je slaat een etappe over, dat wel, maar je blijft het gedonder met het goed passen van die bruine stekker houden.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het linkje:
http://www.cardiag.co.uk/search/?q=lexia+30+pins+citroen&DirID;=
Uiteraard ga ik deze stekker bewerken tot hij lekker past. Ik weet nu hoe dat moet. Ik heb een contrastekker uit een sloper, zodat ik de klus achter de werkbank kan doen.
Een andere contrastekker in de auto lijkt leuk, maar daarmee is die auto niet meer compatible. Ik zoek de oplossing voorlopig in de stekker.
Ik meld mij weer bij de volgende stap.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan , bij d eoptie die ik beschrijf blijft de auto wel degelijk compatible. Je veranderd namelijk helemaal niets aan de gewone standaard stekker ingang. Enige dat je doet is de extra aansluiting aan de achterkant van de dash.
thats it.