Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Daar had ik nooit problemen mee eigenlijk. Ok hij zit strak maar dan zit hij ook goed vast.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
zitten gordels standaard op een achterbank van een 1.4?
Hier is later een gti interieur in gegaan en ik vermoed dat de gordels er niet origineel in horen. Wat ik oook probeer, ze zijn echt te kort die dingen
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
En, nog even terugkomend op vraag van de vorige pagina: alleen water in het koelsysteem gooien is niet verstandig. Je kunt het systeem er wel een of twee keer mee spoelen maar uiteindelijk vullen met kvs.
Ontluchten is niet moeilijk maar wel erg belangrijk. Vloeistof met luchtbellen koelt niet goed. Er zitten ontluchtingspunten op de hoogstgelegen plekken in het koelsysteem: tegen het schutoard, bovenop die kronkel in de slangen (die zit er speciaal in voor het ontluchten), op de radiator en volgens mij zit er soms nog een aan de zijkant van het motorblok, op de thermostaat, maar ik heb begrepen dat je daar beter af kunt blijven omdat het onderdeel vaak poreus is.
1. Koelvloeistof vullen met de ontluchtschroef van de radiator verwijderd. Vullen tot er vloeistof uit het gaatje voor de ontluchting komt.
2. De auto even starten en daarna weer uitzetten. Het vloeistofniveau zal gezakt zijn. Opnieuw vullen. Dit herhalen tot het niveau op peil blijft. Dan de schroef er weer opdraaien.
3. Auto starten en warm laten worden. Draai nu de ontluchting bij het schutboard open tot er lucht of vloeistof uitloopt. Zodra er vloeistof uitloopt is het goed en kun je de schroef weer dichtdraaien. Doe hetzelfde ook nog een keer bij de radiator. Laat de auto nog even lopen en ga dan de punten nog een keer bijlangs. Als overal alleen nog maar vloeistof uitkomt dan is het klaar.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10266
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Koelvloeistof voorkomt dat de cylinderkop langzaam wegcorrodeert, wat met leidingwater geheid gaat gebeuren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tipje: haal gewoon kant en klare koelvloeistof bij de Hema. Kost geen fluit (iets van 12 euro voor 5 liter, is zat) en doet het werk prima. Vullen met leidingwater is inderdaad niet verstandig, ivm de mineralen die nu eenmaal in leidingwater zitten. Je kan natuurlijk wel gedemineraliseerd water kopen (dat spul waar je ook je accu mee kan bijvullen, en dan bedoel ik NIET accuzuur), maar dan heb je nog geen vorstbescherming en het is nauwelijks goedkoper.
En misschien hebben ze bij de Action ook wel iets bruikbaars. Met motorolie moet je wat kritischer zijn, maar met koelvloeistof kan je gerust goedkoop spul gebruiken, zolang het maar geen kraanwater is.
Wat technische handboeken betreft: de vraagbaak van Olving (ISBN 90-201-2659-8) is een overzichtelijke beschrijving van de techniek, wel vind ik de uitleg soms erg beknopt voor de beginnende sleutelaar. Mijn BX bijbel is de Haynes Service and Repair Manual (Haynes 908, ISBN 1-85960-190-1). Helaas in het Engels, maar dat is mooie gelegenheid om je technische kennis van het Engels aan te scherpen. En als je Frans goed genoeg is kun je daar ook nog eea in vinden, maar ik ben op dat vlak nogal bleu vanwege mijn uitermate slechte beheersing van die op zich wel zeer mooie taal.
Ook op internet is zat te vinden, kijk bijvoorbeeld eens op http://citroen.tramontana.co.hu/technical-guide . Deze is vooral erg handig voor de hydraulica.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
winnetou schreef:... Je kan natuurlijk wel gedemineraliseerd water kopen (dat spul waar je ook je accu mee kan bijvullen, en dan bedoel ik NIET accuzuur)...
Ik kon er eerder stomweg even niet opkomen, maar ik bedoel hier natuurlijk gedestileerd water.
duidelijk verhaal, ik ga er koelvloeistof in gooien!
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Even een vraagje, dat Poorboy’s spul, werkt dat ook op mijn bumpers? Ik heb namelijk ongespoten bumpers….
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 27898
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit is voor de bumpers:
http://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Trim_Restorer_473ml_PB-TR16_100730.aspx
Ook goed voor: banden, rubbers, kunstof zijstrips, handgrepen.
Ik heb er al eens op een rode BX met witte/roze bumpers weer aardig rood gekregen, dat was slechts 1 behandeling
Wel eerst goed ontvetten voor een langer resultaat.
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 19-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.4i berline Image
Arjan75 schreef:de garage waar ik normaal kiom sleutelt liever niet aan lhm l;eidingen..
Iemand een idee waar ik omgeving rotterdam het beste de lekkende lhm-leiding kan laten vervangen??
In Barendrecht zit Vogelaar, dat is een Citroën specialist. lekker dichtbij.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
In Krimpen a.d. IJssel zit garage de Pee,
Van oudsher Citroen specialist.
Slang LHM kon inderdaad gewoon gerepareerd worden zonder al te veel moeite. Verder een aandrijfhoes moeten vervangen want die was gescheurd.
Nu is alles dus weer perfect voor zover ik in de gaten heb.
Vraag;
Is het mogelijk om er achteraf stuurbekrachtiging in te zetten?
1.4
Nog een vraag;
Wat ik n de onderhoudshistorie kan terug vinden is in 2004 de distributieriem vervangen. Dat is natuurlijk wel een tijdje terug maar daarnaast heeft die riem pas 40.000 km gelopen.
wat is de onderhoudsinterval voor wat betreft zo een riem?
Arjan75 schreef:Nog een vraag;
Wat ik n de onderhoudshistorie kan terug vinden is in 2004 de distributieriem vervangen. Dat is natuurlijk wel een tijdje terug maar daarnaast heeft die riem pas 40.000 km gelopen.
wat is de onderhoudsinterval voor wat betreft zo een riem?
80.000km of 6 jaar.
Stuurbekrachtiging inbouwen kan, maar is een hoop werk voor een BX die eigenlijk zonder SB niet zwaar stuurt.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
hmmmz,
ermee naar de ardennen geweest, rijdt verder prima maar toch wel een probleempje…
Bij een lange file blijkt dat de auto toch wel heel erg rookt na stil te staan en weer op te trekken, blauwige rook. Zo erg eigenlijk dat je denkt van ‘‘uuhh sorry meneer achter mij’‘.
Nu wil ik best wat aan de auto uitgeven maar het moet niet te gortig gaan worden natuurlijk. Die distributie moet gedaan worden, banden gaan niet door de apk komen. Maar verder rijdt dat ding prima en heb ik geen klachten. Wat staat me nu waarschijnlijk weer te wachten met die rook, duur geintje? Ben al wat wezen googlen en dan kom je op klepseals uit.. klopt dat?