Ree schreef:Waarom tap je de olie niet even af en vul je de motor de juiste hoeveelheid? Nu rij je misschien met te veel olie of ga je zaterdag misschien voor niks de oliedruk meten.
Omdat ik het een gekloot op straat vind. Bak eronder die dan tot zijn nek vol loopt met hete olie. Waar laat ik die zooi. Ik ben echt zon iemand die de helft van die bak op straat flikkert inplaats van in een jerrycan ofzo. Vanochtend ook eerst een flinke plons olie naast het gat op de kleppendeksel ipv erin.
Dus zaterdag gewoon maar naar La Leo. Dan kunnen we daar overleggen wat we het beste kunnen doen. Zo wie zo precies 5 liter olie erin mikken lijkt mij een goed plan. Met nieuw filter natuurljik.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Rij anders even langs bij de Kwik Fit om dit te laten doen. Daar kan je zonder afspraak langsrijden, ze hebben goede motorolie en ze doen het voor een vaste prijs. Volgens mij ben je ongeveer €50 kwijt. Dan hoef je zelf niet op straat te gaan klooien met je oliefilter.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
[Daar moet ik dus ook met m’n hand tussen om eerst de sensor te verwijderen, dan de meter erin te draaien (leuke ‘relaxtest’) en daartoe moet de motor wat afgekoeld zijn.
Snelste manier is al vaker genoemd op het forum haal de bovenste motorsteun even los,blok een stukje naar voren kantelen en je kan overal bij.Nog geen 10 min werk en scheelt je een hoop ergenis.
@ Ree
Dat is ook wat ik normaal altijd doe. De laatste keer betaalde ik 40 euro. Inclusief filter. Daar kan ik het niet eens zelf voor doen. Maar dat is al weer een tijdje geleden.
Maar zoals ik al schreef La Leo mag het zaterdag doen.
Als blijkt dat er met precies 5 liter toch te weinig druk opgebouwd wordt moet ik alsnog naar La Leo. Dus ik laat het even zo en zaterdag maar kennis gaan maken daar.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
La Leo kan ook nog even de moeite nemen om te meten hoeveel eruit komt. Dat zullen ze bij de Kwik Fit niet doen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
daan schreef:Snelste manier is al vaker genoemd op het forum haal de bovenste motorsteun even los,blok een stukje naar voren kantelen en je kan overal bij.Nog geen 10 min werk en scheelt je een hoop ergenis.
Maar ik laat ‘m toch eventjes wat afkoelen eerst hoor.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Vandaag op bezoek geweest bij garage Hydraulique.
Als eerste Leontien en George? (Gek he dat ik een naam van een vrouw beter onthoud dan die van een man….) bedankt voor jullie ontvangst. Ik kwam toch zo maar even tussendoor en jullie hebben alle tijd genomen voor mij. Top!
Het probleem van de oliedruk was direct gevonden. Behoorlijke lekkage bij de krukaskeering.
Dat was even schrikken want dat betekend de motor er helemaal uit. Maar Leontien had nog een wondermiddeltje dat ik kon proberen. Ik weet niet meer hoe het heet maar het zorgt ervoor dat uitgedroogde keerringen weer wat soepeler worden.
Met de wetenschap dat het een lapmiddel is en geen devinitieve oplossing het er toch maar ingemikt.
Verder heeft George LaSix nog grondig nagekeken en het en der wat tips aan aandachtpunten gegeven. Maar het goede nieuws is dat op wat kleinigheden na de dame er best nog goed bij staat. Zeker de moeite waard om verder in te investeren. Her en der wat beginnende roest maar niets ernstigs.
Toen maar weer terug naar huis en hopen dat het wondermiddeltje zijn werk ging doen. Het viel gelijk op dat toen ik voor het eerst express wat hard remde er geen lampje ging branden. De enige twee keer dat ik het lampje nog gezien heb is tijdens de op en af rit van de snelweg. Een lange doordraaiende bocht naar rechts zorgt ervoor dat de olie naar links loopt en toch nog iets via de keerring weglekt.
Thuis gekomen heb ik de benzine vulslang vervangen (deze had ik daar ook gekocht) en ben toen later maar eens wat benzine gaan tanken. De benzine blijft nu ook netjes in de tank. Toch wel fijn want LaSix had de vorige keer 50 euro aan benzine uitgespuugd.
Netjes op benzine lopen doet ze nog niet maar dat komt nog wel. Maar het goede nieuws is dat ik tijdens de testrit op benzine geen oliedruklampje meer gezien heb.
Ik zit dus vandaag de hele dag met mijn vingers gekruist en hoop dat het (voorlopig) opgelost is.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wolfman schreef:Behoorlijke lekkage bij de krukaskeering.
Dat was even schrikken want dat betekend de motor er helemaal uit. Maar Leontien had nog een wondermiddeltje dat ik kon proberen. Ik weet niet meer hoe het heet maar het zorgt ervoor dat uitgedroogde keerringen weer wat soepeler worden.
Dat was ’Öl-Verlust_Stop’ van Liqui Moly Paul.
Het werkt alleen als de keerringen verdroogd zijn, niet als ze er scheef inzitten of anderszins onjuist gemonteerd zijn. Laten we dus heel hard hopen dat dit laatste niet het geval is!!!
Maar leuk dat je even langskwam met LaSix! Er is nog wel wat werck aen den winckel onder de kap, maar zoals je zelf vanmiddag al zei: da’s ook de hobby! Maar nu weet je in elk geval meer en wat de belangrijke aandachtspunten zijn.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hydraulique is echt een top tent! Niks van, Zet em maar neer dan kijken we wel ff.. Nee. je krijgt gedegen advies en goede service, ook op zaterdag!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou jongens, niet te vroeg juichen. Dat het olielampje gaat branden alleen vanwege een lekke keering, dat klopt niet helemaal namelijk. De keering is misschien wel gaar, maar hier is mijns inzien echt meer aan de hand. Ik denk nog steeds aan versleten hoofdlagers. Als dat het geval is krijgt de keering zoveel olie te verwerken dat hij dat, ongeacht de staat, niet zal kunnen verwerken. Het beetje restdruk wat het lampje niet doet gaan branden lekt in die lange bocht alsnog via de keering weg en zo zal het lampje als nog gaan branden. Ik neem aan dat die olie druk evengoed wel even gemeten is?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik dacht het zelfde. er lekt geen druk van 2 bar weg via een keerring….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tenzij die keerring zo rot is dat je constant met een veel te laag oliepeil rijdt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kortom: Het blok moet er toch uit voor de keering. Dan meteen de krukas er even uit slopen en de lagers vernieuwen. Weet je gelijk zeker dat het weer helemaal top is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat is niet eens veel extra werk. Wat ben je toch weer snel!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Tenzij die keerring zo rot is dat je constant met een veel te laag oliepeil rijdt.
Jan, via de krukaskeering van een CX kan je alleen zoveel olie lekken als het er langs het hoofdlager wat direct achter die keering zit uitgeperst wordt. Als je even naar de constructie en diepte van het oliecarter kijkt zie je waarom
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste