C3 II 1.4 HDI Exclusive reageert soms iets te heftig
johan_braeken
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26

Gepost: 28 februari 2012 12:15 PM

Dag Allen,

Ik heb een C3 II 1.4 HDI met ongeveer 24.000 km op de teller.

Nu is het mij opgevallen dat soms, maar niet altijd, hij iets te heftig reageert bij een tikkeltje gas bijgeven.

Dit is slechts een klein beetje te merken bij het rijden, maar is zeer duidelijk voelbaar bij het gebruik van cruise control.

In plaats van een constante snelheid aan te houden, versnelt hij gedurende 2 seconden, om dan weer 2 seconden te vertragen, etc…
Dit doet zich voor bij alle snelheden en zowel in 4de als 5de versnelling.

Als je de cruise control op 70 km/h zet, dan pendelt de snelheid tussen 70 en 71 km/h.
Op zich is dat geen grote afwijking, maar omdat dat steeds afwisseld is in ongeveer 2 seconden, is het wel erg hinderlijk.

Dit is zowel bij het bergop rijden, als bij een vlakke weg.
Bergaf is het minder uitgesproken, maar nog steeds aanwezig.

Op de verbruiksmeter kan je dan duidelijk zien dat hij ook meer en dan weer minder verbruikt.
Ook Airco aan of uit maakt niets uit.

Bij het rijden met 120 km/h is het bijna niet merkbaar, maar toch heel lichtjes aanwezig.

Wat mij opgevallen is, dat het issue zich nog nooit heeft voorgedaan met een koude motor, en dat het bij een warme motor “plots” optreedt.

Je rijdt op cruise control zonder problemen, en ineens begint de snelheid te variëren.
Je zet dan de cruise control uit, en als je deze dan enkele kilometers verder terug aanzet, is het issue verdwenen.

Ik ben vrij zeker dat het niet de cruise control zelf is, omdat ik ten tijde van het probleem ook merk dat de auto iets heftiger reageert bij het lichtjes dieper indrukken van het gaspedaal.
Niet veel, maar toch merkbaar.

De garage heeft natuurlijk altijd gereden toen het issue zich niet voordeed, en er zijn ook geen foutodes.

Heeft er iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik vermoed ergens een sensor die soms een rare waarde doorgeeft, maar welke?

Profiel  

Gepost: 28 februari 2012 12:45 PM
  [ # 1 ]

Het kan helemaal iets anders zijn, maar ik heb lang geleden bij een CX turbodiesel eens het euvel gehad van valse lucht in de brandstoftoevoer. Daardoor galoppeerde de auto soms ook.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook