Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Mijn racing doet het ook.
Mij is verteld dat er tenopzichte van de 200pk THP motor uit de DS4? of C4? het gas sneller en iets krachtiger reageert.
doordat er iets anders met de turbodruk of oonderdruk is gedaan?
En ja met een koude motor is de racing daar wat gevoeliger voor.
zeker met de 95 brandstof.
Het is inderdaad alleen bij een koude motor, maar ik tank uiteraard 98. Het is dus niks spannends lijkt me?
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Frosty85 schreef:Ik vind deze test geloofwaardiger
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/dure-premium-benzine-rijdt-niet-zuiniger/speel/1/
Kassa is wat dat betreft compleet onafhankelijk van de autobranche en zij bewijzen het tegendeel
Dat premium benzine niet zuiniger rijdt geloof ik gelijk!
Echter……
Ze doen hier maar een kleine test.
Stel: ik rij een Citroën C1, heeft geen hoog vermogen, heeft geen directe inspuiting en presteert op euro 95 al op zijn max. dus geen noodzaak voor euro 98
Sterker nog, het motormanagement regelt ook niet bij als er 98 getankt wordt.
Hier heeft het dus duidelijk geen nut om 98 te tanken.
Optie 2: ik rij een Citroën DS3 THP, heeft een moderne motor met directe inspuiting en in de ECU wordt er bijgeregeld zodra er meer als euro 95 wordt getankt.
Een hoger octaangetal betekent minder kans op pingelen bij motoren met een hoger vermogen, dus de ECU regelt bepaalde waarden af op de andere brandstof.
Omgekeerd is het ook zo, tank Octaan 92 en er zal naar beneden bijgeregeld worden.
Octaan 98 bij de direct ingespoten motor betekent een fijnere / betere verbranding wat weer betekent dat er meer efficiëntie is. (meer vermogen en beter verbruik)
Nog een feit over de Premium brandstof.
Ze zeggen altijd dat dit tot een schonere motor leidt…
Echter ligt de waarheid weer in het midden.
Bij indirect ingespoten motoren (bijv. bij de C1) gaat de brandstof ook langs de inlaatkleppen + een gedeelte van het inlaattraject, dus kunnen die inderdaad gereinigd worden door het reinigingsmiddel in de premium brandstof.
Bij de DS3 hebben we echter directe inspuiting, de brandstof gaat direct de cilinders in en dus niet meer langs de inlaatkleppen, dus worden ook niet meer gereinigd door de brandstof.
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Frosty85 schreef:Ik vind deze test geloofwaardiger
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/dure-premium-benzine-rijdt-niet-zuiniger/speel/1/
Kassa is wat dat betreft compleet onafhankelijk van de autobranche en zij bewijzen het tegendeel
Sorry, maar als er 1 bron niet betrouwbaar is dan is het kassa wel. Veel dingen die ze roepen klopt geen reet van.
Feit is dat er geen enkele brandstofleverancier middels wetenschappelijk verantwoord en onafhankelijk onderzoek hun eigen claims wat betreft schonere verbranding/betere prestaties/gunstiger verbruik heeft kunnen aantonen.
Het is allemaal marketing bullshit, heb in ‘t verleden al vele malen smakelijk gelachen om vrienden. kennissen en familie die verheugd vertelden over de sprong in prestaties die ze meemaakten na het tanken van premium brandstof.
Het verste op mijn euro kom ik gewoon door te tanken bij de witte pomp/Tango/Tinq, e.d.. Doe dit al vele jaren en rij 60.000 km per jaar. Nog nooit pech gehad aan kop/kleppen/brandstofsysteem.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
O ja: beste bescherming tegen problemen in brandstofkanaal: niet je tank tot de laatste druppel leegrijden, er vormt zich altijd wat troep in de loop der tijd onderin je tank.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
Bij autoweek een Ferrari op de rollenbank,ik weet het is geen DS3,maar ze zeggen wel degenlijk dat het uitmaakt of je 98 of 95 tankt scheelt bij een Ferrari 40 pk of het met een DS3 ook zo is?
http://www.autoweek.nl/video/2800/op-rollenbank-ferrari-f430-f1-spider
DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI
Verschil tussen 95 en 98 benzine geloof ik meteen. Je hebt zelfs benzines met octaan boven de 100.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Mijn Racing loopt zuiniger en beter op 98 benzine. Zelfde principe als bij de Ferarri uit het Autoweek filmpje.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0