blue dolphin schreef:
is door een motortuner binnen mijn eigen autoclub aangetoont dat een hoogvermogende motor als de racing het een 10 tot 15 PK kan schelen tussen de ‘95 en ‘98.
Om hier maar even verder op in te haken.
Bij iedere wijziging heb ik mijn DS3 THP op de bank gehad.
Toen ik hem net had, zater er euro 95 in de tank en tankte ik dit ook.
Mijn DS3 is toen gemeten op 161pk en 270nm
Aansluitend heb ik een ITG Vervangingsfilter geplaatst.
Het vermogen was toen, met euro 95, 163pk en 280nm
Een paar maanden later, met BP Ultimate in de tank is hij gemeten op 170,9pk en 307nm
Buiten dat er toen wat meer km’s op de klok stonden is dit natuurlijk wel een redelijk groot verschil met euro 95
Alle tests zijn trouwens gedaan op eenzelfde manier!
- in 4e versnelling
- extra luchttoevoer vlak voor de testbank
- steeds dezelfde bank
- steeds hetzelfde percentage vermogensverlies
De gemeten vermogens zijn trouwens motorvermogens en geen vermogen op de wielen.
Er is gerekend met 12% verlies.
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
En herhaal de test nu eens met een stuk minder variabelen… dus: vergelijkbare km stand, zelfde temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk? Deze getalletjes op basis van zo’n tijdsinterval (met de nodige kilometers er bij) zeggen erbarmelijk weinig.
Test is beide keren gedaan in een dichte ruimte met dezelfde temperatuur (19 graden) en dezelfde luchtvochtigheid.
Luchtdruk weet ik niet.
Met dezelfde km stand lukt je natuurlijk nooit.
Maar geloof mij, 8pk en 27nm verschil krijg je echt niet alleen maar door een wat hogere km stand en een iets hogere of lagere temperatuur….
Feit is gewoon dat de modere motoren met pingelsensor en directe inspuiting (zoals de THP) beter presteren met hogere octaangetallen.
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 24-03-2011
- DS 3 Sport Chic 1.6 THP
98 is veel beter voor de verbranding in je motor, het hele spul blijft erdoor een stuk schoner.
Zelf tank ik alleen bij BP en dan de Ultimate variant, had een tijd terugveren stukje gelezen waaruit dus echt bleek dat het beter is voor je motor.
Tevens vindt je turbo dit lekkerder en zal die misschien langer mee gaan door de betere verbranding.
Bijkomstigheid is dat je door het tanken op ten duur meer KM kunt maken
Op Tinq 98 benzine loopt mijn Racing toch minder lekker als op Shell V Power of BP Ultimate….
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Klopt helemaal.
Dat gevoel had ik ook al.
tank nu eigenlijk alleen nog maar shell of bp.
of het moet echt niet anders kunnen.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
patrick83 schreef:98 is veel beter voor de verbranding in je motor, het hele spul blijft erdoor een stuk schoner.
Zelf tank ik alleen bij BP en dan de Ultimate variant, had een tijd terugveren stukje gelezen waaruit dus echt bleek dat het beter is voor je motor.
Tevens vindt je turbo dit lekkerder en zal die misschien langer mee gaan door de betere verbranding.Bijkomstigheid is dat je door het tanken op ten duur meer KM kunt maken
Dat de motor er wellicht iets fijner op draait zal wezen doordat er meer componenten in zitten, maar schoner is allang ontkracht. Diverse testen waarin een 98 of V-power op een klep wordt getest in vergelijking met 95. En het maakt geen donder uit, aanslag blijft even dik.
sterker nog, als je bij wijze van een ton hebt gereden op 98, en je gaat dan ineens 95 tanken, zal t blok meer gaan verbruiken om aan dezelfde eisen te kunnen blijven voldoen. Zoniet ook met olie het geval is.
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 24-03-2011
- DS 3 Sport Chic 1.6 THP
Frosty85 zie de onderstaande link.
http://www.bovagkrant.nl/home/42980-tno_bp_ultimate_werkt.html
Natuurlijk mag jij geloven wat jij wilt, en trouwens ik heb geen aandelen bij BP
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zulke benzines (V-power, Ultimate) bestaan uit twee delen:
RON 98 voor de (vroegere) efficiëntere ontsteking met daarmee een hoger rendement en toevoegingen om de frictie te verminderen en de inlaatkleppen schoon te houden. V-power is een RON 97, maar met hetzelfde idee.
De toevoegingen die o.a. de frictie moeten verminderen zorgen voor de (extra) verbrandingsresten bij een rustige rijstijl, bij een sportieve rijstijl wordt dit wel een stuk beter verbrand.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Ik vind deze test geloofwaardiger
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/dure-premium-benzine-rijdt-niet-zuiniger/speel/1/
Kassa is wat dat betreft compleet onafhankelijk van de autobranche en zij bewijzen het tegendeel
Zalig ontnuchterend
Tank trouwens standaard ‘wit’, net weer voor minder dan 1,40 de liter de tank gevuld bij de Makro.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Het bewijst gewoon wat een bullshit je allemaal kopen kan.
mensen zijn gevoelig voor marketing
Mijn Racing stottert af en toe als ie koud is, dan wil het gaspedaal niet echt reageren. Herkenbaar?
Ik tank sinds vorige week (alleen nog maar) BP Ultimate.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Luchtdebietmeter stuk ???