1 van de 2
 1 2 Volgende > 

C4 Picasso achterklepslot doet raar
MrOlafk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Gepost: 07 februari 2012 10:01 PM

Dag allemaal,

gisteren kreeg ik de achterklep van mijn C4 Picasso niet open. Indrukken van het knopje boven de kentekenplaat had geen effect. Ik denk een vorstprobleem. ‘s Middags ging de klep weer open maar vanavond was er weer iets vreemds: Als ik de portieren centraal (via de sleutel) ontgrendel, dan wordt de 5e deur ook ontgrendeld maar hij springt dan ook van het slot! Dat merk je niet, maar als je gaat rijden klinkt er een signaal, en op het dashboard verschijnt de melding dat de achterklep niet gesloten is.

Ook heb ik het gehad dat het signaal niet klonk, maar dat de 5e deur desondanks niet gesloten was. Hier kwam ik achter bij het (via de sleutel) vergrendelen van de portieren. Dit lukt dan niet.

Erg vreemd allemaal. Ik heb de zichtbare delen van het slot met vaseline ingesmeerd maar daar zit het probleem niet want de klachten blijven. Herkent iemand dit probleem en/of is er iemand die een oplossing weet?

Alvast dank en groeten, Olaf

Profiel  

Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563

Gepost: 08 februari 2012 08:14 AM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk is het kunststof greepje (dat je indrukt om de klep te openenen) afgebroken. Als hij dan scheef zit wordt de schakelaar voor het openen van de klep constant bediend. Meestal kun je het wel voelen als dit het geval is….het greepje voelt dan heel gammel aan.

Profiel  

MrOlafk
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 februari 2012 10:05 AM
  [ # 2 ]

Berdankt voor je reactie Blade_.

Ik ben even goed naar die schakelaar gaan kijken en ik zag dat er ijs achter het rubber afdekhoesje is gekomen. Hoe dit kan is me een raadsel, dit hoesje moet dit toch juist voorkomen lijkt mij, maar goed.

Ik heb het hoesje eraf gepeuterd en met de fohn en een doek het ijs verwijderd. De schakelaar functioneert nu weer goed.

....maar, ik krijg het afdekhoesje er niet meer overheen. Met bevroren vingers peutert het ook niet lekker. Ik denk dat ik eerst de schakelaar iets los moet trekken van de klep, maar dit lukt mij door er een schroevedraaier tussen te wrikken maar 2 mm.
Weet jij (of iemand anders) misschien hoe je de schakelaar verder uit de klep kan wippen? Ik durf geen kracht te zetten want het is allemaal (bevroren) plastic en ik wil niks beschadigen.

Alvast bedankt voor je reactie, groeten Olaf

Profiel  

wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 23 februari 2012 10:35 AM
  [ # 3 ]
Blade_ schreef:

Waarschijnlijk is het kunststof greepje (dat je indrukt om de klep te openenen) afgebroken. Als hij dan scheef zit wordt de schakelaar voor het openen van de klep constant bediend. Meestal kun je het wel voelen als dit het geval is….het greepje voelt dan heel gammel aan.

Hoi Blade,

Zou je mij kunnen vertellen of dit zelf te repareren is en of je een nieuw handvat moet kopen?

Sorry voor de topic brake!

Profiel  

tstn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 01 maart 2012 12:13 PM
  [ # 4 ]

Ik heb dit euvel ook gehad, totdat de klep zelfs helemaal niet meer open ging.
Afgelopen weekeinde het knopje vervangen zoals in dit topic
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207019/ is aangegeven, met een behoorlijk duidelijk stappenplan en fotos.
Het is vrij eenvoudig te doen. Omdat ik nog geen vervang knop had gehaald, heb ik ervoor gekozen om de knoppen van achterklep en achterruit tijdelijk om te wisselen. In ieder geval kan ik nu de achterklep weer los krijgen.

nu C4 Grand Picasso II 1.6 Bluehdi Business (zwart, 10-2015)
toen AX 1.0 (wit), AX 1.1 First (groen), Xsara Picasso 1.8(grijs met.), Xsara Picasso 1.8(rouge lucifer), Opel Zafira 1.6 Business, Renault Megane Bose estate 1.5 Dci C4GP 1.6, Hdif EB6V Ligne Business (Icare paars)

Profiel  

MrOlafk
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 maart 2012 12:49 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de info tstn! Ik heb echter geen grand picasso maar een gewone, en daar zit de schakelaar niet geïntegreerd met de handgreep. Het is een losse schakelaar die afgedekt is met een rubber hoesje. Ook knullig uitgevoerd net als bij jou, niet waterdicht en gammel. Na mijn mislukte poging om de achterklepbekleding te verwijderen en de verhalen over afgebroken dopjes, dure reparaties etc heb ik het schakelaartje (de mijne was nog heel) maar gewoon afgedekt met een paar lagen duktape en het rubber kapje er niet meer opgezet. Dit doet het imago van Citroen geen goed wat mij betreft.

