Welke benzine tanken jullie mede DS3 Racing bezitters?
In het instructieboekje en op de tankdeksel staat aangegeven dat er 98 getankt dient te worden. Ook de dealer gaf dit bij aflevering aan. Maar wat tanken jullie?
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
maakt bijna geen verschil 95 of 98 het enige is het octaan gehalte in de 98 iets hogere verbranding maar echt veel verschil zal je niet voelen wel in je portefuie grtz
Het hogere octaan gehalte zorgt ervoor dat de motor minder snel zal gaan pingelen.
(pingelen sloopt je motor, hoe goed de sensoren in de THP zijn die dit detecteren, weet ik niet)
Op het moment dat een motor een hogere compressie heeft, kan ie sneller gaan pingelen.
Met een minder brandbare benzine (98 RON) is de kans daarop minder.
Dus als je safe wil gaan, 98 tanken.
Mocht je weinig in de hogere toerentallen rijden, zou je 95 kunnen tanken.
Je kan ze ook door elkaar gebruiken. Zegmaar 1x 98 tanken en 2x 95.
Mocht je flink gaan gassen, dan 98.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Ik tank alleen 98, staat ook op de sticker aan de binnenzijde van het tankklepje.
Snap de achtergrond van deze vraag niet, als men een Racing aanschaft, ga je dan het verbruik in de gaten houden??.
Besparen op benzine, met de kans dat je motor gaat pingelen.
gooi er gewoon kerosine in ,, dan zal je zien wat voor een vliegmachine je krijgt! wel maar 50 km ofzo
Wie mooi wil zijn, moet ....
(en in dat geval is het: wie heeeeel erg mooi wil zijn, moet ...)
Kerosine, is misschien er toch iets over, maar wat zou die doen met een octaan van 100.
twas maar een grapje maar heb het vroeger wel eens geprobeerd met een camino brommertje man man dat ding vloog voorruit, maar niet voor lang
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Heeey Iwanb
Deze vraag had ik ook toen ik de racing kreeg.
Ik tank nu alleen Shell feul save ((98)) of bij de BP. hoe hij daar heet weet ik niet.
Heb hiervoor via google gekeken en gevonden via een motortunings forum dat:
Shell rond de octaan 98 zit en BP al richting de octaan 100 gaat.
De andere vervangers van de oude ‘98 die zitten tussen de 95 en 97 octaan in..
waarom ik het doe is wat Scottie zegt.
de racing vind het niet fijn om 95 te krijgen.
Ik heb het ook geprobeerd en het volgende ondervonden.
- Bij koude start loopt de motor nog al rauw.
- Lekker doortrekken bij warme motor loopt niet zo vlot. hij pakt niet makkelijk zeg maar
- en het verbruik bij ‘98 is 1:14,2 ongeveer en bij ‘95 is dat rond de 1:12,7
is door een motortuner binnen mijn eigen autoclub aangetoont dat een hoogvermogende motor als de racing het een 10 tot 15 PK kan schelen tussen de ‘95 en ‘98
ben net terug van mijn schoonouder en daar zag ik een pomp waar maar 4ct verschil zat tussen ‘95 en ‘98.
keuze was voor mij al gemaakt maar met zo weinig verschil nog sneller.
Johein schreef:Snap de achtergrond van deze vraag niet, als men een Racing aanschaft, ga je dan het verbruik in de gaten houden??
Inderdaad, dat doe je niet… Deze vraag komt dan ook voort uit interesse in en de ervaringen van andere Racing rijders. Niet zo gek toch, op een forum?
Iedereen bedankt voor de reacties tot dusver!
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Ik tank 98 [ als dat mogelijk is, wordt steeds moeilijker ]
Ik heb altijd 1 flesje van Wijnn’s octan boost 10+ in de auto liggen.
Een flesje is genoeg voor 1 volle tank, en je kan dan gewoon 95 tanken.
Groetjes Eric.
En wat is de kostprijs van zo’n busje, hier kan je nog zonder problemen 98 tanken(Belgie), maar dit is wel een goeie tip. Voor het geval je alleen 95 vindt. Dacht dat dit allen bij oldtimers werd toegepast, zo zie je maar, nooit te oud om bij te leren.
wat als je zo een busje bij 98 benzine doet nog beter of overdreven?
Johein schreef:En wat is de kostprijs van zo’n busje, hier kan je nog zonder problemen 98 tanken(Belgie), maar dit is wel een goeie tip. Voor het geval je alleen 95 vindt. Dacht dat dit allen bij oldtimers werd toegepast, zo zie je maar, nooit te oud om bij te leren.
De prijs is dacht ik 6.00 euro.
En dat je bij oldtimers doet is geen octan boost maar ik dacht loodvervanger.
Groetjes Eric…
Gerjan30 schreef:wat als je zo een busje bij 98 benzine doet nog beter of overdreven?
Dat kan ik denk dat je dan over de 100 octan gaat.
Laats hier in Veldhoven koste 98 1,81 per liter en dan nog zo’n flesje a 6,00, en ik denk dat dat voor deze auto niet veel uit maakt. Of je moet je hem kunnen laten mappen dan wel want dan laat je dat doen met octan 100.
Groetjes Eric…
Bedankt voor de reactie. Zie dat octaan 10+ zoiets als een noodoplossing (als men geen 98 Ron vind). ga dit een van de dagen aanschaffen en dit even wegbergen in handschoenkastje.