Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Graag zou ik hier van de leden eens willen weten evt. C4 rijders en of dealers /garagisten wat de juiste interval is voor de moderne HDI motoren volgens citroen om de 20000km volgens de dealer eerste beurt op 15000kmm en daarna om de 20000km
Normaal doe ik gemiddeld +/- 20a 25000km per jaar ik heb de wagen nu +/- 7 maanden en hen nog maar +/-6000km wegens ziekte bepaalde tijd niet kunnen rijden vandaar
Wat is jullie mening hierover normaal volg ik ‘t onderhouds boekje
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
voor olie zou ik toch 15.000 km pakken als maximum (alez doe ik toch)
is het geld nu toch ook niet
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad. Als je de turbo heel wil houden niet meer dan 15000 km rijden tussen oliewissels door.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Oke bedankt dan ga ik mij daar aan houden 15000km en doe oliepeil controle elke 2500km
is het zelfde als met mijn Bx turbo deed ik ook elke 15000km en na de rit nog enkele sec stationair laten draaien vooraleer motor stil te leggen
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
ja doe ik met de c4 ook altijd even stationair draaien voor ik hem afzet.
en mijnes is een benzine wagen dan.
bij jou is het zoizo verplicht dat te doen,om da turbo af te koelen.
ook voor ik ga rijden ongeacht het weer is het niet starten en meteen weg.
ik laat hem altijd enkele sec stationair voor ik hem in versnelling zet.
dit omdat zoizo bij de 1st krukkas omwenteling al rijden niet ideaal is.
bij sommige mercedessen is dit zelf verplicht.
tuurlijk als je u auto start en dan je autogordel nog om moet,isdat ook prima
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
De mijne geeft 20.000 km. aan. Zowel de bc, MyCtroen, als het service-kaartje van de dealer vermelden dat.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
kan je prima doen,iedereen kiest zelf wat hij of zij met zijn wagen doet.
ik speel op safe,beter teveel dan te weinig vernieuwen..
olie dient niet enkel voor tze wrijving tussen zuiger en wanden te verminderen maar vangt ook vuil oid op.
dus na 15.000 km is dit zeker geen overbodige luxe dit te vernieuwen.
maar ik snap best,dat iedereen anders redeneert,ik ken er ook die jaren met dezelfde olie rijden.
dat noemt men eige keuze he
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Hangt van verschillende situaties af he, hoeveel kilomters doe je per jaar, veel snelwegkilomters of toch vrij veel secundaire wegen en binnenstad, .....
Naar gelang die criteria kan je best nagaan wat in jou geval de beste optie is.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De 1.6 HDi begon met een service interval van 30 duizend kilometer maar vanwege problemen aan turbo’s door gebrek aan smering is dit terug gebracht naar een interval van 20 duizend kilometer.
Alhoewel het mij raadzaam lijkt deze interval in acht te nemen lijkt het me wat overdreven om elke 15 duizend kilometer de olie te verwisselen. Zeker bij normaal (dus niet zeer intensief) gebruik.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ow dat is nieuw voor mij…
sinds 2005 rij ik 1.6 HDi en de onderhouds interval was 20k
echter door problemen met de turbo;s is dit verlaagd naar 15K
tevens is er 0.5 liter meer olie in de blok aanwezig.. en een andere peilstok geplaatst..
dus ipv 3.7 liter zit er vanaf 2008 geloof ik 4.3 liter olie in het blok…
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wellicht dat er ook weer verschillen zijn per voertuig, motortype en land.. De Berlingo II en 307 waar ik veel mee rijd hebben een 1.6 HDi met beiden een interval van 20K..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 09-01-2012
- (Grand) C4 Picasso Business Lounge
Mijn C4 Exclusive 1.6eHDI 15.000km
2d schreef:Wellicht dat er ook weer verschillen zijn per voertuig, motortype en land.. De Berlingo II en 307 waar ik veel mee rijd hebben een 1.6 HDi met beiden een interval van 20K..
nee hoor, dat staat idd in het onderhoudsboekje…20000km
maar als je een dealer om advies vraagt (vraag oldenhage , hier actief op het forum) dan zal die aangeven 15000km.
deze motor ligt ook in de ford, en ik weet van mijn dealer dat ford het oliepeil gewoon op 3.7 liter heeft gelaten..
(maar dat kan ondertussen ook al aangepast zijn.)
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Dat van de 30.000 naar 20.000 zoals 2d al zei wist ik al lang.
Maar over die 15.000 heb ik nog nooit iets gehoord.
Ik mag in ieder geval volgens de indicator in mijn C4 nog een dikke 5.000 km doen, maar ik ga binnen een 2.000 km zien om hem op onderhoud te laten gaan.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
hallo,iedereen kiest waneer hij/zij binnen gaat he.
ik ben liever te vroeg dan te laat en moet me niet eens zorgen maken over een turbo oid.
heb zelf een benzine motor. en toch is zijn vorige olie door de garage er na 8000 km weer uit gedaan.
zegt waarschijnlijk al veel over de qualiteit van de olie overigens.
maar normaal genomen doe ik het zelf met goede olie (castrol,valvoline,shell,oid) en dan gaan ze er na 15 000 km af.
in mijn geval is dat na een jaar rijden,dus zeker niet overbodig.
met mijn vorige wagen deed ik ook 40.000 km op een jaar meerdeels snelweg maar ook na 15 k ging ze er af met telkens nieuwe oliefilter,en als je het zelf doet kost het haast geen drol.
maar idd citroen is terug gekomen op bepaalde km standen (hadden gister nog over in avondles)
dit omdat er toch zoizo vuiligheid in de olie komt bvb diesels komt er hoe dan ook wat diesel in de olie en dus zoizo wat vuiligheid.
gezien de turbo zo kleine oliekanalen heeft,gingen ze volgens citroen belgie terug op 20.000 km.
maar meerendeel van de dealers raden idd ook rond de 15.000 km.
en gebruik qualiteits olie en juiste olie dan komt alles snor denk ik zo
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Ik ga altijd bij eene kennis op onderhoud.
Deed dat bij mijn vorige auto (Citroën Saxo) ook al, die Saxo heeft nooit de binnenkant van een merkgarage gezien.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)