Mijn Picassootje heeft er nu 106.000 km opzitten en is 10 jaar oud. Ik denk dat de distributie na 125.000km vervangen moet worden. Heeft er iemand een handleiding hoe dit te doen?
Beste soldaat,
Deze weekend nog de mijne vervangen.
Is zelf te doen, maarje moet toch iets van techniek kennen, zonder speciaal gereedschap te hebben
De riem op zijn eigen is twee keer niks, maar om daaraan te geraken mooet je onderdelen demonteren, waardoor ge veel tijd verliest, maar het hoort erbij.
Krukaspolie demonteren.
Motor blokeren.
Riem aftekenen met tipex t.h.v. krukas-en nokkenastandwiel.
Riemspanner ontspannen en de riem kan je eraf nemen.
Riem erop zetten.
Span de riem, tot dat je de riem ongeveer niet meer da 90 graden kan verdraaien.
Beste zijt er maar zeker van, als je twijfelt laat ge het maar beter doen, ik zeg het maar voor je eigen goed.
Gr.
Jantje
Ik heb nu 120.000 km maar mijn garagist zei mij dat ik dat moet laten doen op 12.000 km of wanneer de auto 10 jaar was. Ik heb het laten doen toen mijn auto 10 jaar was.
Een boek bestellen
http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Citroenrep19.html
Gewoon de volledig set bestellen met waterpomp, normaal gezien is er ook een handleiding bij.
Gr.
Jantje
En al geprobeerd
Zomaar,
En Soldaat, en wat zeggen ze, nog niet aan begonnen.
Enkele voorbeelden via you tube.
Of dat nu een citroen is of een andere merk, het principe is toch ongeveer hetzelfde
Het is door het te doen dat je het leert, heb je een beetje bang voor deze delicate werk, dan is het iets anders, anders laat je het doen in uw bijzijn,of probeer het zelf in bijzijn van iemand dat ervaring heeft met dit werk, als je iemand vind natuurlijk.
Gr.
Jantje
Ik heb eens geprobeerd om de distributiedeksel te verwijderen, maar ik kom niet bij de inbusbouten. Moet ik dan de motorsteun verwijderen en de motor in zijn geheel opkrikken? Welk gereedschap heb ik nodig om de nokkenasriemwiel en krukasriemwiel te kunnen blokkeren? Ik wil er binnenkort aan gaan beginnen.
Mijn distributiedeksel is gemonteerd met gewone bouten.
Motorsteun moet er zo wie zo eraf, anders krijg je de riem niet eraf.
Nokkenas had ik niet geblokeerd, wel gemerkt met tipex samen met de nokkenastandwiel.
Krukastandwiel had ik wel geblokeerd, zie vorige berichten, t.h.v. de vliegwiel.
Motor zelf gewoon ondersteunen, en wat betreft je inbusbouten, dat is iets anders, desnoods je inbussleutel verlengen door een buis aan te lassen zodat je sleutel langer is, anders een sleutel hiervoor bestellen, maar ik zou zeker de hele moetor toch niet uithalen.
Maar zijt er zeker 200 percent zeker van dat het je moet lukken, het blijkft een delicate werk.
Gr.
Jantje
Heb jij bij dit werk ook de waterpomp vervangen en zijn deze werkzaamheden zonder brug wel te doen? Bang ben ik niet, want ik sleutel al jaren, maar deze Picasso is even iets anders.
Waterpomp heb ik ook vervangen, zit maar met een paar boutjes vast, als alles toch open is kan je beter deze mee vervangen.
Als je distributiedeksel samen vast zit met de krukasbout, moet deze ook losgedraait worden (rechtse fijne draad) bij mijn Picasso 2.0 HDI toch, zit wel ferm goed vast moest zelf een buis gebruiken,en natuurlijk had ik dan de motor geblokeerd nadat ik de batterijklemmen had losgemaakt (veiligheid).
Een brug heb je eigenlijk niet nodig, maar gemakkelijker voor het werk, ik heb thuis een putje daarvoor.
Vindt het raar dat je moeilijk je inbus niet kan gebruiken voor het demonteren van je deksel, een dopsleutel met inbus neem ik aan, maar met een gewone inbussleutel moet het toch lukken, kan je anders een foto doorsturen van je distributiedeksel, dan kan ik het ook bekijken.
Gr.
Jantje
Jantje, ik heb je een Pb’tje gestuurd.
Gr Hans