Profiel  

wittereus
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 maart 2012 04:47 PM
  [ # 6 ]
tstn schreef:

Ik heb dit euvel ook gehad, totdat de klep zelfs helemaal niet meer open ging.
Afgelopen weekeinde het knopje vervangen zoals in dit topic
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207019/ is aangegeven, met een behoorlijk duidelijk stappenplan en fotos.
Het is vrij eenvoudig te doen. Omdat ik nog geen vervang knop had gehaald, heb ik ervoor gekozen om de knoppen van achterklep en achterruit tijdelijk om te wisselen. In ieder geval kan ik nu de achterklep weer los krijgen.

Top tip!

Heb je de handgreep en microswitch bij de dealer besteld?

Groeten,

Rik.

Profiel  

GBossinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 04 maart 2012 02:17 PM
  [ # 7 ]

Bij mij sinds vorige week hetzelfde euvel. Handgreep voelt erg gammel aan en je kan drukken wat je wilt, maar de klep gaat niet open. Ik ben vanmiddag maar achter in de Grande Picasso gekropen en de klep is wel te openen vanuit de binnenkant met een schroevendraaier door het witte mechanisme te bedienen. De verschilllende berichten op dit forum zal ik eens doornemen en als het weer iets beter is eens even de boel openen.
Ik ben ook wel benieuwd naar waar jullie de materialen hebben gehaald. Is dit gewoon bij de dealer of een andere shop?
Alvast bedankt voor de reactie.

Profiel  

wittereus
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 05 maart 2012 03:31 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het nu opgelost door een touwtje door het witte mechanisme te halen en deze over de achterbank te hangen; ff trekken en de klep is open.

Maar ik moet nog ff weten waar het beste de nieuwe schakelaar te bestellen?

Profiel  

tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5999

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 05 maart 2012 04:14 PM
  [ # 9 ]

Ik heb hetzelfde euvel met mijn GP gehad.

Tip: Gebruikt de schakelaar/handgreep alleen om te ontgrendelen, maar trek daarmee niet de klep open. Dus alleen even ontgrendelen en dan je hand een stukkie opzij om aan de klep te hengsten. Het is nou eenmaal helaas niet zo’n enorm sterke constructie, die handgreep/schakelaar.

Profiel  

MrOlafk
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 maart 2012 01:21 PM
  [ # 10 ]

Om problemen met een gebroken schakelaartje voor te zijn ga ik er ter versteviging een aluminium stripje (bij de bouwmarkt verkrijgbaar) overheen plakken, afgedekt met duc-tape.

Profiel  

wittereus
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 07 maart 2012 02:24 PM
  [ # 11 ]

Kun je daar svp wat foto’s van posten?

Profiel  

MrOlafk
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 maart 2012 05:42 PM
  [ # 12 ]

Zal ik doen zodra ik ermee aan de gang ga. Eerst wat beter weer afwachten.. By the way, hoe post je eigenlijk een foto?

Profiel  

wittereus
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 08 maart 2012 01:23 PM
  [ # 13 ]

Makkelijkste is om een account aan te maken bij een site zoals cardomain.com (helemaal gratis overigens!). Dan daar de foto’s uploaden en dan door rechterklik op de foto de link hier met ervoor neer te zetten.

Profiel  

tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5999

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 08 maart 2012 05:41 PM
  [ # 14 ]

Dat hoeft dus niet meer. je kan gewoon de url posten, dan komt het vanzelf goed. Wink

Profiel  

MrOlafk
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 maart 2012 01:39 PM
  [ # 15 ]

Hierbij dan de foto’s: https://picasaweb.google.com/114089467552823826831/28Maart2012

Toelichting: Foto 1 is de uitgangssituatie, zonder het rubber afdekhoesje. Op foto 2 de benodigdheden: Contactlijm, ductape en een stripje aluminium (1,79 euro bij de gamma). Ik heb een stripje aluminium van 6 cm tegen de schakelaar gelijmd (Foto 3).
Daarna een even groot strookje dubbelgevouwen ductape op de plaats van het aluminium gehouden (voorkomt vastplakken van de afdektape aan de schakelaar). Daarna het geheel afgedekt met 2 stroken ductape over elkaar (foto 4). Fraai is anders maar het werkt wel.

Groeten, Olaf

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook