Voor wat nare klusjes zit ik te kijken naar een puntlasapparaat. Ze zijn er op 220 en 380V. Dat laatste heeft vermoedelijk de voorkeur als je bijv. 4 lagen plaat in een keer op elkaar wilt lassen.
Heeft iemand ervaring met puntlasapparaten (niet stationair)?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Rustbuster geeft een leuke lascursus, specifiek gericht op puntlassen aan auto’s. Die kunnen je vast ook verklappen wat wijs is voor de klussen die jij in het verschiet hebt liggen. Maar krachtstroom lijkt me voor ‘blikwerk’ niet zo erg voor de hand te liggen.
neh, das proplassen. Lijkt er een beetje op. Maar blijft een beunige oplossing.
Maar bij puntlassen, heb ik begrepen, is het belangrijk om een goede las te hebben. De vraag is of een 220V toestel een paar mm plaatwerk voldoende kan verhitten zodat een goed smeltbad ontstaat.
Ik zal je vertellen dat voor plaatwerk lassen met een MIG toestel je 20 keer liever een 3 fasen toestel (380V) toestel kan hebben dan een enkelfase toestel (zowel in 220 als enkelfase 380v versie verkrijgbaar)
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Oh ja - da’s inderdaad proplassen. Puntlassen - je wilt het dus wel heel serieus aanpakken. Dan moet ik afhaken - geen verstand van.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik kan je wel vertellen dat een 220v apparaat eigenlijk ongeschikt is voor gebruik aan een auto. het werkt wel, maar bij lange na niet zo goed als een 380 apparaat. Als je 380 hebt, koop dan maar gewoon een 380 machine
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik vermoedde al zoiets, dan gaan we eens rustig rondkijken…..
380V is gelukkig beschikbaar.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Bij puntlassen dien je gebruik te maken van een 380v machine, met 220 volt ga je het niet redden.
En toch zijn jullie fout, ik heb in een laswinkel gewerkt en daar verkochten ze een 230V (lichtnet)puntlasser, ging perfect en veel handiger qua omvang als een 380V
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
A.s maandag ga ik een een multispot apparaat ophalen met deukentrekker en puntlastang (pneumatisch). Ik ben benieuwd.
ps. wel op krachtstroom
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Je wordt nog een professional!
Echt niet, blijft hobby. Moet wel leuk blijven he
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
op 230V kan je ook genoeg vermogen krijgen als je de boel op 25A af kan zekeren. Je hebt dan CEE wcd’s en stekker nodig (32A) en bekabeling die zwaar genoeg is en uiteraard een hoofdzekering die er dan niet meteen uit klapt.
Dan gaat het prima op één fase!
waar rook is, is…
LHM only!
Yep dat is de puntlasser die we toen verkochten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017