Hmmmzzzz,
Paar probleempjes erbij, denk dat het een enkeltje sloop / demonteerder zal gaan worden;
-witte rook uit uitlaat
-rook van onder de motorkap
-koelfan slaat niet aan
-boel kookt over
-die plastieken dingen op carberateur lagen eraf
-nog meer losse dingen die verband hielden met lucht, leek wel opgeblazen
tsja..
iemand misschien zoiets van maak je niet druk dit an dat en dan rijdt die weer gewoon of toch enkeltje naar bx hemel?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als je ‘m echt zat bent dan zou ik de bix eerst hier aanbieden voor een loop/sloopprijs. Geen idee hoe ie erbij staat want de fotolinks zijn allemaal dood.
- Witte rook uit de uitlaat is met dit weer heel normaal. Ik rijd met een luchtkoeler en dat pluimt nu ook kilometers lang.
- Rook vanonder de motorkap kan van alles zijn: lekkage in het koelsysteem, brakke radiatordop, te veel kvs bijgevuld enz.
- De fan die niet aanslaat komt meestal door een sensor die vuil is of slecht contact maakt. Het kan ook zijn dat je thermostaat niet meer werkt, dan blijft de radiateur koud/lauw terwijl de motor toch kookt. In dat geval blijft de fan ook uit omdat de sensor daarvoor in de radiateur.
- Losgeblazen dingen komt waarschijnlijk door backfire en dat is op zijn beurt meestal het gevolg van een timingprobleem of een verkeerd mengsel. Kwestie van afstellen.
- Blauwe rook en olieverbruik staat niet netjes maar je kunt er meestal oneindig lang mee doorrijden.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Wt zijn een beetje loop/sloop prijzen dan?
Er zit een prima GTI interieur in. Spektakelvelgen zitten erop (peugeot 205 gti) en verder is het allemaal vrij basic
Ik wil best nog wel wat tijd en moeite in de auto steken want hij rijdt verder erg lekker, hydraulisch systeem is op orde etc..
Wat is het stappenplan hiermee aan de slag te gaan? Te lang stationair lopen is overkoken (lang wachten vooor stoplichten dus) . Water in Radiateur is heet, lamp dash gaat branden maar ook weer snel uit en overal stoom onder motorkap.
Moet erbij zeggen dat ik vd zomer de rADIATOR heb vervangen en ipv koelvloeistof er water bij heb gedaan. Misschien dat dat een probleem was. Staat tegenover dat het in de radiator dus wel goed heet werd en ik geen constant brandende lamp had. Bijvullen hoefde ik ook maar maximaal 1 liter toen zat die weer vol. Ik verdenk nu dus toch de thermostaat. Maar is dat wel logisch gezien het water in de radiateur wel warm wordt? Is die thermostaat makkelijk te vervangen. Of moet ik eerst met andere dingen aan de slag om dingen uit te sluiten waarom ik opeens zo een koelprobleem heb?
Na het eerste ‘‘stoomritje’’ vanochtend heb ik de radiateur leeg laten lopen (middels slang rechtsonder) en gevuld met koelvloeistof. Ik schat dat ik zo een 4 liter erin heb moeten doen. Klopt dat een beetje met wat in het systeem hoort, een 1.4?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Werd je kachel goed warm? En gezien de temperaturen nu is water al helemaal uit den boze. Kans op bevriezen met eventueel grote schades tot gevolg.
Na het vullen met KVS netjes ontlucht ?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Ja de kachel werd goed warm.
Ik heb het systeem goed ontlucht op alle ontluchtingsplekken.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Hmmm, als ie “heet” is slaat de fan dan goed aan?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Nee, de fan doet dus helemaal niks. Kan de boel daar alleen dan van gaan overkoken? Begint dus ook pas te overkoken als ik stil sta voor stoplicht (en geen kant op kan). Ga ik weer rijden dan houdt het op met stomen van onder de motorkap, tot ik weer in de file / voor stoplicht sta.
De verwarmingskachel doet sinds paar dagen trouwens ook raar, die wil 85% vd tijd niet blazen, en dan doet ie het opeens weer eventjes om ermee te kappen.
misschien die fan sensors dus eerst eens nalopen..
Hoe pak je dat aan? Lostrekken beetje schuren en wat multispray of siliconenspray erop ofzo?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Er zit een sensor onderin de radiateur die de temperatuur meet om de fan aan te laten slaan, trek de stekker hieraf en verbind 2 punten door (3 hoekig, verbindt de bovenste punt met een van de twee onderste punten door en kijk of je fan aan slaat, de twee onderste “puntjes” zijn verschillende snelheden)
Dat van je kachel kunnen gecorrodeerde stekkerverbindingen zijn of een vieze/kapotte weerstand
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Volgens mij vriest het de laatste nachten tussen min 6 en min 16 graden .Waarschijnlijk is het meeste water in het koelsysteem nu wel bevroren.
dan werkt het koelsysteem niet meer zo als het zou moeten.Zou er zo niet mee blijven rijden, probeer de auto eerst maar eens te laten ontdooien.En dan maar eens kijken of er geen gescheurde slangen zijn. Vervolgens het water maar vervangen door koelvloeistof.
Hopelijk is er dan verder geen schade aangericht aan koppakking e.d.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Ok, thanks, ik ga daar mee aan de slag en houd jullie op de hoogte. Maar als die tijdens doorverbinden aanslaat dan is de stekkerverdinding op koelvloeistofreservoir dus gammel denk ik en dan moet je dat dus fiksen. Of zie ik dat verkeerd..?
Maar van een niet werkende fan kan je dus al een te heet wordende auto krijgen begrijp ik?
Thermostaat is waarschijnlijk niet boosdoener omdat kachel het wel gewoon doet.?
PeterW schreef:Volgens mij vriest het de laatste nachten tussen min 6 en min 16 graden .Waarschijnlijk is het meeste water in het koelsysteem nu wel bevroren.
dan werkt het koelsysteem niet meer zo als het zou moeten.Zou er zo niet mee blijven rijden, probeer de auto eerst maar eens te laten ontdooien.En dan maar eens kijken of er geen gescheurde slangen zijn. Vervolgens het water maar vervangen door koelvloeistof.
Hopelijk is er dan verder geen schade aangericht aan koppakking e.d.
Was ik ook niet van plan. Wacht sowieso tot het weer dooit.
KVS heb ik al vervangen. Moest circa 4 liter in. Klopt dat een beetje als je het systeem helemaal leeg hebt laten lopen. Dat zou dan wel ee redelijke indicatie moeten zijn of het systeem niet bevroren was (of weer ontdooit).
Een liter of vier koelvloeistof kan wel kloppen denk ik.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Als de fan aanslaat is alles ná de sensor in orde, zo niet dan moet je het in brakke stekkers etc gaan zoeken. Maar slecht functioneren van het koelsystemen door bevriezing is heel goed mogelijk, al zou je dan verwachten dat of de kachel of de radiateur koud blijft ivm geblokkeerde circulatie
Liter of 4 lijkt me ok
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
ik ga die fan eens inspecteren en kom erop terug.
Iedereen bedankt voor het meedenken en ik ben weer wat optimistischer, ga het toch allemaal weer even nalopen.