de sloten van mijn cx zijn allemaal vastgevroren. Sleutel beweegt maar mechaniek wil niet ontsluiten. Heb een fohn er op gezet voor ca 10 minuten maar werkt niet. Tips waar ik de warme straal op zou moeten richten? Op het slot of juist ergens anders?
Groet, Dennis
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wellicht waar de deur dicht valt tegen de auto zelf?
Is dat de laatste tijd wel ingespoten bij onderhoud van de auto? Als het gewoon lekker vettig is zal het niet zo snel bevriezen.
inmiddels opgelost… kwestie van de fohn niet op het slot houden maar op het mechanisme aan de zijkant van de deur… daarna moesten de bevroren rubbers nog ontdooid worden maar hij is open en startte in twee keer!!!
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976
dat heb ik inderdaad nu gedaan Arjan, ik heb met vet de rubbers wat vettig gemaakt en het slot goed ingevet en lopend gemaakt… was blijkbaar nog niet echt eerder gebeurt… niet door mij want ik heb de auto pas een paar maanden… Thanx voor je reactie, het was precies wat jij zei!
Dennis
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik doe em nu niet meer op slot. wel helpt om het hele slot in dik vet te blubberen maar dan moet je de deur open maken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij het omdraaien van de sleutel ontgrendeld de cv met een vrolijk “klok” geluid. Maar jammer de deuren nog steeds op slot.. Het is me toch elke dag weer gelukt door met een beheerst ritmisch stompen tegen de deurgreep de deur te openen. Noem het karakter… net als die flauwe verwrming, das eigenlijk gewoon afzien. Gelukkig volgende week weer beter weer!
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
daarom moet je, je auto voor bereiden op de winter, en niet in de winter, zoals 60% van de nederlanders, en dan masaal, maandag om 8uur de anwb gaan bellen.dit is niet kwaad bedoeld, je hebt immers alleen je zelf ermee, we worden met zijn alle gewoon te makelijk, vertel maar eens hoe vaak loop jij om je auto om te kijken, of alle verlichting het nog doet. en als je wordt aan gehouden is het en












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi dat het opgelost is!
Waar olie/vet zit, zit over het algemeen geen vocht dus bevriest het niet
samuel schreef:net als die flauwe verwrming, das eigenlijk gewoon afzien.
Als de verwarming bij een CX goed is wordt het gewoon bloedheet, in mijn CX kan ik de verwarming echt niet voluit laten staan, terwijl ik over het algemeen in een vrij warme auto zit volgens diverse bijrijders
Tja als ie goed is…. Met S1 modellen nooit een probleem gehead met de verwarming. S2 met schoon en uitgeloogd koelsysteem, nieuwe verwarmings radiateur, nieuwe en werkende thermostaat en volledig werkend kleppenhuis…. nog niet echt overdadig warm als het vriest. Ik heb nog nooit een S2 meegemaakt met een heftige verwarming. Het is een flauw systeem! Wellicht dat een slimme modificatie een en ander kan verbeteren? Och what the hack het is zo weer beter weer.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Arjan Verkade schreef:Mooi dat het opgelost is!
Waar olie/vet zit, zit over het algemeen geen vocht dus bevriest het nietsamuel schreef:net als die flauwe verwrming, das eigenlijk gewoon afzien.
Als de verwarming bij een CX goed is wordt het gewoon bloedheet, in mijn CX kan ik de verwarming echt niet voluit laten staan, terwijl ik over het algemeen in een vrij warme auto zit volgens diverse bijrijders
Afgelopen weken weer een paar duizend kilometer gereden,maar met -15 wordt de CX serie 2 niet goed warm.
Ookal is mijn systeem recent nagekeken.
Het duurd al 10 kilometer voor er iets warme lucht komt.
Nu ben ik geen koukleum maar heet is toch echt iets anders.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
@Samuel, die slimme modificatie is er… Ik sprak op de veerbollenparty iemand die een oud ‘service bulletin’ van Citroen had gevonden waar er over een modificatie werd gesproken met betrekking tot de kachelmotor. Ze raadden aan een ander (sterker) type kachelmotor te monteren, ik meen dat deze ook in een bepaald type BMW zit/zat (E34?), het is een kachelmotor van Bosch.
Enige nadeel is dat als je ‘m al kan vinden, je hele dashboard eruit moet om ‘m te monteren…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
25trd schreef:@Samuel, die slimme modificatie is er… Ik sprak op de veerbollenparty iemand die een oud ‘service bulletin’ van Citroen had gevonden waar er over een modificatie werd gesproken met betrekking tot de kachelmotor. Ze raadden aan een ander (sterker) type kachelmotor te monteren, ik meen dat deze ook in een bepaald type BMW zit/zat (E34?), het is een kachelmotor van Bosch.
Enige nadeel is dat als je ‘m al kan vinden, je hele dashboard eruit moet om ‘m te monteren…
Je motor zit toch aan de voorkant ,reservewiel weg huisje los en je kunt de motor eruit nemen.
Recent nog gedaan
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Het duurt in mijn CX ook zeker wel een paar kilometer voordat je de warmte voelt, maar vervolgens wordt het echt wel heel erg warm hoor.
Mijn deuren zitten nu vastgevroren omdat ik de auto heb gewassen (de pekel moest er echt even af), maar gelukkig zet de dooi in.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
25trd schreef:ik meen dat deze ook in een bepaald type BMW zit/zat (E34?)...
E28. Te koop voor rond de 250 euro bij de bmw dealer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is geen ventilator probleem, die doet het gewoon. Niet dat daar nou een schokkende luchtstroom uitkomt als het kleppenhuis de luchtstroom door de verwarmingsradiator stuurt.
Ik denk dat de belangrijkste reden van de matige verwarming is dat er te weinig koelvloeistof door het verwarmingsradiateurtje stroomt. Dat radiateurtje wordt gewoon niet warm genoeg. Een aanpassing in de flow van de koelvloeistof kan m.i. verbetering brengen.
Update
modificatie van de ventilator
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
laatst bij het vervangen van de kachelradiator de boven en onderkant van de radiator een extra tochtstrip aangebracht zo zit het ding mooi klem en kan er geen lucht langs. Een ander accessoire is natuurlijk de luchthapper op de motorkap waardoor de ventilatie capaciteit verbeterd.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973