Hallo,
Ik heb een citroen xsara 1.4i bj. 2001.
Als ik rijd in deze auto maakt hij een slepend geluid rechts(klinkt als rechts).
Ik dacht eerst aan de versnellingsbak maar bij opschakelen zakt het geluid niet mee in de toeren.
Verder rijdt deze auto prima maar maak me toch wel een beetje zorgen hierover.
Iemand een idee wat dit kan zijn of ook deze ervaring gehad?
Onlangs is er een complete nieuwe koppelingsset in gemonteerd en had gehoopt dat hiermee het geluid ook verholpen zou zijn echter dit blijkt niet het geval.
Alvast bedankt!!
Totaal aantal Berichten: 1825
- Xsara Picasso 16-16v
dan denk je toch al gauw aan slepende remmen, dus dat de remblokken tegen de schijf blijft aanlopen, ook als er bv een roest rand aan de schijf zit, deze dan eraf slijpen,(zie schets). wat ik ook wel eens zie(lees) is dat er andere versnelingsbakolie ingedaan wordt, en het dan ook helpt, omdat het geluid van het difrencieel afkomtig is, maar dan wordt het geluid dan ook meestal erger als je de bocht in stuurd.
Beste Beremans,
Bedankt voor je reactie maar helaas heb ik dat uit kunnen sluiten.
Het komt echt van de bak kant maar aangezien het niet met schakelen in toerental verlaagd slaat mijn twijfel toe.
Is er misschien een lager aan de bakzijde van de aandrijfas wat dit probleem zou kunnen veroozaken?
Ik ben al op zoek geweest naar een exploded vieuw van de bak en aandrijfas maar deze is niet te vinden.
Ook in de vraagbaak kan ik het niet echt herleiden.
Totaal aantal Berichten: 1825
- Xsara Picasso 16-16v
het slepende geluid zal nooit afnemen in toerental geluid, want dan komt het geluid van de moter, alleen de ingaandeas van de versnelingsbak neemt in toerental af,want deze is gekopeld aan de moter. dit natuurlijk bij zelfde snelheid, als je op schakeld. het uiteinde van de aandrijfas steekt in het difrencieel, en die draait op 2lagers 1x links, 1x rechts, je hebt immers 2 aandrijfassen. dit geluid schijnt vaker voor te komen bij PSA,dus probeer dan eerst andere olie.kost je 20euro. de reparatie van de lagers zal eerder richting 500euro liggen. ik weet dit omdat dit geluid bij mij ook is geconstanteerd, en ook de olie word vervangen. maar er zit natuurlijk ook een lager aan het wiel zijde, en ga natuurlijk niet zo maar wat vervangen, je moet het echt eerst vinden, waar het vandaan komt, een ding is zeker, als het een lager is, dan neemt het geluid toe waneer je een bocht indraait, want dan wordt het lager belast, en neemt het geluid toe. dus harder. en geluiden onder de auto zijn altijd lastig te vinden, dit doen we gewoon vaak op de brug met de voorwielen los van het plateau ongeveer 4cm, meschien loopt er wel gewoon iets tegen de aandrijfas aan, of is het de aandrijfas zelf met zijn homekneets.
Bedankt voor je reactie.
Ik weet zeker dat het niet aan de wiellagerkant zit maar aan de bakkant.
Ik zal dan ook zeker eerst de olie vervangen en kijken wat hij dan doet voordat, ik verdere stappen onderneem.
Nogmaals bedankt!!