Aanschaf BX
Happytree
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 26 februari 2012 03:03 PM

Beste mede Citroen liefhebbers,

Ik zal me even kort voorstellen:

Ik ben Jordi ben 21 jaar en woon in Enschede, mijn Citroen liefhebberij begon pas op mijn 18e met mijn Citroen Ax 1.4 TGS gevolgd door wat anderen Axen (GTI, tussendoor nog een Peugeot 106 GTI gehad en sinds vorig jaar een 2cv special uit 85 in bezit.

Nu ben ik opzoek naar een leuke auto voor naast de 2cv. Ik overweeg een BX aangezien ik het altijd een erg gave auto heb gevonden, zowel qua techniek als de looks.

Nu heb ik hier al vaker wat rond gelezen en ook de informatie op de BX hyves gevonden dus de zwakke plekken moet ik evt. wel kunnen vinden.

Maar nu heeft mijn voorkeur een type 1 BX dit omdat deze belastingvrij zijn, ik ze mooier vind en zo heerlijk oud. Zitten er grote verschillen in betrouwbaarheid tussen de 1e types (bij voorkeur een 14/16) tegenover de latere types?

Profiel  

Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 678

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 26 februari 2012 03:07 PM
  [ # 1 ]

Goedzo Jordi! Je kiest voor de juiste auto, haha.

Voor zover ik begreep sinds mijn zoektocht naar een BX is dat een type1 behoorlijk roestgevoeliger is dan een type3. Dat is dus in ieder geval een kritisch punt!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5465

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 26 februari 2012 03:13 PM
  [ # 2 ]

Het verschil tussen type 1 en de types 2/3

-Type 1 (en 2) heeft geen gecoateleidingwerk dan type 3. Hierdoor zijn ze roestgevoelliger, waardoor een HLM lek groter is.

-Type 1 deuren zijn roestgevoelliger dan type 2 en 3 deuren. Als je een goeie type 1 deur ziet , dan is dit waarschijnlijk al een type 2/3 deur..

-De subframe (wielophanging) van een type 1, is ook gevoeliger voor roest dan type 2 en 3. (hoewel ik niet zeker weet of dat waar is)

-Interieur delen van de dashboard van een type 1 is moeilijk om te vinden.

-De verlichtingschakelaar van de type 1 is een gevoellig onderdeel, die vaak kapot gaat als er geen relais tussen zit. (deze worden achteraf door de eigenaar erin gezet)

Dit is wat ik weet van de verschillen..

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5465

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 26 februari 2012 03:18 PM
  [ # 3 ]

Voor de rest geldt voor de type 1,2 en 3 de volgende:

-Roest bij de binnenschermen bij de wielkasten voor en achter bij de achterportieren.

-Roest bij de A-stijlen en de deurschanieren.

-Roest in de kofferbak in de hoeken, vooral in de hoek waar de uitlaatsteun zit. (9 van de 10 keer is dit al door gerot!)

-Adals achter kunnen versleten zijn. Ze staan dan zo: /-\. Maar horen zo te zijn: l-l..

Profiel  

zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2039

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 26 februari 2012 07:30 PM
  [ # 4 ]

Als je alleen maar een type 1 koopt omdat ie belastingvrij is kom je bedrogen uit, dat ben je ruimtschoots kwijt aan extra onderhoud tov type 2 en 3. Je moet echt ( prettig ) gestoord zijn om een type 1 op de weg te houden joint

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 26 februari 2012 09:04 PM
  [ # 5 ]

Moah, type 2 en 3 zijn inmiddels ook al aardig op leeftijd, dus het verschil is volgens mij niet zo groot meer hoor. Een type 1 voor dagelijks gebruik kan volgens mij best, met dien verstande dat je -zoals bij elke dagelijks bereden klassieker- vooral je aandacht moet vestigen op het voorkomen en zsm behandelen van corrosie (oftewel roest). Investeer in een goede antiroestbehandeling, of je nou Dinitrol, Mike Sanders of hoe het spul ook mag heten gebruikt maakt niet eens zoveel uit. De manier waarop het verwerkt wordt is eigenlijk nog belangrijker.
En dan natuurlijk de dashboardschakelaars…. dat is een heel lastig punt. Er is nauwelijks nog aan te komen, en de kwaliteit is om te janken zo krakkemikkig. Persoonlijk ben ik dan ook meer een liefhebber van het veel praktischere en stevigere type2/3 dashboard, hoewel het type 1 dash zeker wel haar charmes heeft.

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 27 februari 2012 12:49 AM
  [ # 6 ]

Niet echt aan type 1 gerelateerd, stuurbekrachtiging (99,99% hetzelfde bij type 1/2/3). De stuurbekrachtiging is zeker geen ‘fragiel’ puntje bij de BX, dus om daarom een 16 TRS met stuurbekrachtiging te laten staan?

Ik rijd nu 3 jaar in een BX type 1, en het gaat alleen maar om roest, roest, roest, roest.. en de schakelaars op het dashboard Smile.

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 29 februari 2012 02:18 PM
  [ # 7 ]

Precies. Van de 4 BX-en die ik tot nu heb gehad hadden er 3 stuurbekrachtiging. Die hebben eigenlijk nooit problemen opgeleverd. Toen ik mijn TZD Turbo kocht had deze wel een wat hakerig werkende besturing, maar dat lag aan een gare remcommando. Als er iets mis is met de hydrauliek merk je het als eerste aan de stuurbekrachtiging die dan af en toe wegvalt.
Zoek gewoon een goede harde BX, en als het een type 1 is moet je de satelliet-schakelaars testen. De rest kan gefixt worden, en de BX is altijd met behoorlijk duurzame motoren geleverd. En de vroege types hadden nog geen ingewikkelde electronica aan boord, dus dat is ook geen punt van zorg.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook