Heb de multiriem gepakt van het losse blok. Deze is hezelfde als die uit de XM komt. De nieuwe van de dealer is korter! Maar helaas probleem blijft hetzelfde.
Ik denk toch ook de poellie, het is heel lastig meten maar deze lijkt eivormig. Dat hebbe ze beide(ik heb reserve geval)
En dus moet de veer het verschil opvangen tussen de kort en lange kant van de poelie.
Opzoek naar een nieuwe dan, had er al een besteld maar was de verkeerde! De dealer heeft het niet meer.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Poelie wordt nog even zoeken was opeens niet leverbaar. Maar of dat het nu is?
Volgens goed verhaal op duitse site, is het of de veer die ik al nieuw heb. Of het mechanisme waar de veer aan vast zit.
Naald lagers slijten nogal eens.
De boel eruit gehaald, maar lijkt me wel goed, hoe soepel moet dit bewegen? Zie foto.
Wat mij wel opvalt, wat loopt de LHM pomp zwaar op een punt? Ik weet niet hoe zwaar die moet lopen?
Ik krijg hem met de hand op het zwaarste punt maar net rond.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Dat van de pomp klopt omdat het een verdringerpomp is. Je staat tegen de systeemdruk te draaien. Wees dus blij dat ‘ie zwaar gaat, anders zou ‘ie geen druk opbouwen.
Wim,
Disciplus Simplex
Dat het zwaar loopt dat ben ik met je eens.
Maar wat opvalt dat over 360 graden gezien, de pomp maar op een punt echt flink zwaar loopt.
Je voelt weestand, maar op een punt loopt die bijna vast.
Ik kan me niet meer herineren hoe dat bij mijn andere citroen was of is.
Voor de multiriem ook niet goed als er onderdeel op een punt heel zwaar loopt. Gaat ie ook van klapperen.
Ik schroef alles er weer in en gooi de hydrauliek wel even los, kijken wat die dan doet.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Even de ontlastschroef los, heeft hij geen tegendruk meer.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Gedaan! Ook voor de zekerheid de aanzuigslang los gehaald.
Geen verschil. Nog even de riem eraf en de HD pomp draait superlicht.
Is het dus ook niet.
Ik zal een nieuwe poelie bestellen en een nieuw mechanisme en loop rol.
Maar vraag me af of het gaat helpen ziet er allemaal top uit.
koop ook nog wel even nader merk riem. Gates schijnt soms gewoon te blijven klapperen,
Maar snappen doe ik het niet…..
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Bedoel je nou dat je de pomp ronddraait met de riem op de krukaspoulie ? Maw; draait je blok ook mee? want dan is het niet zo gek dat hij heel zwaar draait
Mijn gates klapperden nooit, maar je moet natuurlijk wel de goede lengte hebben. Ik kreeg zowel bij de brezan als de dealer de juiste lengte mee. Deze waren altijd wel zo krap dat ik hem met moeite kon aanbrengen. Dwz; riem omleggen en het laatste stukje erover wringen bij de HD pomp door het hele zaakje rond te draaien. Denk aan het omleggen van een fietsketting =]
Ouwe mopperkont
Ik gaf al aan of je lengte misschien niet helemaal de juiste is. Heb het zelf ook gehad. Bij brezan een gates riem halen op auto type en dan een riem krijgen die net 5-10mm langer is. Dat ga je terugvinden in je afstel mogelijkheden.
Het is gewoon een irritant systeem met alle appendages en de manier waarop PSA er een ‘oplossing’ voor heeft bedacht. De oudere 2.1TD’s hadden nauwelijks problemen met randapparatuur en mijn EPIC heeft alles wel stuk gehad wat tegen het basisblok aangeschroefd zit behalve de turbo.
Die riem moet heel lang zijn, maar toch niet zo lang dat je een paar cm te lang hebt om te gaan klapperen, maar wel nét genoeg ruimte om het overal omheen te kunnen wringen. En de stelmogelijkheid is ook vrij krap dus idd 3cm langer geeft al een probleem.
Ouwe mopperkont
Pomp heb ik gecheked zonder riem. En dan draait die dus soepel.
Ik heb een nieuwe riem van de dealer. Die lijkt iets korter dan de riem die erop zat. De riem van het losse blok is hetzelfde als de riem die orgineel op de XM zat. Maar beide riemen geprobeerd, geen verschil.
Wil nu alles onderdelen bestellen, maar dat valt nog niet mee! Ik heb dus ook het idee, dat er wat zaken krom zijn wat je net niet ziet.
De auto heeft een tijdje gereden met slechte diesel pomp en liep stationair niet goed.
Wat ik nog even ga proberen is de span veer gebruiken welke van het losse blok komt. Die nieuwe veer komt mischien wel uit china en is misschien wel troep!
Ik ben nu wel heel handig geworden met het vervangen van die riem en rollen denk max 5 minuten…...........
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Opgelost!!!!
Alles vernieuwd en nu is het weer oke.
-Nieuwe riem ander merk.
-Nieuwe statische spanner.
-Compleet nieuw dynamische spanner, dus rol, veer en hef mechanisme.
Kost wat, maar blij dta het nu goed is.
Waar het nu precies in gezet heeft weet ik niet.
Maar als ik nu de boel op spanning zet merk ik al dat het stugger is.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Je hebt nu alle snieuw en origineel gekocht ? Misschien zat het wel in de optelsom. beetje speling hier, beetje teveel marge daar en je komt er niet.
mooi dat het nu weer in orde is.