Help! Ik krijg de kofferbak van mijn CX niet meer open; ook niet gewoon met de steutel.
Hoever ik de drukknop ook indruk, hij wil niet meer open…
Iemand een tip?
Zuur detail is dat mijn gereedschapskist achterin staat…. Grrr!
Met dank voor de suggesties,
Pieter

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dan zit er misschien iets geklemd tussen het haakje van de ‘vanger’ en de vergrendeling van de klep.
Achterbank eruit halen en met een lang voorwerp poeren/pielen/duwen wil nog weleens soelaas bieden.
De zitting til je er zo uit. Daarna met sleuteltje 10 (even lenen bij de buurman) twee boutjes onderaan de rugleuning los en dan gaat deze er ook uit.
Succes!
P.S. Nieuw hier? Welkom!
Stel jezelf anders eventjes voor:
Even voorstellen…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Heb hetzelfde meegemaakt en de achterbank verwijderen was geen optie ik kon nergens aan.Heb dan de kofferklep losgemaakt,heel voorzichtig (dit kan vanaf de buitenzijde) tussen de bovenste rand,daar kan je juist met de hand door met behulp van een potsleutel met verlengstuk de slotvanger losgemaakt.Dan het slotmechanisme gedemonteerd;er zitten twee staafjes in,de langste was afgebroken,deze vervangen,alles terug gemonteerd met hulp van de buurman en klaar was kees.Maar ik denk dat er al info over dit probleem ergens op het forum te vinden is…Het slot heb ik dan meegenomen naar mijn garagist,die heeft dan een nieuw staafje gemaakt en er in geplaatst.Bij het demonteren van de klep begin je eerst met het verwijderen van de verticale sierstrips links en rechts,als die er af zijn zie je de moertjes 2X links en rechts waarmee de boel kan losgemaakt worden en bij het terug monteren de klep kan geregeld worden.Deze werkzaamheden doe je best niet alleen,er zit toch wat spanning op dit carrosserie-onderdeel,ook opletten voor de gasveer en de bedrading van de kentekenplaatverlichting.Hopelijk is het wat duidelijk,deze handeling doe ik bijna blindelings maar uitleggen is een andere zaak natuurlijk..
Dit kan sneller denk ik,ik heb het zelf ook een paar keer meegemaakt dat een van de haakjes van het slotmechanisme eruit was gewipt.Wat ik dan doe is de twee lamphouders van de kentekenplaat verlichting eruit wippen en als je dan iemand ben met een stel kleine vingers dan kan je zo het mechanisme ontgrendelen uiteraard is het wel een handigheidje!!
Wat nu als de achterbank eruit is en dan staat er een LPG tank in de kofferbak? Mmmm das een goeie NOT. Als er idd iets is afgebroken of los licht in de overbrenging van de drukknop naar de sluithaak dan heb je volgens mij een echt probleem. De scharnieren heb je niet zomaar zonder schade los als de klep dicht zit. De sluithaak bout gaat ook niet echt handig los vanuit de passagiersruimte (zonder gastank). Als echt niks meer helpt? Met een flink stuk dikke as van binnen uit een gigantische ram op de sluithaak en hopen dat dat het enigste is dat schade oploopt?
edit
Daan heeft ervaring. Ja zo doe je dat…...<onthouden> In de wiki!
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik heb ook een keer een inwendig afgebroken stangetje gehad.
ook via de achterbank benaderd.
haakse ratel met verlengstuk er aan aan gebonden die slotbout onderaan (2e bijlage hierboven) losgemaakt, en de klep kon open.
stangetje vervangen door een reserve spaak van een fiets. die kan je aan 1 kant op zijn plek buigen, en aan de andere kant makkelijk stellen door te draaien.
truc via de kenteken plaat verlichting lijkt me ook handig. ik weet alleen niet 1-2-3 waar je moet inhaken daar.
iemand foto voor de TS ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Vanuit het interieur met een persluchtratel die met twee slanklemmen aan een stevige stok gebonden zit de bout van de sluithaak losdraaien lijkt ook nogal te doen.
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
Dank jullie wel voor de snelle reacties; super!! De truuk via de kentekenplaatverlichting bleek te werken en… de boel is open!
Alles met hulp van het illustere duo van mijn garage…
Nogmaals dank, Pieter
Zal wel niet helemaal meegevallen zijn maar wat blijkt een achterklep van een CX heb je binnen een mum van tijd open via dit truukje!!!maar het belangrijkste de klep is weer open perfect.
Is ook erg handig als je effe in de kofferbak van een collega cx rijder wil kijken.
En ik maar denken dat een op slot staande kofferbak een “veilige” kluis is. Blijkt een illusie….

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
tja….
via de nummerplaat verlichting is een leuk oplossing ! maar dat lukt denk ik niet als het trek stangetje beneden los is of gebroken (had ik dus eerder). en het lukt wel wel als het mechanisme wat uitgezakt is, en bovenaan de overbrenging net niet pakt.
dan zou je dus in het eerste geval alsnog via de een andere route er bij moeten zien te komen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De klep van een cx berline/prestige open krijgen is in alle gevallen bijzonder eenvoudig, maar het publiceren hoe lijkt me minder handig, dus als het gebeurt en de bovenstaande trucs werken niet gewoon pm’en.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Iets met het achterlicht toevallig?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
mmm, nu nog ff zo’n soort truukje voor de deur en voor het contactslot

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Kan je ook voor pm’en als je een cx hebt met de genoemde problemen. (Moet je er eerst effe eentje kopen, ik weet nog een mooie mrb vrije 20 met een ton er op )
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Doe geen moeite Sans, ik probeerde die truuk ook al, maar tevergeefs…. hij moet eerst zwaar opruimen die Gompy en een schuur huren en dan pas mag hij van zichzelf genieten van een CX.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D