aan de verkeerslichten hou ik hem altijd met de voet op de rem, maar over het algemeen probeer ik zo weinig mogelijk te remmen, dus nooit echt volle kracht op het pedaal. vanwaar deze vraag?
Omdat schijven daarvan krom kunnen trekken.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
vind ik wel wat vreemd je mag dus je voet niet op je rem laten als je stil staat? bij mijn vorige auto had ik daar nogthans geen last van.
en dat was een auto van 97. en nu rijd ik met een nieuwe auto waarvan de remmen krom gaan staan door mijn voet op de rem te houden als ik stil sta?
kan ik niet geloven. gewoon slechte kwaliteit of slechte schijf vanuit het fabriek
@Gerjan
Het kan altijd gebeuren. Maar kromtrekken gebeurt door temperatuurverschillen. Dus kom je met 200km/u aanzetten vol in de remmen op het laatste moment in een plas en je houdt je rem vast koelt je schijf hard af behalve dat stukje waar je remblokken tegen je schijven zitten. Dan kunnen ze krom trekken. Bij normaal rijden is de kans erg klein hoor.
Gerjan30 schreef:gewoon slechte kwaliteit of slechte schijf vanuit het fabriek
Nee hoor, is een fenomeen van alle tijden. Wanneer je schijven warm zijn en je blijft een keer relatief lang bij een stoplicht stil staan dan koelt de schijf op de plek waar de remklauw het remblok op de schijf duwt in een ander tempo af dan de plekken die niet bedekt zijn.
Over een langere periode krijg je zo allemaal iets gebogen stukjes remschijf waardoor ze op een gegeven moment gaan trillen en de diagnose krom wordt gesteld.
En dus: niet gewoon slechte kwaliteit & ook geen slechte schijf vanuit de fabriek. Wij allen (berijders) oefenen gewoon meer invloed op de techniek uit dan je denkt, wanneer er iets kapot gaat kun je dat niet altijd 100% aan jezelf wijten, maar ook niet altijd 100% op een ander afschuiven.
Bedenk maar dat als je schokdempers vroegtijdig versleten zijn dit idd aan het materiaal kan liggen maar in mijn geval ook aan de 10 drempels die ik tegen kom wanneer ik de wijk uit rij en niet altijd stapvoets neem
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gerjan30 schreef:en dat was een auto van 97.
Die golf van 97 waar jij steeds aan refereert hebben wij ook gehad… die was na 10 jaar kuis verrot, had rondom gare dempers na slechts 160.000km en iedere 2 jaar nieuwe remcilinders en remvoeringen nodig. Dus breek me de bek niet open over kwaliteit want bij VW weten ze sinds 1990 ook niet meer wat dat is.
Dan even over krom trekkende schijven: het probleem zit hem ook deels in het feit dat er geen asbest meer in remblokken zit. Daardoor voeren de blokken de warmte al veel minder goed af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ok waterman
mij gaat het gewoon om je koopt een auto ter waarde van 2O OOO euro, je denkt dan de eerste 4 jaar heb je er geen stukken aan. heb hem sinds december vorig jaar en de remschijven begeven het al, ze schuren en zijn krom. Je koopt toch een nieuwe auto zodat je even gespaard blijft van onnodige uitgaven aan herstellingen daarom dat ik de zogenaamde golf verkocht heb die mij ondanks twee cardanassen op linker en rechter voorwiel en wat remblokken en handremkabel nooit in de steek gelaten heeft in die vele jaren. Begrijp me niet verkeerd ben tevreden over de DS3 maar zoveel geld en al dadelijk stukken vind ik niet echt normaal. iedereen kan daar wel een andere mening over hebben maar ok.
Een nieuwe auto kopen is geen garantie voor geen problemen.
Immers: jijzelf bepaalt hoe je met de auto omgaat. Zie mijn eerdere voorbeeld van schokdempers, ook de remschijven bepaal jijzeld voor het merendeel.
Oftewel: onderken dat naast de fabrikant ook jijzelf veel invloed uitoefent op hoe lang iets mee gaat.
Ik heb nu ruim een miljoen km achter de rug in meer dan 15 auto’s, heb nog nooit een remschijfreparatie, koppeling, versnellingsbak of turboreparatie gehad.
Kwestie van geluk? Ongetwijfeld een beetje. Maar nog veel meer een kwestie van eerbied hebben voor de techniek. Dus rustig rijden tot auto warm is, na blazen eerst nog halve minuut laten lopen, voet niet op de rem houden na stevig remmen (of wanneer ‘t nat is), et cetera.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Gerjan,
Mijn baas heeft een horloge gekocht… 5000 euro
Op zijn tweede dag loopt hij met zijn arm tegen een balie.
Stuk!
Voel je hem?
awel ik hou rekening met al deze zaken. auto rijden is mij met de paplepel in gegoten. inderdaad een beetje geluk hebben kan nooit kwaad.
Het is gewoon niet leuk zo’n dingen al zo snel voor te krijgen met mijn nieuwe auto waar ik toch wel heel trots op ben.
Zal er nog meer op gaan letten nu ivm de remmen.
ik blijf toch wel van mening iets wat nieuw is moet ook goed zijn en duurzaam en geen toekomstige problemen opleveren. Slijtage van onderdelen is niet te voorkomen dat is niet meer dan normaal maar niet na 5OOOkm. Ik rem niet hard ik ontzie mijn auto hij staat altijd in een garage dus niet in de regen of koude temperaturen en word vaak gewassen. Ik hoop dat dit het laatste is voor de komende jaren
yep rene
Als laatste: slijtage is iets anders als kromme schijven. Als de remschijven recht waren bij oplevering, dan mag je er van uitgaan dat de kromme schijven door jezelf veroorzaakt zijn.
Ik bedoel daarmee niet express he
1 keer pech hebben is voldoende: warme remschijf, vervolgens door plas rijden en bij stoplicht een minuutje de rem vasthouden KAN voldoende zijn. Of natuurlijk na stevige rit auto op handrem zetten, dat kan ook al een schijf krom trekken.
Hoe dan ook: gun je natuurlijk vanaf nu vooral veel rijplezier!
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
dus hoe sta jij stil aan de lichten als je hete schijven hebt? handrem is niet goed, voetrem is ook niet aan te raden dus blijven balanceren met de koppeling zodat die sneller verslijt dan?
Fred weet het
Voetje op de vloer.