kachventilator doet raar
BX 1.4 TE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 04-02-2011

Gepost: 15 februari 2012 06:45 PM

de kachelventilator doet raar. Dat wil zeggen dat hij het vaak niet doet. Dit lost zich op door het portier de openen en met flink wat enthousiasme dicht te slaan, soms zijn twee pogingen nodig. Ook helpt het om de motorkap te openen en die dicht te laten vallen.
Als ie het eenmaal doet is het zaak om hem niet lager dan de eerste twee streepjes de zetten, dan slaat ie weer af, boven de eerste twee streepjes kun je rustig variëren met de blaaskracht.

Is dit de beruchte kachelweerstand? Of iets anders?

Oh ja, ik hoor de ventilator ook een beetje ‘rammelen’ als hij werkt.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 februari 2012 07:03 PM
  [ # 1 ]

Lijkt heel erg op een slecht contact. Dat wordt aardig zoeken!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
BX 1.4 TE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 04-02-2011

Gepost: 16 februari 2012 12:54 PM
  [ # 2 ]

Heb je ook tips waar te zoeken. Ik heb het middenpaneeltje al losgehad, en aan de witte schijf van de draaiknop zat een metalen dingetje, dat over de banen van het printplaatje gaat als je de knopt draait. Dit zat een beetje los, heb ik weer vastgelijmd, zonder resultaat.
Zijn er nog andere punten die makkelijk te bereiken zijn om te controleren?

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 16 februari 2012 01:28 PM
  [ # 3 ]

Ik denk dat je het probleem niet moet zoeken bij het bedienpaneeltje aangezien je de snelheid wel kunt regelen. Ik zou eens in de paravanbak kijken of je daar een brakke stekker verbinding hebt zitten, zelf moet ik daar even aan rommelen voordat de ventilator aanspringt. Het kan natuurlijk ook zijn, gezien de rammel, dat het hele spul aan het overlijden is.

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 16 februari 2012 01:42 PM
  [ # 4 ]

Versleten koolborstletjes van de aanjagermotor is ook mogelijk. Je kun aan de onderkant een gaatje boren en wd40 inspuiten. En anders even een andere unit erin schroeven, die zwarte kast in de paravan. Je kunt die kast er ook even uithalen, openmaken en het motortje smeren.

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 16 februari 2012 02:48 PM
  [ # 5 ]

Bekend probleem,

Ik heb het ooit opgelost door er uiteindelijk maar een nieuwe aanjager in te stoppen die ik nog over had van mijn donor BX. Ik was ooit ook begonnen met roestborstel en WD 40 etc. helaas verhielp ik het probleem dan maar voor enkele dagen. Uiteindelijk een andere aanjager erin gestopt en sindsdien heb ik nooit meer problemen ondervonden.

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 16 februari 2012 03:06 PM
  [ # 6 ]

Je kan wel meten of je goede input krijgt bij de fan. Stekker los en een voltmeter erop (op de kabel die dus de fan voedt, zit vlakbij de blower zelf). Op je bedieningspaneel de standen van de blowerknop verdraaien en kijken of je dat ziet op de Voltage uitslag op de voltmeter ( de range is vlgns mij gewoon 0-12V). Als dat storingsloos verloopt, kan het alleen nog maar in de fan zitten.

Profiel  
 
Keesjr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 16-09-2006

Gepost: 22 februari 2012 09:12 PM
  [ # 7 ]

Nou, de klacht en reparatie omschrijving lijkt me duidelijk, de kachelventilator loop gewoon heerlijk op z’n laatste benen, alles wat ie nog aan lucht verplaatsen kan zou ik zien als bonus!
Vlug op zoek naar een nieuwe(re) of in ieder geval goed werkende blazer, die geen dreun nodig heeft om aan het werk te gaan.

gun police bent u ook zo’n fan van de politie??

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 22 februari 2012 10:49 PM
  [ # 8 ]

Ik moet inmiddels de deur ook fors dichtgooien wil ik hem aankrijgen, maar ach dat mag ook wel een keer na 465000km haha. Gelukkig is het al niet zo koud meer!

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
BX 1.4 TE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 04-02-2011

Gepost: 23 februari 2012 06:24 PM
  [ # 9 ]

Als ik wat tijd heb ga ik de ventilator uitbouwen en er een andere inzetten. En eerst toch even kijken of dat weerstandje er nog een beetje fatsoenlijk eruitziet.

Bedankt voor de reacties!

Profiel  
 
BX 1.4 TE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 04-02-2011

Gepost: 23 februari 2012 06:25 PM
  [ # 10 ]

Maandagochtend blies het ding trouwens met zoveel overtuiging dat mijn haar er van in de war raakte bij wijze van spreken… wisselvallig typje

Profiel  
 
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 24 februari 2012 12:31 AM
  [ # 11 ]

Ach wisselvallig is leuk..en wat ik al eerder zei heel herkenbaar! Maarja of dat nou echt betrouwbaar is….het is mij wel overkomen dat de ventilatie uitviel in de file…erg irritant…Dus wat ik zeg z.s.m een andere goede ventilator inbouwen en gewoon genieten van die heerlijke windturbine die de lucht betrouwbaar en snel door de auto heen jaagt!! cheese

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook