hallo
ik heb mijn citroen ax nu al 3 jaar
toen ik hem kocht ging er een mangement lampje branden
citroen garage geweest en die heeft de auto uitgelezen en zei nou geeft niks aan maar je lambasonde die zal wel vervangen moeten worden, en dat hebben ze gedaan maar ja volgende dag brande die al weer. ben niet terug gegaan omdat ik het gevoel had dat ze hem niet vervangen hadden, maar gewoon schoongemaakt (hij vertelde me we maken hem ff schoon en daarna vertelde die ik heb er een 2de hands ingedaan)(200 euro betaald)
toen bij een andere garage geweest en die vertelde me ja bij die axsjes dat is vaak de (bobine) (dat ding waar alle bougiedoppen opzitten)(100 euro betaald)heb daarna gebeld met de garage en verteld dat het lampje toch weer aanging, maar kreeg het idee dat die er geen zin meer in had
maar weer doorgereden toen kwam de apk ik dacht nou die komt er niet doorheen met die snelle motor loop, maar ja hoor goedgekeurd(liep op dat moment weer eens normaal)
weer bij een garage geweest en wat die heeft gedaan weet ik niet (kosten 125)
liep weer een tijdje goed en daarna weer niet
apk kwam er weer aan dus ik weer naar een garage maar ook omdat mijn lapmje van de accu ging branden, die garage man vertelde me ja zou best wel kunnen dat ded auto door de dynamo niet lekker liep maar ik zal je cabarateur ook eens vervangen
nou auto was weer klaar auto opgehaald was weer voor 1 jaar apk gekeurt en hij zei ja heb nw cabarateur erop gezet maar daarna heb ik je oude er weer opgezet en schoongemaakt, lampje brand niet meer en loopt stationair normaal het enige als die koud is gaat die schokken
nou 2 dagen later had ik de autro nodig en het lijkt of de choke blijft hangen en als die zoveel toeren maakt gaat het magement lampje ook weer branden maar deze keer hooguit 3 minuten.
wie weet raad ? woon in de buurt van zuidhorn
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Volgens mij zijn alleen de sportieve AX’jes nog geleverd met een carburateur en misschien vroege producties ook nog, dat weet ik niet. Watvoor AX is het en uit welk bouwjaar? Misschien even een fotootje posten van de motor.
Aangezien je het over een motormanagement lampje en een lambdasonde hebt ga ik er vanuit dat het gewoon een injectie is.
En ik denk bij de storingen die je noemt als eerste aan problemen met de gaskleppotmeter en/of de stappenmotor.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Beginnen met fout uitlezen en daarna resetten van de ECU.
Is vast wel iemand in jouw regio, die dat voor je kan doen.
Stel je vraag anders ook even op http://www.axclub.net , daar zijn de AX-fanaten erg actief.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Waar Zuidhorn ligt weet ik zo één-twee-drie niet, maar wat ik zo lees is er een hoop onzinnig werk verricht…en betaald.
Ga in de vrede naar een garage waar ze verstand van auto’s hebben want ik ben bang dat je gigantisch wordt genaaid door de bedrijven waar je al bent geweest.
Ten eerste: een monteur die een carburateur denkt te moeten verwisselen in een auto met injectiesysteem is een dikke prutser.
Alle AX-jes ná september 1991 hebben een injectiesysteem, dus alleen de allereerste bouwjaren (1986-91) zijn nog van een carburateur voorzien.
Due: dat dynamo en bobine-verhaal is dikke onzin: als een dynamo niet voldoende laadt brandt er een rood acculampje op je dashboard.
Dat motormanagement-lampje dat nú brandt geeft aan dat de computer (ECU) een verkeerd of geen signaal van een onderdeel ontvangt, waardoor het in ‘nood-loop’ gaat draaien.
Een veel voorkomende oorzaak is een kapotte temperatuursensor, dat is die groene in of in de buurt van je thermostaathuis.
Dat is een sensor van ommenabij €20,- en daarme is meestal de kous af.
Een andere ook veel voorkomende oorzaak is een gaskleppositiometer, die zit aan de zijkant van je injectiehuis en heeft een sleepbaan-contact (net als bijvoorbeeld een tankvlotter).
Die wil wel eens kapot gaan, maar uit je verhaal lees ik dat er al het één en ander vervangen is (voor Jan-met-de-korte-achternaam).
Nogmaals: zoek een garage, geen hobbyboer.
Je kunt rustig mijn verhaal verifiëren door je klacht/probleem ook even op het AX-forum te posten, waarschijnlijk krijg je daar hetzelfde antwoord.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
dank jullie wel voor de reakties
het gaat om een citroen ax spot1.1 i van 1996 kilometerstand 106000 (de mijne is ook groen)
ik zal morgen even een foto van het motorblok maken
en die tip van zet de vraag ook even op de axclubnet, dat ga ik zeker doen (baat het niet dan schaad het niet)
en dat ik naar een goede garage moet gaan dat heb ik dus de eerste keer gedaan de citroen dealer in grijpskerk, waar ik voor een kapotte radiatorslang 80 euro moest betalen waar een half litertje koelvloeistof bij zat.en dan nog die lambdasonde, dus totaal 280 euro
maar wat is nu een goede garage???
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Soms drummie..is het handig als jezelf handig bent.
Dat bespaard je een hoop geld, want als er iéts goedkoop behoord te zijn dan is het wel AX-rijden..
Lees de ECU (boordcomputer) eens uit mbv de knippercode -> zó doe je dat.
Adhv de gevonden foutcode weet je wat er aan je autootjoe mankeert, zoals ik al aangaf is dat meestal de blauwe of groene temperatuursensor ergens in de buurt van je thermostaathuis, óf de gaskleppositiometer.
Welke van de twee nu de oorzaak is van het beroerde lopen kun je dus bepalen door uitlezing.
Lees dit topic anders even door.
“Wat is nu een goede garage?”
Daar is geen eenvoudig antwoord op te geven: de merkdealer behoort goed te zijn maar kent een hoger uurtarief, maar meestal voldoet een dorpsgarage prima zolang men weet wat men doet..
Iemand die niet weet hoe een handchoke werkt geeft mij al rugrillingen, maar ook ik weet dat niet iedereen oudere techniek (nog) kent..
‘Spirit of avant-garde’
hallo
heb de accupool eraf gehaald en na een uur er weer opgezet en ja dan loopt de motor weer normaal
ik laat het hier maar even bij en sluit deze treat dan ook af en wil iedereen bedanken voor de reakties…................